Novinky Extrifit Women Line již v prodeji!
&nsbp;
Tak předsevzetí bychom měli. A teď co s tím?

Tak předsevzetí bychom měli. A teď co s tím?

Pavel Vacek | 01. 01. 2019

Celý ten humbuk kolem konce roku a začátku toho nového mi připomíná slavnou scénu z Cimrmanova Dobytí Severního pólu. Polárníci, celí nadšení jdou na sever, na sever, překročí magnetický Severní pól, áááá už jdou na jih, přičemž hodnocení tohoto zážitku shrne jeden z nich do lakonického: No nic moc.

Ale nemůže popřít, že pro mnoho lidí je Silvestr a oslava konce roku něco. Třeba pro lidi s nezdravou obsesí na svého psa je to něco traumatizujícího. Vyvěšují na facebooku obrázky pejsků, co mají na krku pověšené cedule zvěstující jejich ustrašenost, takže tím ztrapňují nejen sebe, ale i svého čtyřnohého přítele v domnění, že kakofonie petard tím pádem ustane. Naivky. Jako by facebook někdy něco změnil. Pro další skupinu občanů je to něco zábavného, veselého a alkoholicky pyrotechnického, přičemž se tím pádem stávají úhlavními nepříteli majitelů zdrogovaných psů. No a pak je tu třetí skupina, do které se řadím já. Jsou to nudní suchaři, co dají přednost rodinnému krbu a pro ty je poslední noc něco neskutečně otravného, neboť mix odpadků ze střihacího stolu se šlágry tv programu let 1972 - 2000 završený každoroční oslavou padesátin Michala Davida (ten chlap je nesmrtelnej, nebo co?) donutí sáhnout po flašce i zarytého abstinenta. Přesto mají všechny 3 skupiny něco společného. A to vymýšlení předsevzetí, tj. úkolů, které si pro další rok naloží na hrb. 

Jenže dávat si úkoly je jedna věc, ale plnit je, to už bývá horší. Takže pokud se váš novoroční závazek nějak týká vašeho těla, pojďme si říct, jak se na to nevykašlat po prvních 14 dnech.

1) Vyjasněte si, co vlastně chcete a stanovte si cíl.

Zní to jednoduše, ale není. Schválně, nastupte před člena rodiny a spusťte na něj vaši konkrétní představu. Pravděpodobně budete blekotat něco jako, že byste se sebou chtěli něco udělat, že chcete trochu přibrat, nebo něco shodit. To má ale stejnou hodnotu, jako raketový pohon vyrobený z jogurtu. Musíte předstoupit a říct, že chcete mít o deset kilo méně. Že chcete zvednout stejnou váhu na benč jak Vlasta Kužel. Že chcete mít kulatý zadek jak Sabina Pleváková. Že chcete vyhrát Mistrovství republiky. Atakdále. Nebojte se dát si velké cíle. Většina lidí přijde do posilovny něco se sebou dělat bez určitého cíle. A když není cíl, není cesta a ztrácí se víra, že dojdete na konec. Nikoho nebaví jen tak bloumat krok sun krok.

2) Když už máte cíl, stanovte si kroky.

Je dobré a velmi ctižádostivé stanovit si cíl 250 kg na bench-press, protože jste viděli Vlastu, který to zvedne, ale poté, co vás při první návštěvě fitka uškrtí 50 kilo, se z původní motivace stane spíše noční můra. Dejte si proto za cíl, že do měsíce se zlepšíte o 20 kilo. To pro začátek bude stačit. A pak třeba o 10. Pak o 5 kg. Postupujte malými krůčky, ale postupujte. Horší je to s abstraktními cíli, jako je pěkně vypracovaná prdelka fitnessky z instagramu. To se dá měřit těžko, ale není nic ztraceno. Musíte si totiž…

3) ...Zvolit správný trénink

Je spousta žen, které nechaly cvičení kvůli neuspokojivým výsledkům. Mnoho žen si sice touží zpevnit svaly, ale upadá do mdlob při pomyšlení, že by jim nějaké mohly náhodou vyrůst. A tak chodí 3x týdně na běhací pás, potom udělají nekonečný počet sérií na břicho v milimetrovém rozsahu pohybu a na závěr to zakončí nějakým cvičením s jednoručkami jejichž hmotnost nepřevyšuje váhu dvou umělohmotných vařeček. Špatně! Pro začátek se zbavte mýtu, že vám vyrostou svaly. Dámy, aby vám cíleně rostlo nějaké svalstvo, tak to vyžaduje kompletní překopání životního stylu a tolik úsilí, že si to pro začátek jenom stěží dokážete představit. Váš program by měl být proto kombinací silového a aerobního tréninku se správnou výživou. Pokud tedy potřebujete pomoc trenéra při sestavení programu, nelitujte peníze! Pokud je nemáte, vygooglete rozhovory s nejlepšími fitnesskami a zjistíte, že na otázku, co je nejlepší na zadek, opakují stále totéž. Dřepy, dřepy a dřepy…  A v nich už se měřitelně zlepšovat můžete. A lepší dřep=kulatější řiť.

4. Učte se!

Rozdíl mezi kulturistickým šampionem a návštěvníkem fitka je ten, že vrcholoví sportovci žijí sportem 24 hodin denně. Nikdo od vás samozřejmě nechce stejný stupeň oddanosti sportu, ale není od věci, když tohle budete vědět. Vyptávejte se, získávejte informace, ale nespoléhejte se na to, že to někdo udělá za vás. Dostávám otázky typu: Napište mi objemový trénink. Ten nejlepší. Kdyby takový byl a já ho znal, moje novoroční předsevzetí o koupi AUDI RS6 by se splnilo koncem února. Bohužel není. Ani ten zaručený trénink, ani audi. Jsou jen různé směry, různé teorie a myšlenky. Jsou jich stovky a tisíce. Proto čtěte co nejvíce o posilování, kulturistice, aerobním tréninku a výživě. Navštěvujte fitness-semináře a přednášky specialistů. Učte se od těch nejlepších. I proto děláme Extrifit Training Day.

5. Definujte si úspěch  

Pro někoho může být úspěchem 150 kg v benčpresu či objem paže 40 cm, vy si však definujte úspěch po svém. Znám lidi, kteří považují za úspěch obyčejnou pochvalu svého těla na svém fcb profilu. Proč ne? Lidé, kteří si umí vychutnat malé pokroky na cestě k většímu cíli, jsou obvykle lépe motivovaní než ti, kteří jsou věčně nespokojení. Ale ne vždy.  Tady je třeba dodat, že věční nespokojenci jsou právě ti, kteří si neustále dávají nové a nové cíle a tvrdě a neúprosně jdou za jejich dosažením. Z těchto věčných nespokojenců se pak rekrutují světoví šampioni. Nicméně mnohem důležitější než medaile, je vaše duševní pohoda.

6) Trpělivost!

Co si budeme povídat, v dnešní uspěchané době, kdy včera bylo pozdě, je právě tohle ten největší problém. Ale zamyslete se. Na svém panděru jste makali několik let. Dámy, vaše povislé zadní půlky jste s 17-ti taky neměly a chtělo to léta nicnedělání, ve kterých jste gravitaci podaly pomocnou ruku. Takže je nesmírně důležité vědět, že změna těla taky bude vyžadovat nějaký ten pátek. Tvarování těla je o soustavnosti a pravidelnosti. K tomu patří zdravý životní styl obsahující pravidelný trénink a rozumné stravování. Nedejte se znechutit tím, že po půl roce tréninku nevypadáte jako špičkový kulturista či fitness-modelka. Nicméně každý jeden z nich stál na začátku té samé cesty, na které jste právě teď vy. Takže stačí udělat ten správný krok, předsevzetí už máte. 

Komentáře: