Rozjetá lokomotiva se jen tak nezastaví.

Rozjetá lokomotiva se jen tak nezastaví.

Petr Třetina | 20. 03. 2020

Zpráva, že nebude v provozu žádná česká posilovna, mi navodila vzpomínku na první sérii Walking Dead a lehce apokalyptickej pocit. Tím se mě totiž poprvé dotklo omezující opatření, a i když mi logika napovídala, že za jeden trénink toho moc nenaženu, podařilo se mi obstojně rozervat kvadricáčky, takže mám ještě v neděli stehenní kosti „omotaný betonem“.

Přes mé čtvrteční řádění jaké je vlastní psovi urvanému z řetězu ale musím říct, že po pár dnech je apokalyptickej pocit úplně pryč. A vím taky proč. Přispěl k tomu jednak dostatek masa v regálech marketů i přes zapojení plné kapacity pokladen, dále absence bombardovacích letounů na obloze, ale hlavně to, že jsem za víkend odcvičil téměř celé tělo. A taky docela obstojně.

Hned v sobotu jsem si opět zkusil způsoby, které používám, když jsem nucen vzít do rukou lehčí činky, třeba když někdy nestihnu posilku (můj domácí set má jen 50 Kg), nebo když prostě nemůžu moc zvedat. A uvědomil jsem si několik pozitiv paradoxně plynoucích z nepřístupnosti gymu.

1..

S lehčí váhou si můžu dovolit o dost zpomalit opakování, dát tak svalům nový impulz a současně zdokonalit techniku. Po osvojení provedení se v poslední sérii cviku pohybuju někde kolem 10 sekund na fázi (jak koncentrickou - pozit., tak excentrickou - negat.) a i když mám asi o 50% méně naloženo, dá se mluvit o zvýšení intenzity. Prodlužuju dráhu do protažení svalu a jeho zmáčknutí je v horní poloze nesrovnatelně tvrdší, než při cvičení s těžší váhou. Snažím se v té kontrakci vydržet déle než běžně a přímo cítím, jak se přes kůži derou kapky potu v místech, která byla ještě před kontrakcí suchá. A to je podle mě ta intenzita. Při pomalém opakování si lze také snáz uvědomit, jestli se mi daří vykonávat práci především primárně procvičovaným svalem.

Mimo pomalá opakování můžu použití lehčích vah zefektivnit třeba i zkrácením přestávek mezi sériemi, nebo zrychlením tempa. Můžu taky zařadit víc kardia, které jsem docela zanedbával, když jsem dával rotoped jen jednou týdně.

A co se pak stane, až se znovu otevřou dveře do posilovny? Člověk díky těmto změnám cvičení hned z první pocítí prodloužení rozsahů pohybů a taky tendenci začít další sérku dřív, než tomu bývalo v gymu před pauzou. A to jako fakt zaručeně.

2..

Nějak mě poslední dobou „šimrá“ v čtyřhlaváku a tím čtvrtkem jsem to ještě trochu dojebal a tak se rozhoduju nepřístupnost posiloven využít taky odpočinkem těchto svalů nad kolenem. Ale rozhodně nechci přestat cvičit nohy úplně. Zaměřím se tedy více na hamstringy, kde mi 50 kg bude v případě superpomalých opakování rumunského mrtvého tahu určitě stačit. Možnost zdokonalit cvičení hamstringů beru jako mnohonásobně lepší variantu, než ukládat celé nohy ke spánku. Nechci, aby to celé vyznělo jako jediný návod, ale já k tomu přidám ještě lýtka s přítelkyní na ramenou a bez kvadráků si můžu dovolit spojit trénink nohou se zády. Zbytek partií dám v dalším tréninku a tímto stylem jsem schopen odcvičit celé tělo (vyjma kvadricepsů) až třikrát týdně.

I když svaly při tréninku krásně procítím a mám skvělej pocit z navýšení frekvence procvičení partií, vím o sobě, že pořádně naloženou činku (pořádně naložená činka vypadá pro každého samozřejmě jinak) mi nic úplně nevynahradí. A tak období zavřených posiloven beru jako takový nouzový režim. Vím, že to může vypadat jako ohraná fráze, ale já tuto dobu vnímám podobně, jak o ní mluví psychologové v TV, takže si udělám v některých věcech prostě pořádek. Například se konečně odhodlávám lehce ponížit příjem bílkovin. Taky se důkladněji zaměřím na svou energetickou bilanci, respektive na pozvolnost navyšování příjmu v souvislosti s naváženou tělesnou váhou v neděli. A v ničem nepolevím, protože ač nesoutěžím, cvičím také proto, abych byl lepší než já sám minule a než ostatní vždycky. A až se otevře gym, tak přijdu v plné parádě se svaly z kamene a nažhaven na ocelový pětadvacítky i některé stroje.

Je mi jasný, že spousta zkušenějších borců má tohle všechno zmáklý a jejich plány improvizace můžou vypadat i docela jinak. Některým se jakákoliv změna ohledně technické stránky cvičení dokonce i vyhne, jestli doma mají slušné vybavení. Bez pochyb jsou ale i tací, kteří doma nemají vůbec nic a těm bych chtěl připomenout jeden z mých poněkud starších článků https://www.extrifit.cz/cs/blog/clanok/improvizace?fbclid=IwAR1JqcPggAeInJG10OFa8oGUkuFyEswM0wfNdZJFbr7SzTPwHFao5EnXGSI , protože věřím, že tu rozjetou lokomotivu napumpovaných svalů těžko něco dokáže zastavit.

Komentáře: