Funkce sacharidů pro organismus.

Funkce sacharidů pro organismus.

Dušan Synek | 30. 03. 2021

Tak za tenhle článek budu možná odsouzen, pokud jsou mezi čtenáři blogu zatvrzelí keto-dietáři, nebo jiná odvětví stravování, které jsou tvrdě proti sacharidům. Nu což, risknu to a snad za tenhle článek neskončím na hranici, jako pan Hus.

Je to už fakt nějaký ten pátek, co byly sacharidy démonizované a měly je nahradit tuky, nejlépe ty zdravé. Po dalších pár pátků se tahle teorie aplikovala mezi necvičící lid, sportovní lid a potom do zbytku populace, kteří si to prostě jen chtěli zkusit. Výsledek? Někomu sedělo nízko-sacharidové stravování a měl na takovémto stravování fantastické výsledky. Návaly energie, skvělé myšlení, dobrá nálada, síla a atletická performance – slovo performance jsem použil jako celek pro zvyšování sportovní výkonnosti ve všech ohledech, včetně svalové hypertrofie. Ale potom tady byla ta druhá skupina, která na nízko-sacharidové dietě měla katastrofální výsledky, které hraničily s ukončením jejich existence. Né, sranda, zas tak drsný to nebylo, ale co zaznamenali lidé, kterým nízko-sacharidová strava neseděla? No, zjednodušeně přesný opak toho, co skupina, které nízké množství sacharidů sedělo. Tedy obrovský pokles energie, nálada a motivace byla ta tam, jejich schopnost se zlepšovat ve sportovních aktivitách byla takřka nulová. V mnoha případech byla uváděna také velmi snížená koncentrace na psychické myšlení.

Co jsem tím delším odstavcem chtěl říct? Na světě neexistuje jedno stravování, které by bylo vhodné pro všechny. Jako v pánu prstenů…  „ jeden prsten velí všem“ pokud si to dobře pamatuju. A jestli je tu nějaký vášnivý fanda Pána prstenů a já tuhle frázi podělal, tak už jsem na tomhle blogu asi skončil. No co, aspoň to dopíšu do konce. To, že na světě neexistuje jedno stravování, které by sedělo všem, už jsme se mohli dozvědět z mnoha zdrojů. Dokonce už se tento trend dostává i do popředí pro necvičící populaci, za což jsem velice rád, jelikož mě ty reklamy na nízko-sacharidové těstoviny, nízkotučné mléčné výrobky a jiné nesmysly, kde je napsáno fitness, nebo protein, začínaly doopravdy hodně drásat nervy.

No, konec tý omáčky okolo. Já vím, dělám to pořád, asi pořád budu, tak mi to promiňte a zde je pár dobrých důvodů pro to, abychom sacharidy zařadili do svého jídelníčku.

Udržení optimální funkce štítné žlázy: Thyroidní žláza je velmi mocná paní, která má účel (krom jiných funkcí) energické produkce, růstu, tělesné teploty, srdečního tepu a mnoho dalších funkcí. Bylo provedeno, a potvrzeno, mnoho studií, které poukazovali na to, že snížená konzumace sacharidů vede ke snížení činnosti této žlázy. Protože naše štítná žláza funguje v harmonii s naším centrálním nervovým systémem (dále jen CNS) je důležité dbát na to, aby jak sportovci, tak nesportující populace, konzumovala dostatečné množství sacharidů a vyhnula se tak nežádoucím faktorům, které by mohly ovlivnit jejich organismus. Naše CNS převádí atletickou výkonnost, proto při sníženém množství sacharidů podáváme, nebo můžeme podávat (ne všichni, abych neházel všechny do jednoho pytle) menší atletickou výkonnost (sílu, rychlost, výbušnost atd…).

Jako příklad uvedu jedince, který je na paleo dietě. Po nějaké době, co se tělo adaptuje na kontroverzní dietu, může (nemusí) jedinec pociťovat symptomy, které jsou shodné s thyroidními nedostatky, tedy únava, prázdné (vyfouklé) svaly, a pocit zimy. T3 hormon z kola venku… nic moc.
Na druhé straně tady máme profesionálního kulturistu, který konzumuje ve své objemové fázi přípravy například 800 gramů sacharidů. Oba dva extrémy nejsou vhodné (ne pro všechny).

Kvalitní hydratace a plné svaly: Pan doktor Edmund Burke publikoval ve své knize potřebu sacharidů pro organismus, aby tělo doplnilo potřebnou energii, elektrolyty a také vodu. Dává to smysl, jelikož po jakékoli intenzivní práci z těla tyto elementy odchází. Také můžeme říci, že sacharidy jsou milovníci vody a jejich nedostatek může vést k vychýlení hydratace organismu. Asi už jste někde slyšeli, nebo jste se mohli dozvědět, že konzumace sacharidů ve větším množství takzvaně „tahá vodu“ a je to pravda. Jeden gram glykogenu (uložený cukr ze sacharidů) ve svalech a játrech na sebe váže tři gramy vody. Zásobárna glykogenu v játrech a svalech je poměrně veliké množství, tak od toho si můžete odvodit, proč jsou sacharidy důležité pro správné fungování vodní rovnováhy v těle. Jen pro zajímavost… zásobárna glykogenu u jedince je průměrně 300g (tedy 300g sacharidů, které sníte, se vám kvalitně uloží do glykogenu ve svalech a játrech, nepřevedou se do tukové tkáně) a teď si představte, že takové množství glykogenu je schopno na sebe navázat takové množství vody.

Pokud bychom v jídelníčku eliminovaly sacharidy, tak můžeme očekávat snížení funkce inzulínu v organismu, který dá ledvinám signál k tomu, aby z těla vylučovaly více vody. A na závěr… pokud tělo dostaneme do stavu ketózy, vytvoříme tak naturální diuretický efekt organismu. Už jen 2-3% ztráty tělesné vody může zapříčinit pokles atletické výkonnosti.

Inzulín: V momentě, kdy pozřeme sacharidy, tělo, nebo spíš pankreas, produkuje inzulín. Inzulín je velmi anabolický hormon, který dokáže v těle neskutečné věci. Kolikrát hraje s námi (buduje svaly), kolikrát proti nám (buduje tuk). Ono to jde teda ruku v ruce, když člověk cvičí a chce budovat svaly, tak nějaký ten tuk prostě přibere. Je to nevyhnutelné. Inzulín také zasahuje do kortizolového potlačování leucinu. Leucin je aminokyselina, která hraje obrovskou roli ve svalové proteosyntéze. Zjednodušeně řečeno… Inzulín aktivuje klíčové dráhy, které se podílí na budování svalové hmoty. Jedna z těchto drah je dráha mTOR, která udává, jak moc vaše svaly mohou růst.

Glukoneogeneze: Tento metabolický proces zasahuje do produkce glukózy ze zdrojů, které nejsou ze sacharidů. Takový proces může nastat z vícero důvodů, ale v tomto případě se zaměříme na zmiňovanou glukoneogenezi. Pokud máme snížený příjem sacharidů ve stravě, tak svým způsobem „nutíme“ naše tělo, aby si produkovalo glukózu z aminokyselin (krom jiného), což může, jak asi tušíte, vést ke ztrátě, nebo v tomto případě mohu napsat i rozpadu svalové hmoty a následné snížení atletické výkonnosti.

Samozřejmě glukoneogeneze se nemusí bát obézní lidé, kteří chtějí redukovat značné množství tuku a také zlepšit jejich zdravotní stav. Dále bych řekl, že se tohoto stavu nemusí bát také individuální jedinci ve vytrvalostních sportech, pokud na nízko-sacharidovém stravování fungují skvěle. Nicméně si dovolím tvrdit, že pro sportovce, kteří se věnují silovým, výbušným, rychlostním a jinak intenzivním sportům, je vhodné sacharidy do jídelníčku zařadit. A pro běžnou populaci necvičících lidí rovněž, tedy v rozumné míře.

Udržení zdravé hladiny vitamínů a minerálů: Ať už z jakéhokoli důvodu jedinec neholduje sacharidům v jídelníčku, tak je dost možné, že bude ochuzen o velmi pestrou škálu mikronutrientů a vitamínů, které nám sacharidy nabízí. Například ovoce, zelenina, přílohy (brambory, rýže, pohanka, quinoa, jáhly, batáty, amarant, ovesné vločky a cokoli co vás napadne...) nejen že obsahují sacharidy sami o sobě, ale tyto suroviny také obsahují značné množství tělu prospěšných látek, které si dovolím tvrdit, že jsou nezbytné pro správné fungování organismu, když tedy pomineme užívání vitamino-minerálních doplňků stravy, jako například V52 Vita Complex Forte, kde máte obsaženy jak vitamíny, tak minerály a zbytek tělu prospěšných látek.

To by bylo z mé strany k sacharidům v jídelníčku asi vše. Mohl bych zde vypsat mnohem víc věcí, které jsou sacharidy schopné tělu zajistit, nebo navodit, ale to by bylo čtení na delší dobu a chápu, že dočíst ten článek až sem mohlo dát zabrat. Také chci zdůraznit, že nejsem odpůrce nízko-sacharidových diet, jelikož mají své benefity pro zdraví a může z takového stravování profitovat obrovská spousta lidí, ať už za účelem estetiky, nebo za účelem zkvalitnění zdraví. A také říkám, že nejsem zastánce pouze a jen sacharidové diety, kdy upozadíte tuky a upřednostníte sacharidy… v žádném případě. Tento článek měl pouze a jen zdůraznit funkce sacharidů, ty důležité funkce pro lidský organismus, které mohou sacharidy poskytnout.

Komentáře:

Nejnovější články

Otázky metabolismu, aneb co o něm možná nevíte

Autor článku: Jan Caha

Metabolismus, jeho fungování a pochopení jsou jedním ze zásadních prostředků, jak posouvat svoji sportovní výkonnost a pracovat se zdravím nebo tělesnou kompozicí. O tom, zda může být zpomalený nebo zrychlený jsme již na našich stranách četli. Nyní se podíváme trochu dále, a to pod pokličku často proklamovaných vět jako „poškozený metabolismus“, „jezení pod bazál“ nebo metabolismus a výkonnost.

Zobrazit celý článek

Otázky metabolismu, aneb co o něm možná nevíte