Vychutnej si svou první dietu

Vychutnej si svou první dietu

Petr Třetina | 12. 11. 2019

Metody hubnutí jsou omílané, kam se podíváte, a přesto se svaly spousty návštěvníků posiloven dlouhodobě skrývají pod silnou vrstvou tuku. Bývají to lidé s genetickými předpoklady ke snadnému nabírání, často ale i ti, kteří se bojí zmenšit porce jídla, aby je zase neodfoukl vítr. A úroveň teoretických znalostí nemusí hrát vůbec žádnou roli. Můžou mít přečtené desítky článků o snižování příjmu a zvyšování výdeje, o hrozbách úbytku svalové hmoty, nebo znát dokonce hodnoty termického účinku jednotlivých makroživin. Nechuť využít tyto nabyté vědomosti však bývá posílena strachem z nepříjemných součástí diet, jakými jsou nevýrazná jídla, hlad a únava.

Radost činkaře z nabývání tělesné hmotnosti působí ruku v ruce s těmito strašáky jako dlouhodobé oddalování diety a zvyšování tukového podílu. Sám jsem před svým prvním hubnutím vnímal displej osobní váhy jako jeden z hlavních ukazatelů cvičebních výsledků. Prostě čím větší hmotnost, tím líp. A nechtělo se mi to měnit. Ale mám už několik diet za sebou a musím říct, že úbytky tuku provázely zajímavé, někdy i příjemné postřehy. Byť jsem nikdy neusiloval o dokonalou předsoutěžní formu (nesoutěžím), chci se s vámi o některé z nich podělit a bez jakýchkoliv přesných hodnot ukázat, že dieta může být taky fajn.

V kalorickém deficitu chutná sladce i suchá rýže

V objemu se staly tuny brambor a rýže pro jazyk nudnou záležitostí. Tak samozřejmě. Porce běžného strávníka by nezajistily ani gram hmoty navíc, tak bylo třeba nejen zintenzivnit tlak činek od těla, ale taky začít tlačit hromady jídla do těla. Jídlo už vám lezlo i ušima. A hlad nastal jen tehdy, když se krví plavily poslední aminokyseliny z nočního proteinu, anebo po cvičení. Po zbytek dne se člověk cítil jak dobytek na výkrmu. No a s neustále plným žaludkem docházelo k uspání přesycených chuťových pohárků, které už měly jídla prostě plné zuby.

A pak nastává šok. Dieta. S úmyslem srovnat panděro a prokreslit tricáky se zpomaluje vnímání času, které zbývá do dalšího jídla. Spící chuťové pohárky probouzí dokonce i čistá voda a máte dojem, že jíte rýžovej nákyp, když koušete vařenou basmati. Kdyby mi v dietě zavázali oči a dali kousnout kaiserky, nevěřil bych, že to není buchta od babičky. Nikdy si nevychutnáte jídlo líp, než když máte hlad. V objemu o ničem, ale v dietě je suchá rýže fakt super žrádlo, na které se těšíte od dojedení posledního zrnka. Mám teda takové paradoxní doporučení: „Jestli máš plné zuby nevýrazného jídla, dej si dietu.“

Pokud si vychutnáváš rýži, počkej teprve co přijde po tréninku

Člověk občas vezme správnou informaci a nakládá s ní až tak precizně, že zapomene na úroveň svých cílů. Ve fitness to často vypadá tak, že kondičkáři slepě kopírují postupy účastníků prestižních soutěží. Samotného mě občas ovlivní záchvěv této slepoty, a když mě na to pak upozorní někdo zkušenější, někdy dokonce překonám svou zatvrzelost a odhodlám se ke změně. Tak nějak jsem to měl s potréninkovým koktejlem v dietě. Zdráhal jsem se zařadit komplexní produkt kvůli obsahu cukru, protože věda říká, že se tím zbrzdí pálení tuku (kvůli citlivosti hormon-sensitivní lipázy na inzulín), ale teď si ho dopřeju a dávám tím větší šanci růstu svalů (inzulín - budující hormon se vyplaví nejvíce po příjmu cukru).  Dané množství cukru odečtu z celkového denního příjmu a úbytek mých tuků se rozhodně celkově nezastaví. Najednou zvedám intenzitu tréninku. Svaly dostanou po tréninku vše, co potřebují a s tím vědomím si trénink prostě víc vychutnávám. A obsah šejkru potom taky. Pokud se tvé svalstvo schovává hluboko pod sádlem, předpokládám, že za pár týdnů nesoutěžíš, tak si to můžeš taky dovolit.

Únava

Řeči o únavě v dietě jsou jen povídačky. Přesně to bych řekl, kdybych ti chtěl věšet bulíky na nos. Unavenej budeš, zas tak růžový to nebude. Kdyby to bylo celý až tak jednoduchý, tak MC Donald pověsí na dveře nápis Closed, Pohlreich bude vařit jen ve vodě a s vysekaným sixpackem se lidi už narodí. Když ale budeš snižovat množství energie pozvolna, tělo bude mít víc prostoru se adaptovat a můžeš taky zjistit, že tě tahle změna naopak nakopla. A pokud se v příjmu energie hodláš dostat až tak nízko, kde jsou borci v předsoutěžních přípravách, to už sice taková lambáda nebude, ale než se tam dostaneš, už dávno si můžeš uvědomovat, že si tu dietu vlastně vychutnáváš.

Komentáře: