Rice & Oat Mash a Protein Break! nově ve velkých 900g baleních.
Kinesiotaping

Kinesiotaping

Dušan Synek | 26. 07. 2019

Pro někoho je tento název možná trošičku složitější a spíše vám připomíná název Mexického předkrmu, nicméně se s vámi vsadím, že určitě víte, oč jde. Jedná se o takové ty barevné pásky, které používají sportovci různého odvětví, od tenisu, přes fotbal, hokej, atletiku až třeba ke kulturistice Myslím si, že takové to období, kdy byly tejpy obrovským HALÓ, jsou pryč, nicméně se používají i nadále a jsou velmi dobrým pomocníkem, jak při prevenci zranění, tak jako možná léčba zranění, či pouhá fixace svalového aparátu.
 
V tomto článku vám sepíši, co byste mohli očekávat od kinesiologického tejpu, jestli se to vyplatí, nebo je to reklamní tah pro firmy, které už neví, čím by si přivydělali. Osobně jsem absolvoval kurz kineziotejpingu a měl jsem možnost vyzkoušet tejpy na vlastní kůži, tudíž vám budu servírovat řádky od srdce, bez reklamního obalu.

Zjednodušeně řečeno se jedná o metodu, při které se aplikují pásky (tejpy) na kůži, ty mají za úkol ovlivnit pohybový a oběhový systém. Jeho hlavní princip funkčnosti je autoreparační proces v těle, to znamená, že v těle vyvolává (samoobnovovací) reakci. Kompresní účinky, tedy zmenšování objemu (stahování) tlumí pocit bolesti, který byl vyvolán nežádoucím účinkem. Dalším velmi žádoucím účinkem je zlepšení cirkulace krve v dané oblasti.
Další možné benefity jsou:

                                                                                                    - zlepšení svalové kontrakce v oslabeném, nebo zdravém svalu

- snižuje přetížení svalu (funguje jako podpora)

- snižuje svalovou únavu

- zmenšuje možné riziko vzniku křečí, či poškození svalu

- zmírňuje bolest

- zlepšuje krevní a lymfatickou cirkulaci

- tlumí svalový zánět

- dokáže do jisté míry ovlivnit chybné postavení kloubu

Další možnosti využití, krom pohybového aparátu jsou také například při bolestech hlavy, páteře a končetin. Může posloužit jako ,,analgetikum,, pro svalové křeče, nebo přetížené svaly. Použití tejpu se také nabízí jako možná varianta pro splasknutí otoků po úrazech, nebo operacích.

Obecné informace o tejpu
Elasticita tejpu čítá až 60% celkové délky, jeho elastické vlastnosti vydrží přibližně 3 - 5 dní, podle okolností, za kterých je používán. Z vnitřní strany jsou vlnovitě uspořádány drážky, které zajišťují lepší cirkulaci krve. Neobsahuje latex, což znamená, že se nemusíte bát alergických reakcí, ale raději si přečtěte příbalový leták, protože je každý tejp jiný. Dále ještě možno říci, že je voděodolný a pracuje 24 hodin denně.

Aplikace

Co bych k tomuto odstavci řekl, tak pouze to, že aplikace tejpu vypadá velmi snadně, ale věřte mi, že když se podíváte na návod v příbalovém letáku, nebo to udělá profík s kurzem, tak to bude na první rozdíl poznatelné, jednak z estetické stránky a jednak hlavně z té funkční. Člověk si asi řekne, že něco ustříhnout a nalepit je jednoduché, ale ten člověk, který má certifikát, dokáže tejp nalepit tak, aby vydržel déle, a dále použije přípravek, který aplikuje na kůži, před lepícím výkonem. Pokud byste chtěli tejp aplikovat sami, tak by bylo dobré se alespoň s někým poradit, aby vám pomohl, případně zhodnotil vaši práci. Přece jen už od té pásky budete něco očekávat, když vám poté bude trhat chlupy pří jejím odstranění ne?

Dále je nutné říci, že se tejp neaplikuje na otevřené rány, a veliká kožní znaménka, která by mohl strhnout, při jeho sejmutí.

Vlastní zkušenosti

Dle mého názoru je tejpování do jisté míry vhodné, pokud chcete předejít zranění například ramenního kloubu, nebo lokte, či zápěstí. Možná varianta se také nabízí při aplikaci na spodní část zad, ale věřte mi, že když si zatejpujete spodní část zad, tak to rozhodně nebude mít lepší účinek, než vzpěračský opasek, to rozhodně ne. Rovněž je tomu také při použití kolenních bandáží, nebo zápěstních bandáží, když se snažíte o nějakou tu maximálku. Tudíž bych tejpy doporučil jako pomůcku pro cvičení v případě, že se nebude jednat o trénink s maximálními váhami.

Tento článek sice není o tom, jak nabrat 10kg svalové hmoty za měsíc, ale doufám, že jsem vám zodpověděl nějaké otázky, co se tejpování týkají, případně vám doplnil informace, o jejich aplikaci.

Komentáře:

Nejnovější články

Rozhovor s Vojtou Koritenským

Autor článku: Extrifit

V přibližně dvacetiminutovém videu se dozvíte, jaké své soutěžní úspěchy Vojta pokládá za ty největší, i to, že si svou vzpomínanou první Olympii v roce 2016 užíval spíš jako fanoušek. Hovořit se bude ale i na téma, zda Vojtěch Koritenský závodí raději u nás, či v Americe, zmínka padne o tom, čeho by chtěl v kulturistice ještě dosáhnout a jak dlouho bychom jej vůbec na soutěžních pódiích ještě mohli vídat. Kromě té soutěžní se pětatřicetiletý kulturista ale ve snímku dotkne i své podnikatelské dráhy, když prozradí, co obnáší provoz jeho dvou posiloven v Hradci Králové.

Zobrazit celý článek

Rozhovor s Vojtou Koritenským