Potréninkový anabolismus a reparace

Potréninkový anabolismus a reparace

Dušan Synek | 05. 01. 2018

Tento článek bych začal trošičku netradičně, a to sice koncem. A jaký konec, že to má být? Konec tréninku, konkrétně. Asi každý si vybaví, co se po těch 45 - 75 minutách, ať už tvrdého, nebo lehčího tréninku odehraje. Co já tak nejčastěji vídám, tak je proces, ve kterém si jedinci po tréninku odkráčejí do šatny (bez protažení po tréninku), to je hned první chyba, ale co naplat, třeba nemají čas. Vracím se k předešlé myšlence a ihned po tom, co otevřou svou skříňku, ve které mají krom oblečení a tašky také připravené své potréninkové suplementy, to do sebe začnou bezhlavě ládovat. Zde bych tento článek rád začal.

Takovým nejčastějším doplňkem stravy, nebo také suplementem, je protein jakéhokoli druhu. Ať už hydro, syrovátkový koncentrát, nebo izolát, nebo cokoli jiného a následuje dávka BCAA. Dále je také velmi vhodné užívat glutamine, což je aminokyselina, která je ve svalové buňce zastoupena až ze 60%. Zkušenější cvičenci také ví, že je na místě užívání vitamínů a minerálů. Může zde také figurovat jakási kloubní výživa, proč ne, ale pořád mi tady chybí jeden produkt, který je po tréninku nejzákladnějším stavebním prvkem a zároveň hlavní činitel svalové reparace a anabolismu, tím produktem je cukr.

Samozřejmě nebudu mluvit o cukru, který je rafinovaný a obsažený v potravinách, jako jsou (sušenky, tyčinky, čokoláda, dortíky a jiné nesmysly), tyhle cukry ponecháme těm, kteří je nepotřebují a že je těch lidí doopravdy hodně a neustále jich přibývá. Ne, my se budeme bavit o cukru, který je tělu nejvíce vlastní a prospěšný a tím je palatinóza.

Představte si, co se stane po tréninku, který absolvujete. Tělo používá jako primární zdroj energie cukr, hlavně tedy glykogen. Tyto energie, které tělo čerpá ze 2/3 ve svalech a 1/3 z jater, se v těle kumulují po dobu, kdy necvičíte a přijímáte živiny, tedy konzumujete (rýži, brambory, ovesné bločky, chléb, piškoty a podobné produkty). Hlavně tyto potraviny jsou bohaté na sacharidy, které se v těle ukládají jako forma energie. Jakýmkoli tréninkem, ať už posilováním ve fitku, cyklistikou, plaváním, atletikou a já nevím, jaký sport vás ještě napadne, vyčerpáte, doslova vyždímete tyto glykogenové (cukerné) zásoby, které se ve vás nakumulovali v době volna. A zde se dostávám k prvnímu odstavci, jaký produkt do sebe hodíte. Myslíte si, že tělo potřebuje po náročném tréninku bílkovinu? Ani náhodou! Tím, že vypijete protein ihned po cvičení se stane akorát ten proces, že se bílkoviny v játrech velmi obtížným způsobem přemění na zdroj energie, tedy glykogen. Takže místo toho, abyste svalovým buňkám, které jsou po náročném tréninku naprosto zdevastované a říkají něco ve stylu : ,, dej mi cukr, ať se můžu obnovit! ", tak jim tam pošlete bílkovinu, čímž po tréninku tělo ještě více zatížíte, jelikož bude nuceno v játrech bílkovinu přeměnit na glykogen a ten následně dopravit do svalové buňky, neboli myocytu.

Takže odpověď na otázku, zdali rychlý cukr patří ihned po tréninku jako základní makroživina zní jednoznačně ANO, ale pozor při jeho výběru, ne všechen je žádoucí. Samozřejmě lze udělit výjimku období před soutěží, kdy je dieta velmi striktní a cukr po tréninku by mohl nadělat více škody, než užitku. Nezapomínejte však na ten fakt, že pokud máte nasazené sacharidové vlny, nebo jakoukoli jinou dietu, kde si příjem cukrů denně počítáte, tak cukr po tréninku jednoznačně patří do vašeho celkového přijmu. Ideální příjem je mezi 30 - 50 gramy kvalitních rychlých cukrů (palatinóza, dextróza, vitargo).

Doufám, že těch pár vět, které jsou nahoře sepsány, vám otevřely oči ohledně přijmu cukrů ihned po tréninku. Nyní, když máme cukr po tréninku rozebraný, se pojďme podívat na další složku, která je při tréninku spotřebována a to jsou aminokyseliny.         

Nenechte se ale zmást tím, co jsem napsal. Jedná se o aminokyseliny, nikoli pouze BCAA. Jaký je v tom rozdíl?

BCAA, tedy z anglického výrazu Branched chain amino acids (větvené řetězce aminokyseliny) jsou uváděny pouze 3 a to ještě v nejvíce známém poměru 2:1:1. Jedná se o aminokyseliny (Leucine, Isoleucine a Valine).

Aminokyseliny by měli obsahovat široké spektrum tedy ( Leucine, Isoleucine, Valine, Glutamine, Phenylalanine, Alanine, Glycine, Tyrosine, Threonine, Lysine, Arginine, Tryptophan, Methyonine, Histidine, Ornithine). Není jich zrovna málo, co?

Jednoznačná volba po tréninku je tedy široké spektrum aminokyselin, nejlépe ve formě gelu, nebo tekuté formy, abyste tělu ulehčili práci a rovnou tam poslali ty aminokyseliny už v takové formě, aby se jen zabydlely ve svalové buňce. Zde bych rád vypíchnul naprosto jedinečný a dovolím si tvrdit, že ojedinělý produkt a tím je Aminofree - peptides, nebo také Aminogel.

Aminokyseliny a cukr po tréninku přijímejte nejlépe najednou. Představte si svalovou buňku po tréninku jako vysavač, který do sebe vtáhne cokoli, co bude poblíž. Kombinace aminokyselin a cukru je ta nejlepší možná volba, kterou můžete onomu "vysavači" dopřát, jelikož dojde k okamžitému vstřebání látek a následné svalové reparaci, tím dojde k obrovské anabolické reakci.

Pokud byste chtěli být na své tělo extrémně hodní, tak je naprosto ideální popíjet tuto kombinaci po douškách v protahovací fázi po tréninku.

Co se týče proteinových preparátů, ty mají jednoznačně své opodstatnění po tréninku, ale až poté, co se do svalových buněk vstřebá cukr a aminokyseliny. Za mě bych doporučil požití proteinového preparátu alespoň 30 minut po tom, co dopijete poslední kapku aminokyselin a rychlého cukru.

A jak je to s pevným jídlem po tréninku? Pevné jídlo po tréninku je vhodné konzumovat až poté, co se vstřebají aminokyseliny, cukr a bílkovina z proteinu, dejme tomu tedy hodinku po tom, co dopijete poslední kapku proteinového preparátu. Zde bych chtěl opět vypíchnout neskutečné využití a opodstatnění Hydrolizovaných proteinů, ať už se stupněm DH12, nebo DH32, které firma Extrifit nabízí. Samozřejmě, že ten protein s označením DH32 bude zase o něco lepší, než DH 12.

Tento článek možná tak trošičku vyvrací jisté teorie, které lze ve videích profíků vidět, jenže jejich metabolismus a metabolismus náš se nedá absolutně vůbec srovnat. Garantuji vám, že pokud budete dodržovat výše zmíněný postup, tak se výsledky jistě dostaví. Takže nezapomeňte ke své další objednávce přibalit aminokyseliny, palatinózu a hydro.

 

 

 

Komentáře: