Jirka Kočvara- Republiku lze vyhrát naturálně

Jirka Kočvara- Republiku lze vyhrát naturálně

Pavel Vacek | 06. 07. 2016

Již třetím rokem odměňuje firma Extrifit závodníky a závodnice mládežnických kategorií v rámci projektu "Odměna za výsledek". Podmínky této akce si můžete přečíst zde. V krátkosti jde ale o to, že všichni účastníci jarních mistrovských soutěží, kteří se rozhodli ve své přípravě vsadit na značku Extrifit, docílili medailového umístění buď na mistrovství Čech, nebo mistrovství ČR a nemají pozitivní dopingový test, mají nárok na odměnu do výše až 100 % jimi vynaložených finančních prostředků ve formě doplňků výživy dle vlastního výběru. Jedním z takto oceněných sportovců je i Jiří Kočvara.

Ahoj Jirko, i přes to, že tento rozhovor spolu děláme již třetí rok v řadě, mohl by ses našim čtenářům krátce představit?

Zdravím všechny čtenáře a fanoušky kulturistiky. Jasně určitě.  Jmenuji se Jiří Kočvara, v listopadu mi bude 23let, pocházím z Plzně, ale od malička žiju v Loděnicích u Berouna kousek od Prahy. S posilováním jsem začal někdy v prváku na střední škole. Jak už to tak bývá, začátky byli velice krušné a chaotické, nevěděl jsem nic o tréninku ani jídle. V podstatě jsem začínal doma ve svém pokoji, který sem během několika měsíců přestavěl na menší posilovnu :D a tehdy jsem teprve začínal objevovat co všechno to obnáší. Postupem času mě tenhle sport úplně dostal, přičemž od druhého roku jsem ho už úplně pojal jako svůj životní styl. Zavítal jsem poprvé do posilovny, Fitness Tyran v Berouně, kde také dodnes trénuji.  Všechno začalo být systematičtější a jídelníček se už nesestával jen pár kousků pečiva, sušenek a obědu. Po asi 2 letech pravidelného tréninku jsem navštívil jeden z prvních srazů Extrifit clubu. Tehdy jsem vlastně neměl ani ambice závodit, jel jsem se tam jen podívat a dozvědět se něco nového. Po krátké ukázce (ne)formy mě však Pavel Vacek a Lukáš Roubík přijali do clubu, což mi tak nějak dodalo odvahu a motivaci zkusit si stoupnout na prkna. No a o půl roku později jsem se zúčastnil své první soutěže. Bylo to Mistrovství Čech Juniorů a i přes to, že jsem s tím vůbec nepočítal, svojí kategorii jsem vyhrál. To mě motivovalo ještě mnohem víc a do dneška za sebou 8 soutěží ve třech sezónách, absolutní vítězství na MČR juniorů,  4 zlaté, 3 stříbrné a 2 bronzové medaile a jedno 4 místo z mistrovství Čech mužů. Pro začátek si myslím, že to není špatné :-)

Pro začátek to není vůbec špatné. Teď máš za sebou poslední závod v juniorských kategoriích a přestupuješ do kategorie mužů, kam bys to chtěl nejdále dotáhnout? Kde je tvůj vysněný cíl?

 Ano, MČR, kde jsem vyhrál absolutně, byla mojí poslední soutěží mezi juniory. Teď mám v plánu si dát od závodění trochu pauzu a zkusit něco nabrat a jako další závody bych chtěl asi Mistrovství Evropy nebo Mistrovství světa. Uvidí se, jak půjde objem. Vysněný cíl přímo nemám, prostě se snažím být každým rokem lepší a lepší. Čas ukáže, kam je v mých silách se dostat.

 Konzultuješ s někým svojí přípravu? Nebo si vše řídíš sám?

Od minulého roku konzultuji vše s Milanem Obořilem. Většinou nastíním, jak bych chtěl postupovat a Milda mi k tomu řekne svůj názor, popřípadě řekne, že tohle nebo tamto je lepší udělat jinak. Za jeho pomoc jsem moc vděčný, posouvá mě to hodně vpřed.

Viděl jsem, že jsi nedávno po závodech dával na svůj facebook výsledek dopingové kontroly. Ta následně vyvolala menší diskuze pod tímto příspěvkem na stránce Extrifitu. Jaký na to máš názor?

Diskuzi jsem četl, ale rozhodl jsem se na ní nereagovat. Byl by to boj s větrnými mlýny. Každý má právo na svůj názor, ale potěšilo mě, jak argumentoval pod těmito komentáři samotný Extrifit a jsem moc rád, že ve mně mají důvěru. Věřím, že minimálně na úrovni dorosteneckých a juniorských kategorií je pro začínající závodníky zbytečné a nebezpečné se pouštět se do užívání zakázaných látek. Dovolím si citovat úryvek z článku, publikovaného na blogu webu Extrifit.cz - Nevěřte každé hlouposti: .."Otázka do pranice spíš je, jak budou růst za 5, 6, 10 let, když v šestnácti vystřílejí všechny možnosti? Na stěně bude viset už notně zažloutlý diplom z dorostu, nebo juniorů, ale v zrcadle bude pořád ta samá postava. A na to, s odpuštěním, sere pes. Když si ale počkáte, vytrváte, naučíte se poznávat své tělo, naučíte se legální postupy progresu, jednou to budete vy, o kom budou oni „zasvěcenci“ vyprávět. A budete to vy, co se tomu budou smát.".. to v podstatě vystihuje filozofii, se kterou se ztotožňuji. Dnes je čím dál víc možností, co se týče stravy, tréninku atd. Informace jsou dostupnější než kdy dříve a proto věřím, že se dnes dá velice dobře připravit na soutěž i naturálně. Chce to jen si dát tu práci se vzděláváním, zkoušením a hlavně mít trpělivost, protože jak je psáno v citaci, z hlediska dlouhodobých cílů a progresu není vůbec dobré si „vystřílet“ všechny možnosti hned ze začátku. Dorostenci i junioři můžou jen za pomoci správné stravy a tréninku dosáhnout skvělé formy. A i když tahle forma nebude stačit zrovna na první místo, fakt, že s každou další přípravou forma graduje a zraje víc a víc, je dle mého názoru mnohem užitečnější a motivující víc, než to vysypat už na jednu z prvních soutěží, posbírat první místa a pak se po pár letech zlepšovat minimálně, nebo vůbec. Tohle jsem si v hlavě srovnal už před první soutěží a řídím se tím bezpodmínečně. Chodí za mnou lidi a říkají: „Vypadáš super, pošli tam už něco, u tebe to bude fakt nářez.“ A tak podobně. Vždy je setřu argumentem, že když to takhle pořád funguje, proč  bych tam něco posílal. Takhle mě to baví a sám vidím, že mám ještě rezervy, tak proč se nepokusit zjistit kam až můžu „bez věcí“ dojít?

Takže budeš tímhle stylem pokračovat i mezi muži?

Jasně určitě.

 Jsi jeden z těch, kteří využili nabídky Extrifitu prezentované v akci „Odměna za výsledek“. Myslíš si, že ti tato akce pomůže i v následujícím období?

Rozhodně. Tento projekt je skvělou motivací když se připravuješ na soutěž. Teď se mi poprvé vrátilo celých 100% z doplňků, které sem dal do přípravy, takže mám na několik následujících měsíců pěknou zásobu :-)

Jaké produkty sis „naporoučel“ v rámci tvé odměny a proč zrovna toto?

Hydro 77 – je to vynikající protein se skvělou chutí, který používám celoročně po tréninku

CFM Instant Whey 80 a High Whey 80 různé příchutě – používám na různé recepty, dochucování atd.

Actinox – tohle je podle mě naprosto skvělá věc, ráno, před, po i při tréninku

Hellgely a Agrezz – nejlepší předtréningovky

Creatin creapure – v objemu ho užívám dlouhodobě

A nějaké proteinové tyčinky na chuť :-) 

Řekněme, že někdo má výrazně omezený rozpočet. Pokud bys tedy měl zvolit jediný doplněk, který by to byl?

Určitě protein.

Kde vidíš své silné stránky a naopak slabiny? Jak je hodláš zlepšit?

Za silnou stránku považuju hlavně kvalitu a tvrdost svalů, kterou se mi vždy podaří v přípravě udělat. Mojí celkovou slabinou jsou určitě objemy, na kterých se pokusím v následujících měsících zapracovat.

Velkou tvrdost a kvalitu svalů je hodně těžké na čisto udělat. Máš nějaké zvláštní postupy nebo metody jak toho docílit?

V podstatě od mojí první předsoutěžní diety zkouším různé druhy tzv. testosteronové stravy. Jde vlastně o to, že pomocí určitých druhů potravin, hlavně zeleniny, tuků a čajů z několika bylin, se snažím maximalizovat produkci vlastního testosteronu,  za ty roky bych řekl, že takováto strava má hodně velký podíl na formě se kterou závodím. Budu nejspíš připravovat pár závodníků na soutěže a chci na nich tyhle výživové postupy také vyzkoušet.

Co ti v předsoutěžní přípravě dělalo největší potíže?

Největší problém byly jako vždy chutě na všelijaké jídlo. Většinou si totiž nedopřeju ani v objemu, pořád se držím plánu a pak toho v dietě lituju, že sem si nic nedal a ty chutě jsou o to větší (smích).

Vraťme se k tréninku. Co je tvou nejlepší partií a jak ji cvičíš?

Neřekl bych, že mam nějakou partii natolik lepší než ty ostatní, snažím se rozvíjet vše stejně. Spíše než nejlepší partie mám nejhorší a to jsou prsa a spodek zad, na těch musím teď zapracovat nejvíc.

Jaký je tvůj momentální tréninkový split a s jakým rozložením svalových partií?

Momentálně cvičím, již po druhé, trénink Milana Obořila MxM. Sestává se „jen“ ze 3 tréninkových dní v týdnu, ale je to opravdu masakr. Pro mě skvělý trénink, který určitě stojí za to vyzkoušet.

Chceš na závěr něco dodat?

Závěrem bych rád poděkoval za tento rozhovor. Dále lidem, kteří mě podporují. Rodině, přátelům, fanouškům, firmě Extrifit za tuto skvělou akci a za důvěru. Děkuju všem.  

Komentáře: