Mladý kluk není retardovaný kluk...

Mladý kluk není retardovaný kluk...

Pavel Vacek | 11. 04. 2022

Vrátím se krátce k článku z minulého měsíce, kdy jsem psal o tom, že děcka mají v hlavě galymatyáš z těch všech videí na instagramu, který se přetaví v zbytečně ztracený a neefektivní čas strávený ve fitku. Aby ještě nedošlo k mýlce, nebyla to žádná kritika nikoho. Byl bych nemlich to samý před mnoha desítkami let. Buď bych točil nesmysly, nebo bych je cvičil. Jiná varianta nepřipadá v úvahu. Leč jsem začal cvičit v posilovně, proti které je moje domácí fitko Oxygen Gym v Kuvajtu. Bylo tam jen pár nakládacích činek, hodně všelijak tvarovaných jednoruček, kladka shora a nazdar. A samozřejmě pár stojanů na dřepy. Takže nouze naučila Dalibora houslit, nebo jak se to říká a díky mizernému vybavení jsem začínal na fullbody tréninku pouze s činkami a základními cviky, zato však pod přísným dohledem mnohem zkušenějších borců. Ukázková znouzectnost a trénink po kterém jsem po prvním roce tréninku přibral 22 kg. Tzn.  ehmm, z 52 kil na 74. Což už sice nezní tak bombasticky, ale přesto jsem si jistý, že při novodobém omotání se kladkama a 48 cvicích na partii, návodech z reels a You Tubu, by se mi to nepovedlo. Leč doba pokročila, gigabajty se musí točit a s tím i tréninková videa. Problém je, že nemám páru jaká….

Věc se má totiž tak, že nelze natočit něco, aby to z nějakého úhlu pohledu nebylo blbě. Kdybychom to promítali za prachy, permanentně by tam stál někdo, kdo by se s brunátnou tváří dožadoval vrácení vstupného. Když jede Vojta s lehčí vahou, je to pumpička, nuda na strojích a určitě ve skutečnosti cvičí jinak. Podvod. Když cvičí Radek Lonc, je to nějak málo, protože na ty objemy, co má, by měl zvedat víc, a proč teda cvičí s tak malou váhou, když Pepa od nich z posilovny zvedne víc, a to má menší ruku. Nějaký divný. Když tam je Honza Turek, má tam pro změnu naloženo randál, takže z něj dozajista bude do 40 let mrzák. Když jsem tam já, mrskám s sebou jako čamrda, vůbec nic nezabírá a honím si tam ego a vůbec je to nějaký celý na nic. Když tam je Slavoj, moc řve, moc pózuje, a ještě zkracuje dráhu pohybu a tak pořád dokola. A když tam je mladej Pavel, tak moc sype, takže ten trénink stejně neplatí…

Takže co s tím? Neexistuje video, kde by se aspoň jednou neobjevilo něco jako: „to není dobrý příklad pro mladý kluky“. Tahle mýtická skupina lidí, kterým sotva začalo rašit pubické ochlupení, se táhne jako červená nit všemi diskusemi všude, kde se objeví nějaké tréninkové video, kde aktér necvičí jak z encyklopedické příručky kulturistiky. A když tak cvičí, obvykle se najde někdo, komu pro změnu vadí, že tam má málo naloženo. Takže to taky není dobrý pro ty mladý kluky.

Já nevím, ale osobně nepovažuju „mladý kluky“ za jedince s mozkovým nádorem, kteří dokáží reagovat pouze na tmu, světlo, kapesné od rodičů, cheating Vacka a PornHub. Myslím, že i ti mladí kluci si dokáží udělat názor na cvičení sami, bez zbytečného mentorování těch „starších kluků“. Notabene v dnešní době, kdy základem kvalitní prokrastinace je, sjet všechna možná tréninková videa předtím, než se začnete učit na test ve škole, čehož důsledkem je, že při samotném testu zkřížíte dva prsty, vzpomenete si na filmy o woodoo a hypnózou se snažíte zkoušejícímu natlačit všechny řídké vzpomínky na to, kdy jste mu lezli do rektu. Ale chápu, co tím má být řečeno. Mělo by se zřejmě ukázat, jak by se to správně mělo dělat. Jenže je tu jeden háček. Co když dotyčný tak cvičí od doby, co sám byl „mladým klukem“? Má popřít sám sebe, předvádět nějaké komedie s precizním stylem opakování, jenom proto, aby se ukázalo, jak by se mělo teoreticky cvičit? Má říct, hele, já cvičím takhle, protože mi to vyhovuje, ale ty takhle cvičit nebudeš, páč by sis na rozdíl ode mě mohl uhnat křivici.

Borci na videích zvedají tak, jak jsou prostě zvyklí. Nedávno tu byl článek, proč někdo dělá benč s nohama nahoru a ten článek vznikl přesně na popud diskuse, kde se řešilo, že to je úplně naprd. Dostali jsme neprůstřelné argumenty, kde elektronky změřily napětí ve svalech při zvednutých nohách a anatomické studie a grafy, co vyvracely jakýkoliv benefit takového provedení. No a minulý týden nám tímhle způsobem na fcb zvedá Vlasta Kužel 220 kg v přípravě na ME, které o víkendu vyhrál absolutně s výkonem 240 kg na benč. No ale přesto se s nohama nahoru benč dělat nemá a Vlasta kecá, když píše, že mu to pomáhá k lepšímu výkonu. Páč teorie nic takového nepotvrzuje. Takže je to blbě a basta.

Sto lidí, sto tréninků, sto cest k jednomu cíli. Proto jsem si zvyknul nekomentovat techniku ani ve fitku ani v kyberprostoru. Přišlo by mi zvláštní, abych komentoval techniku cvičení mého oblíbence, 100x lepšího než já, Branche Warrena, jak je tomu dobrým zvykem u kloučků s trčícími klíčními kostmi. Já vím, na leg-pressu se ta masa železa pohybuje asi 2,5 cm, hrudní koš používá jako trampolínu a celkově to je velká divočina. Ale zakazoval bych to tomu mýtickému „mladému klukovi“? No asi ne, protože si myslím, že vyzkoušet by se měly všechny způsoby a techniky tréninku a pokud to nebude jenom o tom házení činek a blbé technice, ale přidá se k tomu i ta brutální intenzita, pak je to celkem OK. A to je občas další kámen úrazu. Délky přestávek, které se netočí a z toho plynoucí intenzita tréninku. Zrovna dneska, a to fakt nekecám, jsem trénoval vedle trojice kluků, a zatímco já odjel šestou sérii, po protočení a zírání do displejů přišel na řadu jeden z té trojky, aby si odjel druhou sérii… Ale to je na jiný článek.

Takže mi můžete vmést do tváře argument, že to je ono, že „mladý kluk“ pak zůstane jenom u toho 3 cm pohybu na legpressu s váhou na roky dopředu přesahující skutečné možnosti jejich kvadricepsů. A oprávněně můžu být se svým názorem za blbce. Jenže… přesně tohle vídám naprosto běžně, vlastně dennodenně a nikdo z těch, kteří takto cvičí tzn. s přemrštěnou váhou bez intenzity, neodpovídá definici „mladého kluka“. Spíš pokročilého cvičence se zbytnělým egem. Tudíž ten mladý kluk to stejně vidí v reálu. Pokud tedy odlepí oči od telefonu.

Takže jestli „mladý kluk“ kouká na cheating větší, než je zdrávo a pak si to jde vyzkoušet, nezbývá než mu popřát mnoho štěstí. Vliv na to, jak bude cvičit, má ale spíš jeho inteligence, touha po vzdělání v dané oblasti, ego a vlastní představa konkrétního cíle. Já tu akorát tak můžu napsat tisící článek o tom, že by se měl nejdřív naučit správnou techniku a teprve pak si vyzkoušet všelijaké intenzifikační metody, vč. cheatingů, shazovaných sérií (v 90 % případů prováděných blbě), negativních opakování a tréninku s dopomocí (kapitola sama o sobě). Možná můžeme taky natočit pár provedení cviků s tučným velkým nadpisem INSTRUKTÁŽNÍ VIDEO, ale natáčet kluky z Extrifit teamu, kterak cvičí tak, jak necvičí nikdy? Ne, to zase ne. Ale zase můžeme doufat, že to bude pro pár „mladých kluků“ motivace, dostat se alespoň tam, kde jsou oni.

Komentáře:

Nejnovější články

Pečivo ani mléko do výživy nebo diety nepatří? Ale jděte…

Autor článku: Jan Caha

Do dnešního článku jsem si vybral dva časté mýty, se kterými se setkávám snad na denní bázi. Ne snad v oblasti kulturistiky a fitness, kde jsou přeci jen sportovci již trochu vědomostně posunuti nad běžnou veřejnost. Ale právě u oné běžné veřejnosti. Podíváme se společně na to, jestli pečivo nebo mléko do naší výživy patří, zda lepek zalepuje střeva anebo zda mléko zahleňuje.

Zobrazit celý článek

Pečivo ani mléko do výživy nebo diety nepatří? Ale jděte…