Právě teď v akci: spalovač Fatall 1+1BCAA Instant 1+1
&nsbp;
Takže když teď jedeš ten fitness režim, proč seš pořád tlustá?

Takže když teď jedeš ten fitness režim, proč seš pořád tlustá?

Pavel Vacek | 18. 05. 2020

Pokud se některým dámám zdá, že ten nadpis není úplně ze slovníku Gutha Jarkovského, musejí si zvyknout. S džentlmenstvím je konec, protože jakmile jste dnes na dámy zdvořilí, můžou si to ty pokrokovější z nich vyložit tak, že jste sexuální obtěžovatel, co nemá nic jiného na práci než seznamovat přítomné paní se svým šourkem. A tak je mnohem jistější se vyjadřovat jako genderově vyvážený hulvát. A navíc je tu teď nové téma od Pirátů, kteří nemají na práci nic lepšího, než řešit přechylování příjmení u žen, takže když teď bude z Terezky Novákové Novák, nějaké té zdvořilosti můžu rovnou vystavit parte. Takže bulvární titulek už máme za sebou a můžeme se společně mrknout, kde by mohlo být těch pár zakopaných pejsků, kvůli kterým vám nejdou kilča dolů, i když už se teďka vážně snažíte. Ono totiž i ta zdravá a fitness jídla mají svá úskalí a o nejrůznějších dietách ani nemluvě.

 Ve stravě máte příliš tuku

Teď si asi klepete na čelo a říkáte si, tos mi řekl novinku, ty Einsteine… Ale já mířím na něco jiného než je smažák s hranolkama na koupališti. Zaplaťpánbůh, že ten názorový boom, že sacharidy jsou novodobý jed a mor v jednom, už je trochu za námi, přesto nadšení do čerpání energie z tuků ať už zdravých, či méně, je pořád dosti přítomné v podobě řekněme Keto diet méně hardcore. Což si mnozí lidé vyložili tak, že omezili příjem sacharidů a teď předpokládají, že udělali vše potřebné k tomu, aby tuková zásoba tála rychleji než zmrzka na letním slunci. Jenomže nízkosacharidová nebo bezsacharidová dieta není takový zázrak, jak nám povídali. Nemůžete jíst kila bůčku, intravenózně se napojit na prasečák a bezmezně věřit, že na konci budete mít břišáky ostřejší než lícní kosti Keiry Kneightley. Tuk obsahuje kalorie. Devět kalorií v jednom gramu, abych byl přesný. A ať se kdo chce staví třeba na hlavu, dieta je a bude pořád jenom o tom, kolik kalorií do sebe přidáme a kolik jich vydáme. Celkový příjem jednoho dne je stále ten nejdůležitější údaj, a pokud jíte více, než dokážete spálit, nikdy nezhubnete. Nikdy. Tím nechci říct, že byste se měli tuku úplně vyhnout, ono to ve finále ani není dost dobře možné, ale kalorický příjem ze zdravých tuků, které obsahují žloutky, losos, hovězí nebo třeba v oříšcích, by měl bohatě stačit.

Jíte ořechy víc, než byste měli.

… Čímž se ovšem dostávám na led tenčí než peněženka po té koronasrandě. I my máme ořechy v nabídce. Ořechová másla a pochoutky a jsou naprosto výtečné. Mám je moc rád. Myslím, že každý je má rád. Problém je ten, že ořechy obsahují obrovské množství kalorií. Mě to neva, jsem od přírody houžvička a špeky se mě drží hůř než Muslim jitrnice, ale pokud je vaším cílem spálit tuk, platí pro vás opačná pravidla než pro hubené kluky, kteří se snaží nabrat pár kilo. Ti mají za cíl spořádat kaloricky co nejhutnější jídlo. Vy nikoli. Můžete si dát lžičku a jedině vám to prospěje. Ale nemůžete sežrat balení na posezení! Ani na dvě posezení. Dokonce ani na tři ne. Já vím, že Instagram je plný fitness holek s upatlanou hubou od arašídových másel (tedy aspoň doufám, že to je od másla), kterak píšou, že to zblajzly na první dobrou, ale dokud nebudete vypadat aspoň jako ony, nemůžete si dovolit je v tomto směru kopírovat. Takže teď jsem sám proti sobě, možná mě vyhodí z práce, ale nemůžu jinak než vám poradit to, že si to holt musíte dopřát jako svátost. Jako odměnu za to, když konečně navážíte o nějaké to kilo míň. Jako fitnessdortíček, kterým zrovna takový Proteinut skutečně je.

Netrénujete silově

Když už chcete spálit tuk, často první poučkou, která se k vám dostane od osobních trenérů, je zvýšení počtu sérii a zkrácení přestávek. Myslím, že to je pitomost. Nebo aspoň existuje spousta důvodů, proč je opačný systém mnohem efektivnější. Jde totiž o to, že jakmile radikálně zkrátíte přestávky a zvýšíte počet opakování, stane se jedině to, že vaše váhy půjdou dolů v každém cviku a vy budete slabší a menší.  Zatímco základní rolí silového tréninku používaného v dietě je navýšení množství čistých svalů. To je jediná skutečně důležitá věc. Pokud máte silnou nadváhu, je první postup s menší vahou, více opakováním a kratšími přestávkami v pořádku. Silnou nadváhou myslím plánované shození minimálně 25 kilo tuku. Pak by se ženy měly nejprve vyhnout těžkým typům kardiovaskulárního cvičení stejně tak jako muži. Ale faktem zůstává, že takových zase tak moc ve fitku nevidíme. Ženy, které „jen“ chtějí být pevné, vypracované, a přitom shodit nějaké to kilo, potřebují nabrat svalovou hmotu. Pokud si představíte slabou ženu bez svalů pod nánosem tukové tkáně a necháte ji cvičit náročné kardio tréninky, nevezme si z toho téměř nic, protože nemá dostatek síly a energie, aby vyvinula požadované úsilí. Ženy musí nejprve zesílit, než se pustí do takového tréninku. A zároveň tu pořád platí ta rovnice o výdeji a příjmu energie. A teď schválně… U čeho myslíte, že vydáte víc energie? U série těžkých dřepů o 8-10 opakování, nebo u série roznožování a snožování na těch populárních gyndastrojích ve fitku? Co si to takhle zrovna dnes vyzkoušet?

Nejíte dostatek bílkovin

Moje zkušenost je taková, že tuto chybu dělají většinou ženy. Dokonce i ta moje vlastní! Průměrná žena, která se snaží zhubnout, sní k snídani misku ovesných vloček a jedno vejce. Jedno! Když to jde ještě dobře, poobědvá asi 100 gramů libového krůtího, nebo kuřecího masa. Bude léto, pařák a tak ke slovu přijdou saláty. Ví, že musí mít proteiny, takže si dají nejenom tu hezky nakrájenou trávu s listím, ale přihodí i nízkotučnou light zálivku a opět tak maximálně 100 gramů kuřecího, nebo ryb. Dejme tomu, že váží 60 kg. 

Většina čtenářů se mnou bude jistě souhlasit, že každý trénující člověk, bez ohledu na to, jestli to je žena nebo muž, by měl přijmout zhruba 2 gramy bílkovin na kilogram hmotnosti, což by vycházelo na 120 gramů denně. Dobře, jsem ochoten jít v případě diet i na 1,5 gramu na kilo váhy. Jenže uvedený jídelníček obsahuje asi 36 gramů bílkovin z 200 gramů drůbežího masa plus asi 6 gramů z vejce. To je celkem 42 gramů, což je žalostně málo ve srovnání s množstvím, které by měla sníst. Tj., 90 – 120 gramů bílkovin. Ženy často zešílí, když jim někdo naordinuje 180 gramů masa na posezení, ale když se jim ukáží čísla, občas jim to dá i smysl. 3x denně po 180 gramech masa, dělalo by to něco přes 100 gramů čistých bílkovin, což bude něco přes 430 kalorií. A to rozhodně není mnoho, přičemž se nedá mluvit o tom, že by nějak trpěly hlady.  Pak už stačí přidat trochu sacharidů, trochu tuku a máme tu vyvážený jídelníček po kterém se netloustne.

Pijete příliš mnoho protein koktejlů a „fitness“ jídel.

No a máme tu druhou potíž. A druhý důvod mě vyhodit z práce. Tím je naopak příliš časté popíjení proteinových koktejlů. Moderní proteiny jsou tak lehce stravitelné, že jednak jejich zpracováním nespálíte moc kalorií a jednak i bílkoviny obsahují nějaké kalorie. Není pravdou, že po proteinech se netloustne. Po nadbytku ano. Po nadbytku všeho se tloustne. Ďábel se dnes skrývá v konzumaci produktů, které se tváří jako fitness, ale je to fitness asi tak stejně jako majolka Light. Kulturisté a fitnessky a lidé, kteří už cvičí dlouho, se dokáží zorientovat v etiketách, ale je tu armáda lidí, kteří by rádi začali žít tak nějak zdravěji, fitnessověji, ale trochu v tom tápou. Přesně na ně míří dnes mnoho potravinářských kolosů a firem. Zdravá výživa je v kursu a slovo Protein má doslova magickou moc. EU dnes reguluje a upravuje kdejakou pitominu, ale tohle jim nějak uniklo. Pomazánkové máslo nemůže být zváno máslem, protože tam je málo tuku, ale zato slovo protein můžete napsat na celý obal od chipsů. Žádná legislativa to neupravuje. Obsahuje brambora proteiny? Jasně! Tak to tam fláknem a máme z toho rázem fitness proteinové chipsy. Proteinové těstoviny, vločky, slazené mléko, které bylo donedávna milkshakem je teď proteiňákem.  Snickersky, které já v té originální podobě moc rád, teď můžete koupit v protein verzi plné cukru, mizerných zdrojů bílkovin a tuku a chlácholit se tím, že máte protein tyčku. Jakože zdravou. Jasně, z pohledu diety je o něco lepší než ta neproteinová verze, ale chytit kapavku je taky o něco lepší než chytit syfilys z pohledu nemocného. Ve skutečnosti nechcete mít ani jedno. Takže pokud to s hubnutím myslíte vážně, nezbývá vám nic jiného, než se začít vzdělávat v etiketách a složení.

Nemáte dostatek spánku

V dnešní uspěchané době tohle může znamenat těžko pozorovatelný problém. Nespíte-li dost, vaše inzulínová citlivost klesá a hladina vašeho kortizolu stoupá. Obě dvě skutečnosti vedou ke zhoršení podmínek pro pálení tuků. Současně přicházíte o kriticky důležitý vzestup hladiny růstového hormonu, který přichází v době nejhlubšího spánku. Pokud chcete spálit více tuku, musíte více spát. Hodně lidí toto ignoruje a někteří z vás čtou tento článek ve dvě v noci. (Někteří, ehmmm, ten článek ve stejné době píšou) Faktem ale je, že spánek vylepší všechno.

Komentáře:

Nejnovější články