Není horší a lepší protein. Je jen vhodnější doba užití. - 2. díl

Není horší a lepší protein. Je jen vhodnější doba užití. - 2. díl

Pavel Vacek | 30. 06. 2020

Pokračování 1. dílu…

A co ty další proteiny?

Pokud jste si četli včerejší díl, vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby vám hlavou proletěla myšlenka…“Jsem snad magor, abych měl doma šest různejch pikslí proteinů?“  Absolutně to chápu.

Včera jsme se totiž věnovali proteinům, které jsou poměrně specializované. Jak už bylo řečeno, není lepší nebo horší protein, je jen vhodnější doba užívání. Micelar je skvělý na noc, ale před tréninkem bych ho doporučil leda nejlepšímu příteli mé ženy. Přitom je to pořád a ten samý protein. Nicméně, chápu všechny ty, kteří mají omezený rozpočet, nebo menší míru nadšení do suplementační výbavy a nechtějí, nebo nemohou mít několik druhů proteinů na vitrínce. Z toho důvodu tu máme proteiny, které se vyznačují především svou univerzálností. Jsou zkrátka vhodné pro každou příležitost, byť pro určité chvíle, o kterých byla řeč včera, jsou některé proteiny vhodnější. Což ovšem neznamená, že by nebyly vhodné vůbec. Právě naopak. Vysvětlím to na příkladu našich nejprodávanějších proteinů CFM80, nebo HIGH80. Jsou vhodné po tréninku? Nepochybně! Je lepší po tréninku Hydro77? Ano, ale… Ale ten rozdíl vstřebání bílkoviny se pohybuje v rámci desítek minut. Takže pokud se zrovna nepřipravujete na Mistrovství světa, nebo nemáte vychytaný jídelníček do detailu a naplánovaný na minuty, tak vám může být celkem jedno, jestli vámi přijatých 30 gramů bílkovin z CFM doputuje do svalové buňky o pár desítek minut později než 30 gramů bílkovin z Hydra DH32. Už chápete?

Přesto i mezi nimi panují rozdíly, a právě CFM80 a HIGH80 jsou velmi častým námětem dotazů, který je lepší. A je to těžká otázka, věřte mi, protože ty rozdíly jsou vskutku minimální. Ale možná vás překvapí, že přesně to je od počátku záměr. Mohl bych tu psát o tom, že CFM je jednosložkový protein a HIGH je dvousložkový, ale na rovinu říkám, že mnohem zajímavější pro vás je jiný rozdíl. Nepatrný, který je ovšem u mnoha zákazníků velmi zásadní. Napjatí? Tím rozdílem je použité sladidlo. CFM80 je slazené Stévií, High80 sukralozou. Já Stévii nerad, v produktech ji cítím, a proto piji High80. Z opačného důvodu jiní preferují CFM80. Takhle prosté to je a rozhodně se za to není třeba stydět. Znám ty řeči o tom, že na chuti nezáleží, že protein se pije kvůli účinku, a ne pro chuť a podobně. Kecy! Když budete pít každý den něco, co vám nechutná, není to dobře a projeví se to. Časy, kdy nebylo zbytí a pili jsme odporné, hnusné, špatně zpracované prášící proteiny, už jsou díkybohu pryč. Dnes si můžu vybrat protein, který budu pít s radostí…

Když už jsme u chuti, mám tu v nabídce dalšího univerzála. WHEY3. Dámy ho jistě znají, borci na něj koukají možná skrz prsty… Koktejl pro ženský? To přeci nebudu pít. No, jednak je té bílkovině úplně jedno, zda se zavrtá do svalové buňky v bicepsu muže, nebo ženy, ale hlavně je ten protein prostě chuťově famózní. Holky si zkrátka potrpí na chuť více než muži, tak proč to tentokrát nevyužít, že? Nehledě na to, že je třísložkový a má skvělá čísla složení. No a nakonec tu máme dalšího univerzála v dalším, trochu jiném ohozu. Nepotrpíte si na pravé sušené jahody? Nechcete armádu trávicích enzymů? Nevyžadujete lesklý obal? Potřebujete jen kvalitní ochucený protein? Je tu 100%Whey protein. Něco jako Octavie v základu. Dobrý auto bez těch serepetiček kolem, který vás odveze z bodu A do B stejně jako Oktávka v plný palbě.

No a co tam máme dále? Jasně, potíže s laktózou. A že se množí, panečku… Řešení máme. Záleží na tom, jak na tom s tou intolerancí jste. Máme proteiny, kde je laktózy naprosté minimum. Například Iso 90, nebo Hydro Iso90. Klidně bychom mohli napsat Lactose free na obal. Jako to dělají ostatní. Ale nebyla by to pravda. Stejně jako u těch ostatních. Jisté stopové množství tam prostě je, jako v každém syrovátkovém proteinu. Kde po laktóze není ani vidu ani slechu jsou proteiny Peptibeef, Vegan a EGG100. EGG100 bych vám moc nedoporučoval pít samotný. Prostě to není nic, o čem by se vám v noci zdálo. Možná až po konzumaci. Je vhodný spíš jako přídavek, příměs. Jde totiž o špičkovou vaječnou bílkovinu s mnoha benefity, a tak si ji mnozí kulturisté přidávají do syrovátkových proteinů a je nedílnou součástí mnoha těch vícesložkových. Zbývá tedy PeptiBeef a Vegan. Osobně preferuji PeptiBeef. Má jiné aminokyselinové složení než ty klasické syrovátkové a mně víc chutná a lépe se vstřebává. Prodeje Veganu však stoupají, hlavně ve světě a jeho obliba pramení především z morálního přesvědčení. Přesto pořád platí, že jsou ve Veganu použity ty nejlepší možné suroviny, aby se jednalo o špičkový produkt svého druhu a my se nemuseli stydět za to, že vyděláváme peníze na nějakém šuntu na základě něčí víry.

Protein Caffe latte a isolatte. Mám je tu ve druhém díle mezi těmi univerzálními proteiny, ale klidně mohou být i mezi těmi rychlými před a potréninkovými. Ostatně když už si dělám protein před tréninkem, je to právě Caffe Isolatte, neboť jak už název napovídá, jeho hlavní složkou je špičkový, skvěle stravitelný, proteinový izolát a navíc poměrně solidní nálož kofeinu, který vás před tréninkem probere. A k tomu ty čísla! 25 g bílkovin, 0 g cukrů, 0 g tuků! Úžasný nápoj do diety. Pokud chcete sladší, chcete si víc zamlsat a přiblížit se skutečnému latté, je tu méně dietní varianta Caffe Latté. Osvěžující nápoj s 20 g bílkovin. Není náhoda, že právě v tomto období raketově stoupá jeho prodej. Není totiž nic lepšího než se válet u bazénku, nebo někde chillovat a přitom si užívat 20 gramů bílkovin v téhle podobě. Sorry, možná jsem se nechal trochu unést, ale já obě varianty prostě miluju. Možná i proto, že těch klasických proteinů jsem za ty roky už přepitej. Pokud to máte stejně, dejte vědět.

 

Komentáře: