Výhodná cena? A co to prosím je?

Výhodná cena? A co to prosím je?

Pavel Vacek | 07. 11. 2016

Ještě nám ten marast pořádně ani nezačal a už mi to leze na nervy. Správně, mluvím o počasí. Pošmourno, sychravo a všeobjímající deprese. Ne nadarmo jsou dušičky, kdy máme k mrtvým o něco blíž, právě v tomto období. A jestli si myslíte, že se to nějak radikálně změní, jakmile napadne běloskvoucí sníh, nenechte se vysmát. Ráno, vystresovaní z toho, že nestíháte do práce, budete ještě navíc odklízet sníh z auta, jen proto, abyste záhy zjistili, že je sousedovo. Mezitím vám ten bílej bordel bude padat za krk, prokřehlé prsty byste si nejraději amputovali a vaše fialové rty budou drtit jeden vulgarismus za druhým. Ale úplně ze všeho, a to mi všichni majitelé malé havěti jistojistě potvrdí, je oblíkání dětí do školky. Naházíte na sebe hadry, pustíte se do tohohle šíleného úkony a po nazuté první botičce se můžete jít převléknout znova, neb vám tečou proudy potu směrem k análnímu otvoru. Po druhé už kolabujete vedrem, dítě taky, jste na pokraji kolapsu a těšíte se na odpolední supersérii dřepů s legpressem, u které si báječně odpočinete. Mokří jak durch vyběhnete do prostředí, kde vládne chlad, vlhko a nevlídno, takže nastydnete a o pár dní později zemřete.

Ale hrozba jisté smrti není to jediné, co mě mnohem víc přitahuje k létu než k zimě. Jsou to taky srandovní historky v televizních zprávách. Pokaždé v nich figurují nějací nešťastníci, kteří tklivě vypráví, jak dali cestovní kanceláři Ferda travel 3256 korun za čtyřčlenný zájezd do Řecka a pak byli poněkud zklamaní tím, že Dimitrakis Syfilikis nevynášel suchý záchod a místo slibovaného výhledu na moře koukali na provoz místního prasečáku. Zklamaní, vážně? To ještě pořád někdo nechápe, že všechno má svou cenu? Zřejmě ne. Neustále se rodí noví a noví lidé, kteří si myslí, že když obvyklá cena za zájezd v budově, které je vhodná i pro ubytování lidí, s výhledem, po kterém vás nebudou pronásledovat noční můry, činí násobek jejich rozpočtu, tak oni objevili svatý grál s nápisem výhodná cena. Jenže něco jako výhodná cena neexistuje. Dám další příklad.

Taková Dacia Logan je často označovaná jako výhodná koupě. Částečně by se dalo souhlasit. Za pár korun dostanete vůz, ve kterém je hromada prostoru, má volant, nějaké páčky, čtyři kola a motor. Skvělá koupě. Ovšem jen do doby, kdy nepotřebujete jet i do kopce, neboť pak je lepší vystoupit a trochu akceleraci pomoci zatlačením. Ale zpátky do toho nesedejte, protože Logan má brzdy uhnětené ze směsi bláta a listí a cestou z kopce zreziví. Takže výhodná koupě je to v případě, že potřebujete jezdit jen po rovině, nebo sháníte trochu komfortnější boudu pro psa.

A to samé platí třeba pro šunku, kdy jedna stojí 4 koruny deset deka a vyrábí se z pilin, kdežto druhá z masa a to samé množství stojí dvacku. A taky pro hadry, kdy některé jsou levnější než holuby z nosu a vyrábí se plastových flašek a stejně tak sají pot, kdežto druhé jsou bio a bezva a drahé a tak můžeme pokračovat do nekonečna, jenom proto, abychom zase dospěli k tomu, že takzvaně výhodná cena je blbost. Je jen nízká cena, protože výrobek je šunt, nebo cena, která vyjadřuje kvalitu. Pokud teda nepijete proteiny. Tam, jak se zdá, tahle jednou daná pravda zřejmě neplatí.

Jinak si neumím vysvětlit, proč někdo jásá nad tím, že lze koupit dvoukilovku proteinu za čtyři stovky. Takže zatímco se nepokrytě chechtáme pitomcům, co si myslí, že koupili pobyt v čtyřhvězdě u moře za cenu tří housek a balíku bonbónů, tady místo smíchu bereme tu informaci naprosto vážně. Samozřejmě, že se dá koupit protein za tuhle cenu. Číňani nemají nic jiného na práci, než posílat maily s informací, že "pane, chci vám nabízet protein z oblasti Čeng Pio Phu, kde naše vladá provádět výzkum na hnojiva z jaderný spad, ale vy nebát se, naš surovina je perfekt, vaš zákazník nepoznat nic a super price pro vas pane čtyři koruny za kilo. A pokud vy chtít, pan Li namalovat vám pěkný obrazek certifikace a pani Wo doplnit hodnoty jaké vy chtít a navíc poslat pytel ryže." A spousta mudrců téhle nabídky využije, nakoupí, přesype z jednoho pytle s čínským znakem do dalších dvou, jednoho s označením super CFM DH 54 WHEY 110% HYDRO Isolát a do druhého s označení GAINER brutal mass big. Prodej se jede z garáže a bezva cenovka je na světě.

Anebo je tu modrobílá firma, a modrobílou já mám rád, protože jsou to barvy Bílejch tygrů Liberec, a ještě raději ji mají zjevně Brňácí asi kvůli Kometě, která na to jde superfikaně. Na svém obalu rovnou napíše, že obsah proteinu se může lišit až o +/- 15% od deklarované hodnoty. Což je samozřejmě vždy mínus, protože plus by znamenalo víc proteinu a mínus pro zisk značky. Bezva nápad, akorát trochu ojeb. Vlastně mi není moc dobře jasné, jak taková firma může fungovat v prostředí kulturistiky a fitness, které si zakládá na precizním počítání živin, jednotlivých nutričních hodnot a odchylky v řádech desítkách procent jsou smrtelným kulturistickým hříchem, neboli porušení diety. Já vím, jde o prachy, kterých není nikdy dost. Jenže stojí těch několik málo ušetřených korun za to, pít protein pochybné kvality, s nedohledatelnými hodnotami, bez jakýchkoliv trávicích enzymů a zcela neochucen, takže humus? Ty správný tvrďáci, většinou ti, které poznáte v posilovně po čichu, neboť voní zhruba stejně, jako chutná nezpracovaný protein, rádi píšou, že protein přeci nepiješ kvůli chuti. Že stačí nacpat nos, hodit exáka do krku a polknout. Jenže potíž je v tom, že ke správnému procesu trávení je potřeba jídlo rozžvýkat, kdy za pomoci enzymu - amylázy, obsaženého ve slinách, začíná štěpení škrobů /sacharidů/ na jednoduché cukry. Následně se potrava dostává přes hltan do jícnu a dále do žaludku. V jícnu začíná složitý proces nazývaný peristaltika, pak to maže do žaludku, kde se strava promíchává se žaludeční šťávou, která obsahuje především kyselinu solnou, enzymy pepsin, chymozin a lipázu atdatd, až je z toho nakonec to nepěkné veledílo. Koktejl samozřejmě nekoušete a to je důvod, proč se do proteinů přidávají ty samé trávicí enzymy. Neochucené, nezpracované proteiny nic takového samozřejmě neobsahují, takže exákem to může začít a zároveň i skončit. Takže pořád se bavíme o tom samém. Za málo peněz koupíte leda šunt, je mi líto a ne nadarmo se vžil citát, tuším, že Rottshildův, o tom, že není tak bohatý, aby si mohl kupovat levné věci. A fakt je ten, že kdyby se tím mnohdy řídili naší rozhořčení chudí, byli by možná chudí o poznání méně…

P.S. Ale přece jen jednu výhodnou koupi znám. Pokaždé, když jedu do Bulharska, koupím si fejkové ponožky věhlasných značek Nike, Adidas, Puma. A jsou vážně kvalitní. Možná proto, že je šijou poctivě v Bulharsku a ne děti v Bangladéši, které do práce pro tyhle koncerny nahánějí devítiocasou kočkou. To je jediná výhodná koupě, co znám. Ovšem za předpokladu, že se budete tvářit, že máte originál. Jinak jsou drahý jako každý jiný. 

Komentáře: