Dobré trávení a zdravá střeva

Dobré trávení a zdravá střeva

Dušan Synek | 28. 11. 2018

Myslím si, že převážná většina to máme v jídelníčku nastavené stejně. Denně přijímáme alespoň 1,5g bílkovin na kilo tělesné hmotnosti, v těch nižších dávkách, v těch vyšších se jedná o dávky 2g bílkovin na kilo tělesné hmotnosti a více.Příjem bílkovin pochází hlavně z masa, mléčných výrobků a doplňků stravy. Každý člověk má jiné genetické dispozice k trávení určitého druhu bílkovin, sacharidů i tuků, ale zde se zaměřme hlavně na bílkoviny. Pro někoho může být naprosto v pohodě strávené hovězí maso s přílohou, pro jiného (jako jsem třeba já), to může představovat výzvu, jelikož o té krávě, která mi leží v břiše, vím ještě dva dny poté. Jiný člověk má problém strávit tučný sýr, ale sedí mu například bílé maso (kuře, ryba, krůtí…). Prostě a jednoduše, ti z nás, kteří jsou obdařeni velmi dobrým trávením bílkovin i ostatních makroživin, těm můžeme závidět. Nicméně tento článek vám, kteří hůře trávíte, doufám pomůže v tom, abyste se nemuseli dále bát toho, že budete mít po pozření určitého druhu bílkovin problém, jelikož každý problém má své řešení a já vám těch řešení poskytnutí hned několik.

Nejdříve zde uvedu problémy, které se vyskytují v případě, že má člověk problémy s trávením ne pouze bílkovin, ale celkově.

  • plynatost po každém jídle (silně zapáchající)
  • říhání v průběhu jídla, nebo po něm
  • horké a oteklé břicho
  • těžkost, nevolnost
  • nechuť k jídlu
  • velmi rychlá sytost (stačí pár soust)
  • řídká, nebo zbarvená stolice (bílá, zelená, černá, červená), stolice s příměsí krve, nebo silně zapáchající
  • pálení žáhy
  • časté zvracení, nebo časté průjmové stavy x zácpa
  • časté vyprazdňování stolice s malým obsahem
  • únava po jídle
  • neschopnost shodit, nebo nabrat váhu

Toto jsou nejčastější symptomy, které jsou spojené s problematikou špatného trávení.Pokud jste u sebe našli alespoň dva z těchto symptomů, možná byste měli zvážit, zdali článek nedočíst až do konce.

Trávení potravy je složitý a poměrně dlouhodobý proces a my bychom měli udělat cokoli, co je v našich silách pro to, abychom trávení podpořili a ulehčili našemu tělu. S problematikou trávení jsou také spojená různá onemocnění, kterými v dnešní době trpí velmi vysoké procento populace, aniž by o něm věděli, nicméně to by bylo téma na další článek, jelikož je velmi obsáhlé.

Proč by vás měl zajímat váš trávicí trakt a jeho funkčnost? Jednak z pohledu vstřebávání živin z jídla, které pozřete a jednak z toho důvodu, že dáváte vaše finanční prostředky za doplňky stravy, které vaše tělo neplnohodnotně vstřebá a vy tak nepocítíte jejich plnohodnotný efekt.

Než vám zde vypíšu postup, jakým lze vaše problémy vyřešit, chci vás poprosit o to, abyste zvážili jestli je vám milejší dát finance za předtréninkovku (která není nezbytně nutná), nebo investujete do doplňků, které vám pomohou zlepšit život, volba je jen na vás.

 

Trávící enzymy

Především Proteáza, Amyláza a Lipáza. Tyto trávící enzymy vám dokáží pomoci, jelikož tělu pomohou tyto enzymy doplnit v případě, že jich máte nedostatek a tělo jich k dostatečnému trávení nedokáže vyprodukovat potřebné množství. Některé vědecké studie dokonce potvrdili jejich protizánětlivý účinek na celkový organismus, nikoli pouze na střevní stěnu.

Trávící enzymy jsou tělu vlastní látky, jejich suplementace je proto bezpečná a přirozená. Dávkování se v mém vlastním případě osvědčilo brát alespoň 20 minut před jídlem, kdy vám tato dávka pomůže nastartovat trávící enzymy a připravit tak proces trávení. Další dávku v průběhu jídla, kdy vám zajistí dostatečné vyplavení trávících enzymů při, ale i po jídle, tedy v procesu trávení.

Betaine HCl (Kyselina chlorovodíková)

Vědecké studie poukazují na to, že v 21. století je až 50% celkové populace hypochloridní = jejich kys. chlorovodíková je nedostatečně účinná. Kyselina chlorovodíková nám umožňuje:

- správně trávit potravu
- vstřebávat minerální látky
- zabraňuje rozkladu vitamínů a jejich degradaci
- ničí choroboplodné zárodky a nestrávené zbytky potravy
- aktivuje trávící enzymy

Díky této kyselině dokáže naše tělo kompletně rozložit potravu, jelikož vytváří kyselé prostředí, ve kterém se potrava tráví. Navíc, pokud jste již postiženi nějakými nežádoucími bakteriemi ve vašem trávícím traktu, tato kyselina vás jejich přítomnosti zbaví. Zatímco trávící enzymy jsou poměrně neškodné, s tímto doplňkem stravy není radno si zahrávat a rovnou říkám, že vám postačí menší dávky, jelikož její vysoká hladina může vyvolávat nesnesitelné pálení žáhy a spíše vám ublížit. Proto doporučuji suplementovat maximálně 700mg v jednom jídle. Co se načasování užití tohoto suplementu týče, zde je nezbytně nutné užívat jej v průběhu jídla, jelikož vám pomůže s trávením potravy v průběhu konzumace, ale také následně při trávení jídla.

Prebiotika

Označení pro potraviny, které obsahují nestravitelné části potravy, konkrétně oligosacharidy, jenž v našem střevě slouží jako podpora a růst pro střevní mikroflóru. Jejich funkci plní především potraviny s vysokým obsahem vlákniny, tedy hlavně zelenina. Nejkvalitnější prebiotikum pochází však z indické vlákniny (mnozí z vás znáte pod názvem Psyllium), nebo sladkovodní řasa chlorela, či fermentovaný mladý ječmen. Prebiotikum je vhodné konzumovat s každým jídlem, čili jakýkoli druh zeleniny, či ovoce ke každému jídlu je na místě a nic s ním nezkazíte. Co se suplementace psyllia týče, tu se snažte ponechat až na samotný konec celého spektra prebiotik, jelikož ne všem lidem sedí.

Probiotika

Jedná se o kmeny zdraví prospěšných (hodných) bakterií, které se přirozeně vyskytují ve fermentovaných (kysaných) potravinách, jako jsou kefíry, jogurty, kysané zelí, jablečném octu, nebo brynze. Co se obsahu prospěšných bakterií v klasických potravinách týče, jejich zastoupení není ani zdaleka tak vysoké, aby pokrylo naši denní potřebu pro zdravý a dostatečný stav naší střevní mikroflóry. Je tedy vhodné zařadit probiotika jako suplementaci a nebral bych tuto suplementaci na lehkou váhu, jelikož vám probiotika mohou pomoci v mnoha ohledech, od zdravotního stavu, přes lepší vstřebatelnost a využití jiných doplňků stravy (např. BCAA, oblíbených předtréninkovek a podobně...), až po celkový vzhled vaší postavy (např. nafouknuté, nebo zalité břicho). Dovolím si zde tvrdit, že suplementace probiotik by měla ve vašem suplementačním plánu být až na samém vrcholu společně s multivitamínem, proto na tomto doplňku stravy nešetřete, opravdu se vám vyplatí a prokáže vám nemalou službu.

L Glutamin

Mnoho lidí ví, že aminokyselina glutamin je zastoupená ze 60 - 70% celkového aminokyselinového spektra ve svalech, co už možná ví menší počet cvičenců je ten fakt, že aminokyselina glutamin je zdroj energie pro obnovu tenkého střeva a také posiluje imunitní systém. Ti z vás, kteří glutamin užíváte každodenně je to dobrá zpráva, ti z vás, kteří neužívají glutamin vůbec... možná je nejvyšší čas začít.

Multivitamín

O multivitamínu jsem hovořil v předešlém odstavci, kdy by měl tvořit základ vaší suplementační pyramidy. Bez vitamínů, minerálů a stopových prvků nebude vaše tělo adekvátně nastavené na běžný život, ale také na sportovní aktivitu, jelikož při sportu je na organismus vyvíjená větší zátěž, než pro běžnou populaci. Neberte multivitamín na lehkou váhu, i tento produkt vám pomůže v mnoha ohledech.

Jaká další a velmi zásadní věc vám pomůže s vašimi problémy, které jsou spojené s vaším trávením, nebo střevní mikroflórou? Je to eliminační "dieta". Dieta v uvozovkách proto, že to není sama o sobě dieta. V tomto případě se snažíte zaměřit na potraviny, které vám prostě nedělají dobře. Nejčastěji to bývá (lepek, laktóza, sója, vejce, !kafe!). Doporučuji proto začít vždy s jedním z těchto antinutrientů a vyřadit ho na měsíc z vašeho jídelníčku a uvidíte, zdali problémy odezní. Pokud ano, už potraviny s tímto druhem antinutrientů dále nezařazujte. V případě, že bude po eliminaci určitého druhu antinutrientu stále problém přetrvávat, eliminujte jiný druh antinutrientu, dokud neobjevíte ten správný.

Problémy s trávením a stav lidské střevní mikroflóry je pro klasický život zásadní a vaše zdraví, energie, nálada, vitalita, chování, pocity... to všechno je ovlivněné, do jisté míry, právě díky funkcí střev. Proto se zaměřte na jejich stav a pečujte o svá střeva. Vždyť již sám Hippokrates (lékař ze starověku 460 let před naším letopočtem) pronesl, že zdraví začíná ve střevech a vezměte si, že je to sakra dlouhá doba, co byl tento výrok vyřčen!

Komentáře: