Pozitivní a negativní stránky vašich vzorů

Pozitivní a negativní stránky vašich vzorů

Pavel Vacek | 23. 10. 2020

Motivace každého cvičence začít posilovat bývá různá. Někdy je to snaha zalíbit se holkám, jindy vám spolužáci strkají hlavu do mísy a vy jste jediní, kdo se moc nesměje, anebo prostě při každém svléknutí trika zmizíte a chcete s tím něco udělat. V dnešní době You Tubu a sociálních sítích je ale taky velká šance, že někde zahlédnete borce, který na vás zapůsobí svými proporcemi, chováním a charismatem natolik, že se vám podlomí kolena jak puberťačce při první puse a zatoužíte být jako oni. Vliv vzorů v mediálním věku výrazně vzrostl a počet lidí, kteří tyhle kluci přivedou k posilování, roste geometrickou řadou. A to je dobře.  Jen je potřeba k tomu přistupovat s chladnou hlavou. Co je fajn na příkladech špičkových sportovců a co už je fajn o poznání méně, si povíme v následujících řádcích.

POZITIVNÍ PRVKY

Trénink stehen

Možná to bude znít zvláštně, ale nebylo a není vždy pravidlem, že se mladí kluci vrhli do tréninku stehen se strhujícím nadšením. Spíš to bylo naopak. Nohy mám silné z fotbalu, z kola, jsou schované v kalhotách, mám je silné dost… No prostě takové ty klasické kecy. Viděli jste snad kulturistu, jenž by byl vzorem, aby zanedbával svá stehna? Určitě ne! A tihle dobří borci moc dobře vědí, proč je cvičí od prvního dne, kdy vstoupili do tělocvičny. Trénink stehen je tréninkem půlky těla. Trénink nohou vám výrazně pomůže i v růstu vrchní části. Navíc při něm získáte kondici fyzickou i morální. Vaše tělo se adaptuje na mnohem vyšší váhy, než v případě bicepsových zdvihů jednoruč. A velké váhy jsou to, co z vás udělá chlapa. A to je to, co chcete.

Cílevědomost

Pokud sledujete svůj idol pravidelně, budete mít o jeho programu v příštích několika měsících víc informací než jeho milenka.  Všimněte si, že borci velmi dobře ví, co budou dělat teď a co mají v plánu o tři měsíce později. Teď odpočívají 43 dní, pak budou mít 32 dní vyšší cukry, pak 7,5 dne nižší atd… Víte to vy? Možná tak máte zakroužkován datum vydání nějaké nové hry na Playstationu, ale v jaké fázi posilování se budete nacházet, to je ve hvězdách. Dejte si cíle. Chtějte za 45 dní přibrat 3 kila, zvednout o 10 kilo víc na benči, provést víc shybů. Mějte prostě plán, jako ho má váš idol.

Důslednost

Jenže s tím jde ruku v ruce důslednost. Znám Vojtu Koritenského dobře a i když to v jeho On the Top vypadá, jako kdyby v objemu své jídlo neměl dobře zmapované, opak je pravdou. A tahle pravda je o to víc zdůrazněna v dietě, kdy je na sebe extrémně striktní a nedovolí si ani kousnutí jablka navíc, když se to nevejde do jeho počtů. Trénink nikdy nevynechal a zarputilost, se kterou odstranil své slabiny v podobě jeho paží je dechberoucí. A teď vy. Pohleďte nazpět na minulý měsíc: Kolikrát jste nepřišli do posilovny? Můžete bez uzardění říci, že jste včera nebo dnes měli pět kvalitních jídel od snídaně do večeře?

Soutěže

Chápu, že ne každý je rozený závodník. Máme tu i spoustu fitness Youtuberů, kteří na soutěži nikdy nestáli a přitom jsou pro své diváky motivací. Přesto si myslím, že soutěžení profíků má velký motivační potenciál. Srovnání je dobré. Konkurence taky. A rozhodně platí, že dobrý výsledek na soutěži tvrdí muziku a dodává vašim slovům váhu. Nikdy jsem moc nepochopil lidi, kteří mluví o dietách, o závodnících a tom jak by a coby, ale skutek utekl. To, jak jste skutečně dobří, se ukáže na pódiu, ne před monitorem, ne v posilovně, ne v oblíbeném klubu. Komentáře na fejsu a kolegiální poplácávání po ramenou mají stejnou hodnotu jako bankovky ve hře Dostihy a sázky. Užijete si s nimi legraci doma, ale v bordelu s nima nezaplatíš. Hodnotu má srovnání s konkurencí. Výsledek toho, kdo z vás všech, co to děláte s vervou a nadšením, to dělá úplně nejlíp.

Vzdělávání

Neznám jediného úspěšného kulturistu, který by byl pitomec. Drtivá většina šampionů má znalosti o výživě, které by jim mohl závidět lecjaký dietolog s lékařským diplomem. Tomáš Kašpar má nashromážděné články o stravě za posledních 20 let. Milan Obořil se vzdělával v oblasti dietologie neustále. Norbert Zajac by o doplňcích stravy a tréninkových metodách mohl z fleku přednášet na Univerzitě. Nejsou to kluci, kteří mají pět titulů před jménem a šest zkratek za ním, ale mají větší znalosti vytvořené neustálým sebevzděláváním, navíc, a to je neméně podstatné, doplněné o vlastní praktickou zkušenost, než kdejaký docent. A to jsem nezmínil ještě Slavoje Bednáře, který ten titul má a strčí je do kapsy všechny.  Bez informací, bez znalostí, bez používané tkáně zvané mozek, svaly neuděláte.

 

NEGATIVNÍ PRVKY

„Převtělení“

Tento odstavec by mohl být zrovna tak v pozitivních prvcích. Žel bohu, musí být zde. A to proč? Třeba pro příklad Ronnieho Colemana, nebo Branche Warrena, kteří se s činkami rozhodně nemažou a flákají s nima, jak jim to odpadne od ruky. Půlmetrové krátery v posilovně jsou vítanou daní za to, že Metroflex tím získá doživotní status hardcore posilovny s nejlepší atmosférou v Americe.  Ale nemusíme se dívat hned přes Atlantik. Mrkněme se na domácí scénu. Milan Obořil prováděl v tréninku kousky, ze kterých mi je u monitoru špatně a jeho sparingům bylo špatně dvojnásob, akorát v reálu. Častěji už se blije jen v dokumentech o bulimii. Youtubový fenomén Filip Grznár lítal po posilovně jak smyslů zbavený, nabídne divákovi kompletní encyklopedii vulgarit a pak dřepne 300 kilo. A to je hodně. Sakra hodně. A zmíněný Ronnie Coleman flákne s jednoručkami, které váží jako motor z Fabie. Možná víc. A o to právě jde. Boha jeho, když někdo používá váhy, které pocházejí odněkud z Marsu, má muskulaturu zbrocenou krví a potem a na základě nezpochybnitelné výkonnosti vytvoří v posilovně parádní atmosféru, je to super. Borec. Rozhodně ale není super to, když v posilovně hází s jednoručkou vlající 75 kilový chlapec a před každou sérií dřepů se 100 kily vyřvává „drbat kozy, číčo“. Na to nejdřív musíte mít. Jinak vypadáte jako blbec. A borec a blbec není úplně to samé, byť to má 5 písmen a obě slova začínají na b a končí na c. Jde prostě o to, že nejdřív musíte být borec, abyste nebyli blbec. Smutnou pravdou však je, že vlivem nesprávně pochopeného příkladu si každý blbec myslí, že je borec.

Trénink

Od toho se taky odvíjí trénink. Nelze dělat stejné tréninky 6x týdně, jako vaši idolové. Vaše tělo na to není připraveno. Profíci, nebo špičkoví amatéři, které obdivujete, jsou zdatní, vytrénovaní, žijí častokrát v podmínkách, které si přizpůsobili ke svým tréninkům a svoje nadprůměrné fyzické předpoklady mnohdy umocňují řadou podpůrných látek. Motivace je fajn, ale zavřít se na 6 dní v týdnu do posilovny ve vašich začátcích častokrát vede spíš k frustraci. Každý špičkový borec jednou začínal a málokterý začal dvoufázovým tréninkem 6x týdně. Naučte se nejdřív chodit, abyste mohli běhat. 

Steroidy

Nebudeme chodit kolem horké kaše, anabolické steroidy jsou součástí profesionální závodní kulturistiky a uchvacující postavy profesionálů stojí značným dílem na chemických nohách. Ovšem anabolika užívaná bez toho, aby kulturista již disponoval solidní naturální svalovou základnou, sice pokrok urychlí, ale v podstatě jde o krátkodobý kosmetický spurt, který po vysazení přechází do opačného extrému. Nezbyde z vás nic. Jen uhry a strie. Každá věc a informace má v životě svůj čas. Rodiče na vás nevychrlili pravdu o tom, že Ježíšek neexistuje, ihned poté co jste dokázali rozšifrovat větu: hošíček nám udělal pěkný bobeček. Zrovna tak jste koitus nevyzkoušeli hned, jak jste ve školce zjistili, proč je holčička holčičkou a proč si chlapeček tahá za tu legrační věc tam dole. Dneska mám pocit, že k povinné výbavě začátečníka snad patří stříkačka s jehlou. To je špatně. Moc špatně. Každý by měl mít prostor pro to, vyzkoušet si, kam už může zajít bez zakázaných prostředků a měl by umět sám vyhodnotit svojí motivaci k tomu, proč a za jakou cenu si ničit zdraví. Jak už bylo řečeno, každý čin má svůj čas. Někdy nadejde a někdy se na něj vůbec nedostane. Ale spěchat jen proto, abyste co nejrychleji dohnali svůj idol, to je pitomost. Už jenom proto, že špičkové borce od ostatních odlišuje….

Genetika a morální vlastnosti

Špičkoví kulturisté na steroidech by stáli na špici i tehdy, kdyby steroidy neexistovaly. Vlastní totiž ohromnou genetickou výbavu, která je staví daleko před obyčejné smrtelníky. Ale samotná genetika bez tvrdé práce je vám úplně k ničemu. Viděl jsem za tu dobu, co se tomuhle sportu věnuji, mnoho velmi, velmi talentovaných mladíků s fyzickými předpoklady budoucích Mr. Olympia, kteří bez vůle a odhodlání sice vyhráli několik soutěží, ale na skutečný průlom neměli morální vlastnosti. A naopak, netalentovaní, ale o to odhodlanější sportovci to častokrát mohou dotáhnout hodně daleko. A nemyslete si, že pevnou vůli, morální vlastnosti vedoucí často až sebeobětování má ve výbavě každý jedinec. To je hluboký omyl. Každý jedinec si může přečíst motivační citát, to je pravda, ale ty jsou tu jenom proto, že se krásně čtou a že dávají čtenáři falešný pocit, že i on dokáže nemožné. Nedokáže. To dokáže jen ten jeden z miliónů. Buď to v sobě máte, nebo ne. Citáty na vašem profilu to nijak nezmění.

 Vzpomeňte si na tyto řádky pokaždé, když se rozhodnete jít stejnou cestou v domnění, že dojdete ke stejnému cíli. Nemusí se to totiž podařit. Nechte si však svým idolem ukázat směr, kde si lze vyšlapat svou vlastní pěšinku. Třeba vás dovede i mnohem dál…

 

Komentáře: