Redukce váhy

Redukce váhy

Dušan Synek | 31. 05. 2016

Začíná nám léto a s ním je také spojeno jedno z cvičebních období, které někomu vyhovuje a pro někoho je to jedna z nejtěžších životních situací. Ano, pochopili jste dobře, jedná se o redukci váhy a o slovní obraty, které se v dnešním fitness, nebo kulturistickém slangu používají. Tyto slangy jsou (vyrýsování, vysekávání, vyřezávání... a podobně). Každopádně všechny tyto slangové výrazy jsou spojené v jeden cíl a tím jest postava do plavek.

Každý z nás má možná trošičku jinou představu o tom, jak vypadá postava do plavek. Pro někoho to může být obrovská mohutná postava s podílem tuku, který vám však nevadí. Pro mě je postava do plavek jakýmsi hlavním cílem celého období cvičení. Myslím si, že do plavek by měl člověk mít co nejmenší procento podkožního tuku proto, aby byly svaly krásně viditelné a mohli jste tak oslnit pláž, případně koupaliště. Ale jak jsem řekl, každý to máme jinak.

Pojďme ale přejít k hlavnímu tématu tohoto článku. Chtěl bych vám trošičku nastínit, jak by takové období mělo vypadat a jaké jsou jeho základní pilíře.

Pokud si uvědomíme fakt, že chceme shodit přebytečný tuk a dosáhnout viditelnosti svalu, který pod tukem leží, je výsostně nutné, aby se pozměnil náš jídelníček. Pokud budete denně běhat 15 km a jíst nezdravě, nepočítejte s tím, že byste mohli vypadat excelentně. Ano, je pravda, že pokud budete běhat, nebo provádět jakoukoli jinou aerobní činnost, budete spalovat tuk. Nicméně krom tuku budete také pálit sval. A proč tomu tak bude? Tělo je totiž chytré a ponechá si tukové zásoby, jako formu energie na horší časy a vezme si energii v podobě svalu, který budete pálit. A to je přesně ten proces, kterému chceme zabránit.

Není pro nás lepší pálit tuk za pomoci zdravé stravy? Samozřejmě, že do toho také zapojíme aerobní činnost, ta však bude v jiném provedení, než na které jste byli možná zvyklí.

Zdravá strava. Pokud si tento neustále probíraný frazém zadáte do vyhledávače, vylítne vám obrovská spousta článků, jak byste se měli správně stravovat. Samozřejmě, že tyto články mohou mít pravdivé jádro, ale uvědomte si, že tyto články jsou psané pro lidi, kterým jde pouze o spalování a o nic jiného. O co jde v našem případě? Nám jde především o to, abychom spálili přebytečný tuk, ale zároveň si zachovali svalovou hmotu, o kterou jsme v zimě tak pracně usilovali a dřeli, jako koně. Jak tohoto efektu dosáhneme? Inu, odpověď je teoreticky snadná, nicméně prakticky to bude náročnější. Proto, abychom si zachovali co největší procento svalové hmoty je nutné , a to zdůrazňuji, přijímat vysoký počet bílkovin, pro její udržení. Bílkovina, jak jistě víte, je hlavní stavební jednotka pro budování svalové hmoty. Bez bílkoviny zkrátka neuděláte nic. V období, kdy se budete snažit redukovat váš podkožní tuk, je nutné, abyste drželi bílkoviny 2 gramy/ na kilo tělesné váhy. Udám příklad : 80 kg sportovec bude muset přijímat minimálně 160g bílkovin denně proto, aby si zachoval svalovou hmotu. Pokud budete dodržovat tento postup, poté si můžete dovolit zařazovat aerobní činnosti, nebo diety. Je také velmi vhodné, zařazovat doplňky stravy, jako jsou BCAA a L - Glutamine, které podpoří udržení vaší svalové hmoty a zabraňují katabolickým procesům.

Zmiňoval jsem se o aerobní činnosti. Pokud byste chtěli zařadit do vašeho týdenního programu aerobní činnost, doporučuji vám vyzkoušet ji bezprostředně po tréninku. Kupříkladu 20 - 30 minut pouhé chůze na páse. Teď si asi řeknete : ,, to si dělá srandu ne? Jak mám asi hubnou chůzí." Inu přátelé, pokud se zamyslíte nad tím, že budete po hodinovém tréninku, ve kterém jste spotřebovali mnoho energie na zvedání těžkých vah, nebo intenzitu tréninku, tak mi věřte, že vaše tělo ihned sáhne po tukových zásobách, nikoli po svalu. Sval bude totiž vyčerpán a proto si tělo vezme energii z tukových zásob, samozřejmě za předpokladu, že budete provádět pouze chůzi. Aerobní činnost po tréninku by měla být bez zadýchání a výrazného tempa. Podívejte se kupříkladu na videa Vojty Koritenského. Dokonalý příklad toho, jak by měla vypadat aerobní činnost po tréninku. Po trenálu si vlezu na pás ve velmi lehkém tempu, vezmu si k tomu kupříkladu učení, nebo nějaký tablet, či telefon a podívám se na cokoli, na co normálně nemám čas.

A zde se nachází prostor pro již zmiňovanou zdravou stravu. Co si pod tím můžeme představit? Rozhodně to budou kvanta zeleniny a ovoce, libové maso, obyčejná voda, netučné a nesladké potraviny a podobně. Vy odpověď na tuto otázku přece znáte. Jen máte problém, se s ní smířit. Pro zdravou stravu vlastně nic jiného nevymyslíte.

Co vám vlastně dá zelenina a ovoce? Jednak vám pomůže s trávením potravin, jednak vám pomůže s urychlením metabolismu, což je nesmírně důležité. Dále vám pomůže odkyselit váš organismus a dodá do těla potřebné živiny, jako jsou vitamíny a minerály. A toto jsou pouze základní vlastnosti ovoce a zeleniny.

Další faktor, který je velmi důležitý, je pitný režim. Pitný režim nejen že uspokojí vaši žízeň, ale funguje také jako transportní prvek. Dále napomáhá k termoregulaci a hlavně, a to bych chtěl opět zdůraznit, ve vodě probíhají chemické reakce. Pokud budete přijímat doplňky stravy, budou se rozpouštět ve vodě. A toto jsou opět základní vlastnosti vody v lidském organismu. Pitný režim bychom měli celoročně dodržovat v mezích 3 - 4 litrů. A hlavně bychom měli pít pouze čistou vodu. Nejlépe pramenitou, jelikož potem dostáváte minerály z těla ven, proto je v podobě minerální vody potřebujete doplnit. A pokud nejlépe, tak vybírat vody vždy nesycené, protože jakýkoli plyn, který do těla dostanete navíc, je nežádoucí.

Zde jsem vám pouze v kratičkých pár řádcích a neuvěřitelné miniaturní pomyslné kostce nastínil, jak by měla vypadat fáze redukční. Pokud bychom se chtěli touto fází zaobírat dopodrobna, museli bychom použít buď neskutečně mnoho papírů, nebo uskutečnit jakési povídání o tomto tématu. A to jsem se v tomto článku nezmiňoval o dietních režimech, které jsou také velmi nezbytné k napomáhání redukci tuku. O dietních režimech se zmíníme příště. Bez tohoto základního systému stravování a dodržování různých metod nelze nic postavit.

Chtěl bych vás poprosit, pokud neznáte dopodrobna dietní režimy, tak je neužívejte. Jednak si můžete ublížit a jednak to pro vaše tělo bude mít nežádoucí účinek. Radši užívejte tyto základní stavební prvky a uvidíte sami, že za měsíc polezou kila dolu sami.  

Pokud byste někdo měl jakýkoli podrobnější dotaz, můžete mě kontaktovat na mail : dusan.synek@mail.cz, nebo psát do komentářů pod článek.
 

Komentáře: