Překvapivé benefity chůze

Překvapivé benefity chůze

Dušan Synek | 27. 06. 2019

Za mě snad nejlepší "cvik" který vám dodá mnoho benefitů. Je schopen vám pomoci s tělesnou rekompozicí, zaručeně vás odreaguje, pomůže vám s regenerací a atletickou performancí a také je schopno vám pomoci s trávením. Můžete ho provádět kdykoli a kdekoli. O jakém "cviku" to mluvím? Není to nic jiného než chůze. A tady nastává kámen úrazu. Proč?  ,, Protože chůze... kámo, to není dostatečně hardcore, chodit můžou starý lidi, nebo maminky s kočárkama, když už, tak aspoň běh. " Tohle je jedna z mnoha reakcí, kterou slýchám na téma chůze. Co může být příjemnější než procházka venku, na čerstvém vzduchu, který vám plní plíce za vámi vybrané společnosti, nebo hudby v uších, a ještě se můžete opálit (to opálení berte jen jako bonus, záleží na období).

Toto můžete brát jako takový... malý procházkový "plán"
Zaměřte se na chůzi venku v přírodě na alespoň 30 minut 3-5x týdně, žádné zpocené cardio zóny. Pokud chcete ubývat na váze, tak si můžete nastavit chůzi na lehkou tepovou frekvenci, kdy pociťujete velmi mírný tlukot srdce. To lehce vydedukujete, nejsem totiž zastáncem moderních fitbandů, které vám měří tepový rytmus a vy jste tak nuceni se neustále dívat, kolik vám to vlastně ta hercna tepe. Pokud si najdete příjemné tempo, udržujte ho continuálně. Přizpůsobujte terén vašim požadavkům (chci hubnout = do kopce přidám, nebo naopak).

A nyní asi ta část, která vás zajímá nejvíce, pokud jste tenhle článek neodpískali hned na prvních pár větách s tím, jestli si z vás nedělám prču. 5 důvodů, proč chodit!

1) Spalování tuků: Jak jistě víte, mnoho dekád se hovořilo o nějaké aerobní a anaerobní zóně, která je schopná vám zaručeně spálit tuk, jenže pokud jste se udržovali, byť klidně 2 hodiny ve "spalovací" zóně a dali jste si za odměnu čokošku, bylo to stejně na houby, převýšili jste energetický výdej příjmem. Na druhou stranu, pokud se rozhodnete jít doopravdy jen projít, například na hodinu, tak navyšujete kalorický výdej, který je navíc spojen s mentální relaxací. Dvě věci, které hrajou do karet spalování tuků bych řekl snad nejvíce. Tělo není pod stresem jako při (běhu, sprintu, kole, nebo jiné vysokofrekvenční aktivitě). Tady jen taková zajímavost... Doriana Yatese asi všichni, kdo cvičení berou víc vážně, znají. Tenhle špičkový profesionální kulturista používal chůzi, jako druhý nejefektivnější druh cardia pro spalování tuků pro mnoho soutěží Mr. Olympia. Když jste se na něho podívali dříve, ale i dnes, je stále ve výborné kondici a byl vždycky skvěle připravený na soutěž... to také o něčem svědčí.

2. Regenerace a zotavení po tréninku: Protože je chůze nenáročný pohyb, kdy při jeho provádění neupadá tělo do vysokofrekvenčního stavu, je schopna vám doopravdy urychlit regeneraci v kloubech, ale hlavně v centrálním nervovém systému, který bývá často přetěžován ze silových tréninků.

Při chůzi dochází k aktivaci svalů dolních končetin, horních končetin, svalů trupu, zde musím zmínit také velmi oblíbené slovo 21. století CORE, aby to znělo víc cool. Tím, že používáte svaly celého těla rozproudíte krevní, ale také lymfatický systém.    Tato práce svalů nutí tělo tlačit (toxické) látky, které se nakumulovali při lokálním stresu (bic. zdvihy, tricepsové stah. kladky a pod.) do celého centrálního oběhu. Z centrálního oběhu je pro tělo snadné vyloučit tyto odpadní látky (pot, vyprazdňování, atd...). Vypořádání těla se škodlivými látkami je jeden z hlavních procesů pro regeneraci a chůzí toho snadno docílíte.

3. Vybudování aerobní vytrvalosti: Pravdou je, že většina lidí nemá ráda dlouhodobé provádění vysoce frekvenčních aktivit (běh, kolo, atd...), někdy je ale třeba dělat věci, které nemáme úplně v lásce. Koneckonců... z vytrvalosti může těžit asi každý. Chůze vám může pomoci právě s tímto problémem, jelikož není náročná a není vysokofrekvenční. Má podobný efekt, jako cardio, což znamená především zlepšení cardio-vaskulárního systému. Budete schopni rychleji regenerovat, vaše přestávky mezi sériemi budou kratší a také budete schopni po delší dobu provádět jednu sérii. Potom také ty věci, jako je zlepšení (krevního tlaku, klidové tepové frekvence, a dechové frekvence). Hned několik benefitů z toho, že budete chodit.

4. Odstranění bolesti: Chůze aktivuje vaše posturální zádové svalstvo a tím se naučíte jej v praxi lépe používat. Velmi drtivá většina lidí má problémy například se spodní části zad, jelikož je velmi přetěžovaná a lehce náchylná k poranění. Lidé hledají zbytečné cesty k tomu, jak posílit svaly zad (nejhorší je používat opasek), přitom je tu jednoduché řešení... Právě ona chůze je schopná vám posílit svaly zad. Dva hlavní svaly, které jsou spojené s bolestí spodní části zad. Tyto dva hlavní svaly jsou hlubokými stabilizátory, které integrují lumbální (spodní část zad) s pánví a kyčlemi. Pokud dochází k bolesti spodní části zad (z nějakého důvodu), je MOŽNÉ, že za tímto důsledkem stojí právě tyto dva svaly. Díky chůzi se tyto dva svaly zapojují neustále a vy tak budete schopni se naučit je lépe používat. Dále mezi nimi vznikne také lepší propojení (svaly a hlava), takže nastane lepší synergie. Dále zlepšení koordinace chůze vede k celkově lepší postuře, jelikož zapojujete plosky nohou (nerovný povrch tento efekt ještě umocní) a plosky nohou jsou naprostý základ vašeho těla (lidské tělo je jako obrácená pyramida).

5. Kognitivní funkce a performance: Jedna z dalších výhod chůze je, že krom krevní akcelerace v těle dokáže zacílit také krevní tok v mozku. Zkvalitnění proudění krve v mozku odstraňuje risk vaskulárních a degenerativních onemocnění. Vím, že tyhle kecy vás asi neberou, ale když už píšu tenhle článek, tak ať je to komplet. Dále zlepšuje také kreativitu a "mental flow" omlouvám se za překlad, ale asi nejvýstižnější pro mě je mentální plynutí.

* Byla řeč o zlepšení kvality trávení. Je prokázané, že jakákoli aktivita vám akceleruje peristaltiku střev, tudíž jídlo, které strávíte potom lépe peristaltikou (střevní cestou) vede z těla ven.

Článek trošku z jiného soudku. Ano, já vím, když chce člověk vypadat dobře, tak by měl hlavně dobře a kvalitně jíst, spát a cvičit, o tom není žádný pochyb. Nicméně si myslím, že bychom, jako lidi, neměli zapomínat na to, že na světě taky existuje něco jiného, než jen železo a jídlo a měli bychom tělu dopřát něco, co je mu naprosto přirozené, a to chůze je. Nehledě na to, že vám může bezpochyby pomoci v mnoha ohledech, které jsem výše vypisoval. Tak se někdy do fitka projděte, místo ježdění na nákup běžte pěšky, nebo chytněte za chapadlo svojí drahou polovičku a jděte se prostě a jednoduše projít.

Komentáře: