Dobrou chuť i v dietě

Dobrou chuť i v dietě

Petr Třetina | 23. 06. 2020

Pokud už nějakou dobu cvičíte a snažíte se být striktní ve stravování, nejspíš jste se už taky setkali s nepochopením okolí, které se ptá: „Co z toho života máš, když si nedopřeješ žádnou dobrotu?“ V mém okolí se takto ptají často lidi, co „trpí“ nedostatkem pohybu a těm je těžké vysvětlit, že cvičení a vše okolo něj je super hlavně ve své dlouhodobosti, a tak se chuť postupem času stává pouhým okamžikem nepříliš významného požitku. A to hlavně kvůli své bleskové pomíjivosti, která je završena polknutím.

Přesto bych ale lhal, kdybych tvrdil, že se moje touha po sladkém nebo tučném jídle vytratila. I já, fitness šílenec, jsem totiž prostým pokračovatelem stovek a tisíců generací lidí, jejichž organismy už odpradávna rozeznávaly potřebné živiny prostřednictvím slasti v ústech. Chuť je vždy správně navedla k výběru těch zdrojů, co mají vysokou energetickou hodnotu (tuky), anebo vynikají téměř okamžitou dostupností (cukry), aby si člověk zajistil přežití v extrémním vypětí i v dlouhém období hladomoru. A to celé podvědomě. Takže je jasné, že odstranit touhu po výrazné chuti v ústech, co fungovala účelně v průběhu celé evoluce, je takřka nemožné. I přesto, že nám středoevropanům už dnes žádný hladomor nehrozí.

Co ale s tím, když je touha po chuti tak nutkavá, že dokáže lámat naši disciplínu a ohrozit sportovní cíle? Na základě svých zkušeností doporučuju utišit volání chuťových pohárků intenzitou. Respektive konkrétními potravinami s intenzivní chutí, které nejen že vás nedostanou do nadbytku přijímané energie a sníží chutě na nesmysly, ale dokonce vám můžou pomoct při pálení tělesného tuku a posílení obranyschopnosti.

Ocet a cibule

Denně sním 5 plátků celozrnného žitného chleba a jakkoliv jsem přesvědčen, že mi tato varianta pečiva prospívá, přiznávám, že už ho mám plné zuby. Ať už si jej dávám se sýrem, samotnými ořechy, nebo kuřecí šunkou s kouskem zeleniny, taková svačina je prostě vždycky suchá. To třeba taková stará známá tlačenka s octem a cibulí, to je prý docela jiná písnička. Jenže nevím jak vás, ale mě v té tlačence stejně oslovovaly nejvíc ty libový kousky masa, když se mi poštěstilo a pár jich tam bylo. Takže místo tlačenky šunka s octem a cibulí? Osobně nevidím (necítím) moc rozdíl. Maso, pálivá a křupavá cibule a síla jablečného octa moje chuťové pohárky uspokojí bravurně. A hutnost a nudnost žitného chleba se rázem mění v křehkost a šťavnatost. Rozhodně ocet neředím vodou, ať to má grády a po dojedení naprostá spokojenost. Není třeba nic doplňovat. Aspoň co se chuti týče. Z oblasti poznatků mám ale ještě pár slov.

Je obecně známé, že ocet snižuje chuť k jídlu. A ať se tato informace týká jakékoliv škály potravin, mně osobně zahání především chuť na sladké. Kyselina octová, enzymy, minerály a vitamíny krásně doplňují další bombu v ústech napěchovanou též vitamíny, dál hlavně flavonoidy a prebiotickou vlákninou. Díky tomu je tato další bomba, cibule, dokonce označována za jednu z nejzdravějších potravin na světě.

Česnek

Náhradu za bon pari vám stroužek česneku asi neposkytne, ale rozhodně dá jídlu důraz, co vám myšlenku na bonbóny vypálí z hlavy. Dá se zakusovat ke všemu. V mém jídelníčku zaujímá místo hlavně v zeleninovém salátu, kde předchozí použité druhy zeleniny čekají právě na česnek. Až pak se z jídla stává luxus. K tomu opět jablečný ocet, oliváč a pepř a věřím, že se po tréninku nebudete těšit na maso, ale na tento salát s česnekem. Já to tak mám. Maso sním samozřejmě taky. Po tréninku bezvýhradně vždycky. Česnek navíc obsahuje vitamíny, minerály, léčivé sirné sloučeniny a přírodní antibiotikum alicin podobně jako cibule.

Chilli

To je dost podobná písnička, takže to nebudu moc okecávat. Kdyby měl chuťovej pohárek svůj vlastní mozek, tak vám říkám, že ty nejpálivější papričky mu provedou lobotomii. Čistý ká ó. Ten pak úplně zapomene, že nějaký sladkosti kdy existovaly. Ztráta paměti bohužel dočasná. Ale po tom co odezní pocit, že se váš jazyk proměnil ve skelnou vatu vytaženou ze sopečného magmatu, přichází podobný druh rozpoložení jak po tvrdém tréninku a dobrém jídle. Potřeby uspokojeny. Kapsaicin obsažený v chilli papričkách má navíc anestetické účinky, funguje jako prevence proti diabetu druhého typu, snižuje riziko tvorby žaludečních vředů, a tak dále a tak dále.

Takže pochoutky typu ocet, cibule, česnek, chilli, jsou mnohokrát vhodnější, než většina dobrot z cukrů a tuků. Vitamíny, minerály, enzymy, flavonoidy, vláknina, protizánětlivé účinky, vliv na termogenezi a zrychlení metabolismu, a další, jsou takovým superbonusem vedle efektivního snížení nežádoucích chutí (chuť na sladké, tučné), které v dnešní době už často ztrácejí svůj význam. Oproti dávným časům se totiž leccos změnilo. Třeba dostupnost potravin, na které už se dokážeme dívat i jinak, než nám radí instinkt. A mnohdy i vybíráme líp.

Komentáře:

Nejnovější články

Předsoutěžní seminář SKFČR v Praze.

Autor článku: Pavel Vacek

Připravujete se na termínově posunuté soutěže SKFČR, anebo teprve uvažujete o startu na podzimních pohárových soutěžích 2020? Chcete se dozvědět, jak si vybrat a dobře nastavit vhodnou předsoutěžní dietu, jaký postup zvolit ve fázi sacharidové superkompenzace a odvodnění a jak načasovat co nejlepší formu na závody? Zajímá Vás, jak se správně prezentovat na domácích i mezinárodních soutěžích? Chcete si vyzkoušet nanečisto pózing přímo pod dohledem zkušených závodníků a opravit veškeré případné chyby v projevu na pódiu? Zúčastněte se pravidelného speciálního metodického semináře, který připravil Svaz kulturistiky a fitness České republiky před nadcházející soutěžní sezónou.

Zobrazit celý článek

Předsoutěžní seminář SKFČR v Praze.