Notice: Undefined variable: _SERVER in /data/webs/extrifit.cz/index.php on line 7

Notice: Undefined variable: _SERVER in /data/webs/extrifit.cz/index.php on line 8

Notice: Undefined variable: _SERVER in /data/webs/extrifit.cz/index.php on line 9

Notice: Undefined variable: _SERVER in /data/webs/extrifit.cz/index.php on line 10

Notice: Undefined variable: _SERVER in /data/webs/extrifit.cz/index.php on line 11
Jakub Smrž- Jezdit dobře na motorce, znamená být na tom velice dobře fyzicky | Blog Extrifit.cz
Jakub Smrž- Jezdit dobře na motorce, znamená být na tom velice dobře fyzicky

Jakub Smrž- Jezdit dobře na motorce, znamená být na tom velice dobře fyzicky

Extrifit | 23. 02. 2017

Jakub Smrž je český profesionální motocyklový závodník, účastnil se mnoha závodů Mistrovství Světa ve třídách 125, 250 ccm a World Superbike a v současnosti závodí na britských ostrovech ve třídě British Supebike. Již druhým rokem je členem našeho Extrifit teamu.

Přinášíme vám s ním rozhovor o jeho plánech a zimní přípravě.

Na úvod jen v krátkosti, jaká byla tvá loňská sezona a jak bys ji zhodnotil?

Popravdě jsem od ní čekal víc i když v ní byly nějaké dobré výsledky. V průběhu sezóny nás ale hodně trápilo nastavení motorky, což mě dost omezovalo.

Pro letošní rok jste spolu s bratrem Matějem v novém týmu, jak se těšíte na novou spolupráci?

Pro nás je to parádní, že můžeme být spolu v týmu. Nejen, že děláme zimní přípravu společně, ale budeme i spolu cestovat a jezdit na stejných okruzích, takže si budeme moct maximálně pomáhat.

Jaké to je být s bratrem v jednom týmu? Není mezi vámi rivalita?

Zatím těžko říct, bude to poprvé :-) Ale oba se na to těšíme, protože to bude mít spoustu výhod. A rivalita rozhodně ne, protože pojedeme sice v jednom týmu, ale každý jinou kategorii. Já třídu Superbike a Matěj třídu Superstock. Samozřejmě ale nějaký to hecování bude :-)

Pojďme již k zimní přípravě, ta u tebe právě vrcholí, je tomu tak? Kdy jsi s přípravou začal?

Hlavní část zimní přípravy se chýlí ke konci, protože začínáme testovat, což znamená trénovat na motorce a brzy začne sezóna na ostro. Já to měl se začátkem přípravy trochu jiný, protože jsem vlastně přešel z konce sezóny rovnou do nové přípravy, aniž bych si dal nějaké volno. A důvod byl takový, že v půlce října byl poslední závod a na půlku listopadu jsem měl naplánovaný další závod. Tentokrát běžecký a to svůj první maraton. Takže jsem musel dotrénovat to, na co nebyl během motocyklové sezóny prostor. A po maratonu začala příprava na moto sezónu 2017.

Jak vlastně vypadá příprava profesionálního jezdce na motorce?

Spousta lidí si řekně „vždyť na té motorce jen sedíš“, ale pravda je taková, že jezdit dobře na motorce, znamená být na tom fyzicky velice dobře! Moje zimní příprava se liší podle období s tím, že leden je nejnáročnější měsíc, kdy trénujeme 3-4 dny týdně dvoufázově a 2 dny jednofázově . Zhruba čtyři tréninky týdně cvičíme v různých obměnách (kruhový trénink, posilování, střed těla, koordinace, tabata, atd.) a zbytek je běh. S tím, že to není o tom jen tak běžet, ale máme specifické běžecké tréninky v různých intervalech nebo vzdálenostech, v různých tepových frekvencích a v různých tempech.

Trénuješ sám nebo pod dohledem trenéra?

Už druhým rokem trénujeme pod vedením Dana Fekla, což je bývalý běžec a triatlonista a trenér ve Fitness14 v Českých Budějovicích. A trénuju ve skupině s bráchou a Zdenkem Simotou, plochodrážním jezdcem. S přípravou pod jeho vedením jsme maximálně spokojeni a zlepšení jsou znát.

Kdy se vůbec dostanete na motorky? Jaký je vůbec systém trénování, když tvůj tým je v Anglii.

Každý rok se to lehce liší, ale koncem února odletíme do Španělska, kde budeme trénovat tři dny na okruhu. Začátkem března tam letíme zase a v půlce března máme jeden den ježděni v Anglii. A pak už závodíme. Potom jsou ještě nějaké testovací dny v průběhu roku a občas zajedu na tréninkové dny agentury Dafit Filla Racing Agency, kde se ale spíš jen tak vozím a snažím se být po ruce těm, kteří by stáli o nějakou radu :-) A pak už jen lítám na závody. Pravda, že toho ježdění moc není, ale jezdit na jiné motorce než té mojí závodní by nemělo moc význam a jezdit na té mojí je organizačně a finančně strašně náročný.

Koukal jsem, že jsi i vášnivý běžec a účastníš se již mnoha závodů. Bereš to jako součást své přípravy nebo si tím jen zpestřuješ sezonu (přípravu)?

Běh jsem vždycky nesnášel, asi hlavně pro to, že jsem do něho byl nucen a mám dost operací kolen. Ale v roce 2015 nás s bráchou uvrtali do půlmaratonu v Českých Budějovicích, takže jsem honem narychlo něco natrénoval (takže téměř nic) a v samotném závodě jsem se asi od sedmého kilometry slušně trápil a těch 21,1km doběhl spíš silou vůle. To nedalo mému egu a závodní povaze, tak jsem začal běhat víc a koncem roku 2015 jsme začali trénovat pod vedením Dana, takže běh se stal nedílnou součástí tréninku. Prostě jsem do toho spadl a běh beru nejen jako přípravu, ale je to i můj koníček, takže často běhám „tajně“ i víc, než mám v plánu od Dana :-) Není to tak, že odběhám to nutné, ale zároveň se chci i v běhu posunout a zlepšovat se... Takže už mám za sebou celkem dost běžeckých závodů včetně zmíněného maratonu.

Jak se ti běžel maraton? Přeci jenom je to už pořádná dálka.

Byl to pro mě trochu krok do neznáma, protože v životě jsem běžel 4x půmaraton a jednou 27km, kromě toho nikdy přes dvacet kilometrů. A během sezóny samozřejmě není prostor trénovat na maraton. Neměl jsem obavy fyzicky, spíš jsem nevěděl , jak rychle běžet a co se bude s tělem dít po 30ti kilometrech. Navíc každý straší, kolik musím mít před maraton naběhaných kilometrů týdně, mít za sebou dlouhé běhy alespoň 30km, atd., což mi nepřidalo. Musím ale říct, že to bylo o dost lepší, než jsem čekal. První půlku jsem byl 2-3 minuty za svým maximem na půlmaraton a pak už si jen hlídal tep a šlo to. Pravda, že konec už jsem cítil nohy, ale žádná krize nebyla a spíš to ke konci bylo o hlavě. Prostě to už není úplně malá vzdálenost :-) Rozhodně to chce k maratonu přistoupit zodpovědně co se přípravy týče, doplňků a jít do toho s rozumem a běžet to tak, aby si to člověk užil.

Máte i běžeckou nadaci….

To začalo při tom půlmaratonu 2015. Řekli jsme si, že když už to má být naše běžecká premiéra, tak ať to není úplně velká ostuda, uděláme to pro dobrou věc. Už léta jsme s bráchou patroni Centra BAZALKA (stacionáře pro postižené děti) a tak jsme spustili projekt Běžímpro.cz, kde společně s ostatními běžci dáváme dohromady peníze pro Bazalku. Běží to už přes dva roky a Centru Bazalka to přineslo přes 200 000 Kč a bílých triček Bežímpro.cz začíná být vidět víc a víc. Navíc budeme 23.9 pořádat druhý ročník běžeckého závodu ve Svatém Janě nad Malší, kde jste všichni zváni a výtěžek bude opět putovat to Bazalky.

Jaké jsou tvé běžecké plány? (popřípadě výzvy)

Nikdy jsem nebyl přirozeně dobrým běžec, takže o to víc musím dřít :-) Ale během sezóny nemůžu běhat tak, jak bych chtěl, protože motorky jsou priorita. Každopádně bych se chtěl zlepšit na 10km i půlmaraton, rád bych po sezóně zaběhl zase jeden maraton a taková výzva do budoucna (až bude víc času) zaběhnout si i něco delšího, 50km a víc... Ale to má čas třeba až nebudu závodit. Teď je priorita závodění na motorce a běh je jen taková přidaná hodnota, ale ten musím podřizovat motocyklové sezóně.

Pojďme k doplňkům Extrifit, ty jsi již druhým rokem v Extrifit teamu. Jak jsi spokojený a jaké produkty užíváš? (v zimní přípravě, při závodě a při běhání)

Musím říct, že doplňky od Extrifitu mu hodně zlepšily přípravu, ať po stránce regenerace, tak po stránce výkonosti. Můžu absolvovat mnohem těžší tréninky a mnohem častěji, což je samozřejmě dobře. V první řadě pravidelně používám vitamíny V52, Vita-C a Colagen. Během samotných závodů (motocyklových) používám gely Express a Thermogel a v průběhu závodního víkendu i Aminofree a samozřejmě Iontex. To všechno záleží na podmínkách a jak se cítím. V sezóně 2017 to ještě upravím, protože jsem si v přípravě vyzkoušel G15, což pro mě bude super doplněk kvůli sacharidům a zároveň zavedu rýžové (Rice & Oat Mash) a proteinové kaše (Break), protože po těžkém jídle se blbě jezdí a hlavně jsou hrozně dobrý :-) A občas, když je hlad a není čas, tak si dám proteinovou tyčinku. A v zimní přípravě je toho víc a záleží na zátěži. Pravidelně používám Aminofree před tréninky a Regel po těžších trénincích. Potom už zmíněný G15 a když je po sobě víc náročných dní, tak jednou denně Hero. Za ty dva roky už jsem si v tom našel systém a na druhou stranu, když mám volnější dny, tak se to snažím omezit. Pokud bych to vzal na samotný běh, tak se mi osvědčilo pravidelně G15, aby se tělo nazásobilo mělo dost sacharidů a před samotným během Aminofree Peptites a Express gel (který dávám i během delších běhů) a po běhu Regel. 

Běžcům bych zároveň doporučil rýžové kaše jako třeba snídani nebo oběd před samotným během, protože zasytí, ale nezatíží žaludek. Můj první maraton byl krok do neznáma, protože jsem v životě běžel maximálně 27km a z toho jen 5x v životě přes 20km. A upřímně musím říct, že zrovna doplňky měly velký podíl na tom, že jsem bez problému a nad očekávání zvládl těch 42km. Celý týden před jsem ze „předzásoboval“ G15kou a BCAA (Aminofree) a samotný maraton jsem odběhl na třech Express gelech. Extrifitu a doplňkům patří velké poděkování, protože za mě sice závod neodjedou a trénink nesplní, ale umožní mi podat lepší výkony na trati a kvalitněji se na to fyzicky připravit.

Musí jezdec na motorce dodržovat zdravou životosprávu?

To samozřejmě, ale každý to má jinak. Já mám to štěstí, že mi to dobře spaluje a nemám problém s váhou, takže můžu jíst co chci. Ale samozřejmě v závodních nebo těžkých tréninkových dnech si dávám pozor na to, co jím. Během závodního víkendu už mám svůj systém na jídelníček.

Dokázal jsi toho opravdu mnoho, závodíš již mnoho let, jak hledáš motivaci?

Někdy je to těžký, to přiznávám. Hlavně ve chvílích, kdy se úplně nedaří, tak se hůř hledají důvody, proč to vlastně dělám :-) Ale snažím se k tomu přistupovat profesionálně, je to má práce a zároveň mě to baví. Navíc vím, že ještě i ve svých 33 letech dokážu být rychlý. Motivace mi většinou nechybí  a pro dobrou motivaci dělám i to, že se připravuju na 100%.

Jak se dají skloubit motorky s rodinnými povinnostmi?

Samozřejmě ano, odlétám jen na závodech a čas mimo závody sice trávím také v rodinné firmě SMRŽ auto-moto a na trénincích, ale na rodinu a děti si vždy čas najdu. Někdy je to složitější, takže abych neošidil děti a čas s nimi, tak chodím běhat, až jdou spát. Takže hodinové a delší běhy za tmy s čelovkou ve sněhu a při teplotách hluboko pod nulou nejsou výjimkou. Ale co tě nezabije, to tě posílí :-) Bohužel motorky nejsou tak velký sport, aby nás uživilo jen závodění a mohli bychom se mezi závody soustředit jen na fyzičku nebo se kopat do zadku, ale na druhou stranu si budujeme něco, až nebudeme závodit.

Jaké máš plány na letošní sezonu?

Letos bych chtěl pravidelně dojíždět v desítce a samozřejmě nějaký závod útočit na nejvyšší příčky. V přípravě jsem pro to udělal všechno, tak teď je ještě důležité, aby fungovala motorka, tým, já a nelepila se na nás smůla. Rozhodně se už nemůžu dočkat, až zase začnu jezdit!

Děkuji ti Kubo za rozhovor a ať se ti daří.

Taky děkuju a všem přeji úspěšný rok 2017

Komentáře: