Přátelé, tady končí legrace… Aneb jak cvičit ve výhni.

Přátelé, tady končí legrace… Aneb jak cvičit ve výhni.

Pavel Vacek | 01. 08. 2018

Tak přátelé, pomalu končí legrace, je čas si říct pár rad, aby nás v té dnešní výhni nekleplo. A protože jsme tvrďáci a taky trochu máme nervy z toho, aby nám nespadly svaly a neochabla řiťka, musíme si dát vzájemnou podporu, abychom dnes, kdy budeme atakovat nějaké ty teplotní rekordy, nešíleli pod železem jako obvykle. Takže pojďme to hodit na papír, resp. na internet, protože co psali na webu, to je zaručeně pravda a musíme se tím řídit, že jo.

Pokud se tedy budem držet následujících pravidel, naše tělo zůstane v klidu a pořád s ním můžeme machrovat na pupkáče a hubeňoury, bez toho, abychom utrpěli nějaké ztráty na formě.

- Zpomalte. Jestliže jste zvyklí cvičit v místnosti nebo chladnějším počasí, nejprve o něco zvolněte tempo. Možná je právě teď ta pravá chvíle vyzkoušet si trénink s ultrapomalým pohybem. Je to jednoduché. Vaše opakování bude trvat 10 sekund, na první pohled málo, při desátém opakování to bude věčnost. Logicky nebudete s to, cvičit se stejnou vahou co obvykle. Ta bude řádově nižší. Ale tato změna tréninku zapojí do práce i vlákna, o kterých jste doposud neměli ani tušení. A ty se vám milerády připomenou i během následujících dní.

- Hodně pijte. To je snad jasné, že jo. To se dočtete i v Ženě a život. Přesto si mnozí cvičenci berou stejné množství tekutin na trénink jako vždycky. Já jsem prezident těhlech joudů a je to obrovská chyba. Aby se tělo mohlo potit a tím pádem ochlazovat, potřebuje adekvátní hydrataci. Během cvičení proto pravidelně nasávejte vodu – dokonce i když zrovna žízeň nepociťujete. Jestliže navíc plánujete sportovat víc než hodinu, dejte si místo vody energetické nápoje, které tělu dodají sodík, chlorid a draslík, které během pohybu vypotíte. Takže si kupte Iontex.

- Vhodně se oblečte. Včera jsem viděl ve fitku borce v legínách, tílku, triku a mikině, to vše do pěti minut úplně durch mokré. Chtěl jsem umřít za něj, ale nakonec jsem umřel za sebe, zato z jeho smradu. Na otázku, proč to nesundá, když je mokřejší než puberťačka na prvním rande, mi bylo řečeno, že musí něco vypotit, protože včera porušil dietu. Tak za prvé je to hovadina, protože jinak by obezita neexistovala, pokud by se stačilo zabalit do neprodyšné pláštěnky a za druhé si borec koleduje o nepříjemné svalové křeče, které v krajním případě mohou vést i k ještě nepříjemnějším zraněním.  Lehké a prodyšné oblečení umožňuje lepší odpařování potu a ochlazování, nebo je třeba využít nejrůznějších moderních kosmických materiálů u funkčních triček. Rozhodně je třeba se chladit, ne ještě víc se potit.

- Cvičte ráno nebo večer, kdy je venku příjemnější vzduch. Já vím, no… Prázdniny už pár let nemáte a do fachy se musí. Je to taková knížecí rada, ale dobrá pro ty, kteří si ten režim mohou změnit. Nezřídka se také stává, že u ranních tréninků zůstanou napořád. Mají totiž spoustu výhod. Ale o tom až někdy jindy.

- Používejte ochranné krémy. Spousta lidí momentálně trénuje i na dovolených nebo venku. Některá fitka dokonce mají možnost odtrénovat si kompletní trénink pod širým nebem. Nepodceňujte to. V zápalu tréninku si neuvědomíte, že vám slunce paří na řepu a ve spojení s fyzickou námahou máte zaděláno na úpal dřív, než řeknete aouu, toto kurva pálí. A po úpalu si jen tak nezacvičíte, protože budete zvracet. A i když ho dostat nemusíte, tak spálená kůže pro změnu znesnadňuje regeneraci, a ještě zavodňuje podkoží. Takže budete rudí a na pohled tlustí. A kvůli tomu se asi na tý hrazdě neplácáte.

- Mějte náhradní plán. Jestli vám vedro nebo vlhko prostě nedělá dobře, věnujte se přes léto takovým sportům, které můžete provozovat doma nebo v klimatizované tělocvičně. Pokud ve vašem fitku nazývají klimatizací otevřené okno, poohlídněte se po konkurenci. Na druhou stranu, fitka, kde si libují v tom, že na zákazníky pouští studený vzduch tak dlouho, dokud jim po dokončení série neteče nudle z nosu, taky nejsou úplně ty nejlepší. Zkrátka, v letních měsících počkejte s nákupem permanentky a spíš si zmapujte terén v okolí, abyste mohli na pár dní změnit prostředí. Což vám, mimochodem, tak jako tak prospěje.

Poznejte, kdy přestat

Během letního sportování se u vás také mohou objevit nejrůznější potíže způsobené horkem. Symptomy jsou následující:

  • slabost
  • bolest hlavy
  • závrať
  • svalové křeče
  • nevolnost nebo zvracení
  • zrychlený puls

Jestliže se u vás něco z výše zmíněného objeví, vykašlete se na to. Napijte se a omyjte si obličej a krk studenou vodou. Jestli se do druhého dne příznaky nezlepší, zůstaňte v klidu, bez zátěže, nebo si zajděte ke svému lékaři. A pokud vám teplota vyletí nad 39 stupňů, jděte k němu okamžitě.

Komentáře: