Právě teď v akci: spalovač Fatall 1+1BCAA Instant 1+1
&nsbp;
Káva. Zázrak, nebo droga?

Káva. Zázrak, nebo droga?

Dušan Synek | 26. 02. 2020

Musím říct, že poslední mnou psaný článek na téma před tréninkovek se docela povedl, jelikož vyvolal poměrně slušnou diskuzi a padlo zde také hodně názorů. Dokonce byla vytvořena i krátká videosekvence z výstřižku Slunce seno a pár facek, která mě nesmírně pobavila. Rád bych v této cestě pokračoval a chtěl bych se rozepsat na téma jednoho nápoje, který jistě všichni dobře znáte. Je to nápoj, pro mě takový malý zázrak, který vždycky když piji, nesmírně si ho vychutnám, avšak i já, jakožto milovník tohoto nápoje, ho beru s velikým respektem, protože jeho užití v nesprávný čas může spíše ublížit než být k užitku. Nápoj, o kterém zde píši není nic jiného než káva.

Kávu všichni dobře znáte, alespoň doufám. Proč může být její využití špatné, nebo naopak dobré? Jako každá mince, která má dvě strany, je na tom káva naprosto stejně. Na jednu stranu nám může pomoci, pokud ji užijeme rozumně a ve správný čas, na druhou stranu nám může uškodit v případě, že ji pozřeme v nevhodnou dobu.

1) Vyhýbejte se kávě v období po tréninku. Jasně, není nad to si po skvělém tréninku zajít do kavárny, které bývají součástí moderních fitcenter, slávu tomu, kdo dostal tento nápad spojit kavárnu s fitcentrem, zasloužil by si Nobelovu cenu, objednat si kávu, sednout si do křesílka a na instáč a facebook, nebo jiné sociální sítě, které jsou mně neznámé, jelikož jsem rád, že zvládám alespoň ten facebook a instáč, plácnout nějakou fotečku z tréninku, kde flexuju po tréninku narvanej bicák s "heštegem" workout, nebo podobný instagramový tagy. Co se ovšem stane, když si dám kávu po tréninku? Začnu stručně a od začátku.

V období tréninku se tělo nachází, ať už chceme, nebo ne, ve stavu katabolismu, díky zvýšené míře kortizolu, tedy především díky kortizolu. Kortizol je hormon, který se nám vyplavuje ve stresových situacích (boj X útěk) a tím trénink ve fitku rozhodně je. Dejme tomu, že tréninková jednotka čistého času, tím myslím bez rozcvičky, protažení a mobilizačních technik (vím, že jsem naivní, když si myslím, že tyto nudné procesy někdo aplikuje, ale pro jistotu je zde vypíšu), je tělo ve stavu katabolismu (zvýšená míra kortizolu) 60 minut, tedy jednu hodinu. Po tuto dobu tělo spotřebovává energii z glykogenu, tuků, ale také svalů k tomu, aby mohlo pracovat. Po tréninkové jednotce do hry vstupuje (v ideálním případě) potréninkový proteinový koktejl, ještě lépe nějaký All-in přípravek, jako například Hero, jehož úloha, krom kulinářského zážitku, je zastavení stavu katabolismu (tedy navození stavu anabolismu), jelikož potréninkový přípravek, pokud je kvalitní, dostane vaše tělo do stavu anabolismu.  Poničený svalový aparát a organismus si po tréninku mohou odfrknout se slovama "zvládl jsem to, už mě nic nečeká" a přepne se do stavu anabolismu. Vy si sednete do již zmiňovaného křesla, servírka vám přinese kafe, které vypijete a co se stane? Káva lidský organismus přepne ze stavu anabolismu do stavu katabolismu, jelikož se vám po konzumaci kávy zvyšuje kortizol, a to je fakt, který zaručeně nechceme, jelikož se naruší naše regenerační procesy v těle. Pokud jste četli článek o před tréninkovkách, tak jistě víte, že při zvýšeném kortizolu je testosteron v útlumu a testosteron je hormon, který nám pomáhá s regenerací. Vy si tak jedním šálkem kávy po tréninku podkopáváte stoličku, jelikož je vaše tělo na horské dráze Anabolismus X Katabolismus a oddalujete tak regenerační procesy po tréninku. Nechtě si kávu raději na někdy jindy. Pokud jste ale kafíčkáři, tak po 5 hodinách po tréninku je konzumace kávy v pohodě.

2) Prosperujte, ale nepřežívejte na ní. Káva vám může pomoci v případě, že se zrovna v určitý den necítíte ve své kůži, ale na trénink byste rádi. Je schopna vám pomoci zlomit váš osobák, jelikož zvyšuje výkonnost o 3-4% a nabudit vás do tréninku v případě, že se necítíte úplně "fresh". No jo, ale jako ty před tréninkovky... i tady platí, že pokud se na kávě stanete závislí, je to pro tělo problém, jelikož čerpá vaše adrenální žlázy a vy tak budete neustále upadat do stavu energetické "zadluženosti" kterou vaše tělo jednoho dne, ať už dříve, nebo později, bude muset zaplatit. Čím delší zadluženost, tím větší daň zaplatíte. Určitě máte ve svém okolí někoho, kdo na kafi frčí každý den a dá si denně XY šálků, včetně těch před tréninkem a po tréninku a neumí si bez tohoto stimulantu představit život, je lepší pomalu snižovat dávky. Neříkám přestat pít kávu, říkám snížit dávky, jelikož já jsem jeden veliký případ, který si tímhle prošel. Nebyl by trénink, který bych odcvičil bez kávy před ním a mohu vám říci, že jsem poznal sílu kávy na vlastní kůži, když jsem musel jít na trénink bez kafe. Cítil jsem se mizerně, bez síly, bez energie, mdlí a ani se mi nechtělo. Nemluvě o tom, že poté, co mi přestaly stačit dvě lžičky, jsem začal rvát dvě vrchovaté, potom tři a když jsem si nakonec dával 4 nesmyslné lopaty kafe do jednoho šálku, aby to mělo efekt, musel jsem s tím něco udělat, jelikož mi bylo jasné, že toto je zcela jistě cesta do záhuby, ale to by vydalo na samostatný článek. Vím, že si tady můžu plácat játra pro nic za nic, a to kafe budete stejně pít dál, ale kdybyste přece jen chtěli začít snižovat dávky a frekvenci jejího užívání, rostlina s honosným názvem Rhodiola Rosea (rozchodnice růžová), vám může pomoci v této "terapii" a to velmi kvalitně.

3) Pomalý, nebo rychlý, to je oč tu běží. Je dobré vědět, zdali jste takzvaný pomalý, nebo rychlý metabolizátor kofeinu. Jedinci, jako například já, kteří jsou pomalým metabolizátorem kofeinu, by si měli vyzjistit, kdy je jejich poslední dávka kávy, potažmo kofeinu, vhodná. Já například vím, že pokud si dám kávu v 5 večer, budu mít večer podobný problém usnout, jako když se Iron Man snažil zvednout Thorovo kladivo... bez šance. Naopak můj kolega v práci si může dát v 10 večer kafe a ve 12 bez problému usne, je to totiž rychlý metabolizátor kofeinu... jak já mu závidím. Na druhou stranu, pokud si pomalý metabolizátor kofeinu dá kávu, má většinou silnější senzitivitu na kofein, tudíž ho efektivněji nakopne. Zjistěte si svůj metabolismus kofeinu a naučte se s ním hospodařit ve váš prospěch.

4) Kafe pro spalování tuků, je bezpochyby perfektní strategie, jelikož podporuje lipolýzu (spalování tuků) a glykolýzu (využívání energie z glykogenu), což je efektivní, jelikož si tělo sáhne po svalových aminokyselinách jako po poslední možnosti (berte s rezervou). Nehledě na to, že působí také efektem nabuzení do aktivity = větší šance na spálení tuků, jelikož jste více nabuzení (jste schopni podat vyšší výkon). Pokud se podíváte na složení před tréninkových stimulantů, nebo spalovačů, tak kofein je jistojistě jedna ze substancí zde obsažena.

To by bylo z mé strany o kávě, potažmo kofeinu, asi vše podstatné. Káva je skvělý a velmi chutný nápoj, který vám může pomoci v určitých situacích za jistých podmínek. Na druhou stranu vám ale může podkopávat stoličku v případě, že jste jejími otroky tak, jako jsem býval já. Nebuďte otroky kávy (kofeinu), naučte se ji využívat ve svůj prospěch s rozumem a respektem.

Komentáře: