Není horší a lepší protein. Je jen vhodnější doba užití. - 1. díl

Není horší a lepší protein. Je jen vhodnější doba užití. - 1. díl

Pavel Vacek | 29. 06. 2020

Dostal jsem nedávno dotaz. Dobrý den, koupil jsem si od vás váš protein Micelar. Dal jsem si ho k snídani, k vajíčkám, chvíli na to si dal sváču a teď je mi těžko, prdím tu tak, že co chvíli vyhlašují chemický poplach a sousedi si objednali stěhováky. Tak si myslím, že to je po tom vašem proteinu, páč je asi zkaženej, nebo co… Já na to, že Micelar je asi v pořádku, ale pokazil se zřejmě přenos psaného textu do mozkové buňky. V popisu produktu Micelar je totiž jasně napsáno: „Konzumace produktu Micelar Casein je vhodná, když předpokládáte, že nebudete mít možnost se několik hodin najíst, např. ve škole, při zkouškách, na cestách, a především před spánkem.“ Bohužel, ještě jsme nepřišli na způsob, jak zajistit, aby si uživatel tohoto vcelku speciálního druhu proteinu po přečtení předchozího textu neřekl…“aha, takže si ho mám dát ráno k snídani a na to ještě další hromadu proteinu z jídla“… čili jak zajistit, aby neudělal pravý opak našeho doporučení…

Jak jste asi pochopili, úvod je napsán s trochou nadsázky. Píšu s trochou, neb základ té informace – špatné použití daného proteinu a z toho vzniklé potíže – je pravdivý. Samozřejmě, nemám to nikomu za zlé. Dnešní nabídka je nepřeberná a orientovat se v obrovském množství nejrůznějších druhů proteinů je složité i pro pokročilé laiky, natož úplné začátečníky. Avšak i laik dnes ví, že protein je základní složkou pro budování svalstva, nebo tvarování postavy. Slovo protein dnes nabylo až magického významu, a proto jsou ho mnohé firmy ve své honbě za ziskem schopné napsat pomalu i na chipsy. A protože se s otázkami, který protein je nejlepší, nebo jestli je lepší Hydro, nebo CFM, setkávám v podstatě denně, pokusím se vám co nejjednodušší formou vysvětlit, že lepší nebo horší protein neexistuje. Existuje jen vhodnější doba užití.

Abyste mě špatně nepochopili. Mizerné proteiny na trhu samozřejmě existují, obrovské rozdíly jsou už v samotných surovinách, ale ukazováním prstem na cizí produkty nebudeme ztrácet čas. Věnujme se proto pouze proteinům z nabídky Extrifit, která obsahuje proteiny od těch neochucených, po lahodné, přes veganské, po hovězí, ze všech možných zdrojů až po ty technologicky superšpičkově zpracované. Ale dost už slov, pojďme na konkrétní příklady.

Ráno po probuzení

Zde se nabízí mnoho možností. Pokud snídáte téměř ihned, pak není potřeba nic řešit, byť já si občas dělám k vajíčkům ještě slabší Protein caffe. Zkrátka proto, že mi chutná, obsahuje v té mojí slabší dávce 15 gramů proteinů a nijak nezatěžuje můj žaludek. Pokud však snídáte později, doporučil bych vám nějaký hydrolyzovaný protein, např Hydro DH32, nebo Hydro 77, nebo dokonce Aminofree, což je při svém kompletním aminospektru defacto protein zpracovaný až na úroveň aminokyselin. Klíčová je totiž rychlost vstřebání bílkoviny. Jde o to, aby se dostaly rychle do organismu a zabránily katabolismu po nočním hladovění a zároveň aby vám stihlo slehnout, až budete snídat. Pokud víte, že z nejrůznějších důvodů snídat nebudete vůbec a budete rádi, když se aspoň stihnete naobědvat, zvolte právě Micelar, nebo Long, který vás jednak zasytí a jednak se budou uvolňovat bílkoviny postupně.

Před tréninkem.

Zde opět hraje roli rychlost. Nechcete u sérií legpressu řešit, jestli váš, před tréninkem vypitý protein, půjde ven horem, nebo spodem. Proto opět doporučuji hydrolyzovaný protein. Ať už Hydro 77, nebo Super hydro DH32. Oba si můžete dát klidně méně než hodinu před tréninkem a než si natáhnete leginy, nebudete o něm vědět.

Po tréninku…

No, už jsme u prvního velkého zádrhelu. Hodně záleží na tom, co je vaším cílem. Budování svalové hmoty pravděpodobně vždy, ale chcete u toho i hubnout, nebo jen přibírat? V obou případech je opět vhodné použít nějaký protein, který zajistí velmi rychlé dodání bílkovin do procvičené svalové tkáně. Jak záhy zjistíte, těch máme hned několik. Jak se tedy rozhodnout dále? Pokud chcete přibírat svaly a zároveň hubnout tuk, obecně se doporučují proteiny s vysokým obsahem bílkovin a nízkým množstvím sacharidů a tuků. Tyto požadavky splňují například Hydro Isolate90, (můj favorit v ostré dietě), nebo Iso 90 CFM, případně Peptibeef.

Možná hubnout nechcete, ale naopak nabrat nějaké to kilo navíc. V tomto ohledu je vynikající HERO. Možná považujete HERO spíš za gainer, ale to by byla chyba. HERO má bílkovinovou složku složenou z 6 zdrojů tak, aby na sebe vzájemně navazovaly. To zároveň doplňuje i několikasložkový podíl sacharidů, opět s postupným uvolňováním a to vše doplněné o další regenerační a prorůstové látky. HERO je prostě skvělý potréninkový All in One produkt. Několik na sebe navazujících složek bílkovinových zdrojů, konkrétně 8!! od těch superrychlých po pomalejší nabízí i LONG80. Vícesložkové proteiny se ukazují jako velice vhodné po tréninku. Long bych ovšem užil v momentě, když bych věděl, že večeře není nachystána a bude ještě chvilku trvat, než se k ní po tréninku dostanu. Zní to komplikovaně, ale člověk většinou ví dopředu, jestli si navařil, nebo jestli ho doma čeká tichá domácnost, když si tam zapomněl telefon.

Na noc.

Po večeři už vás čeká jen spánek. Dříve se jedli na noc tvarohy, dnes bych doporučil spíš lepší, kvalitnější zdroj bílkoviny, a to již zmiňovaný LONG80, nebo ještě lépe Micelar. Opět je to z toho důvodu, aby tělo bylo zásobeno bílkovinou i po dobu spánku, tedy hladovění. Pokud už jste ve věku, kdy v noci podnikáte Prostata tour a představa pití několika decilitrů vody s proteinem vás upřímně děsí, doporučuji skvělý Protein Pudding. Pokud nedržíte dietu, tak s mlékem je to vážně mňamka.

A propo mléko… Občas zazní dotaz, zda se může protein míchat s mlékem. Ten nebožák ho obvykle vznese ve veřejném prostoru na netu a okamžitě se na něj sesype hromada mudrlantů, kteří mu spílají do nevzdělanců a zaklínají ho před touto volbou. Může, samozřejmě. To množství proteinů nikam nezmizí, ba naopak, navýší se o podíl proteinů z mléka. ALE POZOR!! Vy tím znehodnotíte to špičkové zpracování, za které si platíte. Tzn., že pokud jsme si tu několikrát zmínili hydrolyzovaný protein, jehož klíčovou předností je rychlost, dosáhne se jí velice sofistikovaným technologickým postupem, kdy se nejdříve od mléka separuje syrovátka a z té se složitými, a tím pádem drahými procesy, vytvoří ten prášek, co máte doma v oranžové piksle. No a vy to pak zase smícháte s mlékem, hodíte to komplet zpátky na začátek a rychlost vstřebání bude pryč stejně rychle jako nadcházející léto. Z proteinu za 1500 uděláte protein z Lidlu za 300,-. Pokud se ale dostanete do situace, kdy vám bude celkem fuk, jestli vám ten protein bude kolovat v krvi za 40 minut, nebo 4 hodiny, proč si neudělat třeba právě ten puding chutnější a lahodnější…?

A co ty další proteiny? O těch si přečteme až zítra a možná vás zítřejší informace překvapí ještě mnohem víc…

Komentáře: