3 zajímavosti, které jste o svém těle nejspíš nevěděli

3 zajímavosti, které jste o svém těle nejspíš nevěděli

Petr Třetina | 05. 05. 2020

- příjem stimulantu dokáže ovlivnit nadcházející výkon

- dodání energie může oddálit vyčerpání

- při pobytu v chladném prostředí se zvýší energetický výdej

To jsou všeobecně známé vztahy akcí a následných reakcí našeho těla. Co ale mají zrovna tyto tři společného? Pojďme se podívat jak dosáhnout velmi podobných efektů tentokrát ale tím, že tak trochu oblbneme vlastní tělo.

1.Následný výkon zvednete i bez příjmu čehokoliv

Pokud nebudeme za příjem považovat i světlo, co se odrazí od svůdné krásky a pronikne do sítnice našeho oka, tak jde nadcházející výkon ovlivnit i bez příjmu čehokoliv. Je totiž dokázáno, že sledování erotických filmů před cvičením může zlepšit výkon ve dřepu. Aktuální hladina testosteronu se zvýší dokonce při pouhé konverzaci s přitažlivou ženou a ten působí pozitivně jak na tvorbu svalové hmoty, tak na zvyšování síly. Testosteron povzbuzuje muže k agresivitě a soutěživosti (Roubík, 2018). A jakkoliv se zdá být agresivita sociálně nepřípustná, v těžkém tréninku se vám bude vždycky hodit. Příprava těla na rozmnožování (aktuální zvýšení testosteronu), byť se sex následně nemusí uskutečnit, se tedy dá efektivně využít ve sportu a považovat za oblbnutí vlastního těla za účelem zvýšení výkonu.

Jak ukazují výsledky empirických studií, u žen je to zřejmě trochu jinak. Vztah mezi jejich testosteronem a agresivitou je poněkud rozporuplný. Výsledky některých studií na tuto spojitost poukazují, jiné ji ale nepotvrzují (Pivoňková, 2009).  Navíc je faktem, že se v ženském těle (vaječníky a nadledviny) tvoří tento hormon přibližně v desetkrát menším množství (Roubík, 2018). Ale nebojte se, holky, další kauzality v následujícím textu probíhají obecně bez rozdílů mezi pohlavími.

2.Vyčerpání oddálíte i bez dodání energie

Příjem energie během výkonu s sebou nese rizika, která můžou působit kontraproduktivně ve smyslu udržení intenzity výkonu. Po podání nepřiměřených dávek sacharidů člověk riskuje zažívací potíže a nadměrné vyloučení inzulínu (reaktivní hypoglykémie), který následně sníží krevní cukr pod fyziologickou mez a může se objevit slabost, hlad, studený pot a třes. Tato rizika odpadají díky metodě zvané „Mouth Rinse“, kdy výplach úst roztokem sacharidů sice nezajistí příjem živin, přesto však mozek dostane signál, že jich má dostatek. A je tedy možné dále pokračovat v intenzivním výkonu. 5 - 10 s pravidelného vyplachování roztokem sacharidů se jeví jako nejefektivnější způsob této metody během výkonu. Největší vliv má tato strategie při vysoké intenzitě trvající 30 – 70 minut. Zřejmě však může částečně ovlivnit i silový výkon (Šindelář, Roubík, 2020).

„Studie ukazují, že přítomnost sacharidů (glukóza i maltodextrin) v dutině ústní aktivuje centra v mozku, jako je ventrální striatum nebo přední singulární kortex, nezávisle na jejich sladké chuti. Při použití umělého sladidla sacharinu tato centra totiž aktivována nejsou.“ (Frank et al. 2008, Chambers et al. 2009)

3. Vydáte energii v reakci na chlad, i když vám nebude zima

Docela jsem váhal, jestli tento bod vůbec zařadit, ale moje obava, že přisoudíte článku reklamní podtext, nezvítězila. Mimochodem, ruku na srdce. Byla by přece škoda přijít o komplexnost sdělení kvůli úhybům před propagací. Paradox v posledním podnadpisu totiž vysvětluje vliv některých termogenních látek. A i když tyto produkty zdaleka nejsou tím hlavním v celkovém přístupu sportovce usilujícího o redukci tuku, jejich účinnost a zastoupení v suplementaci cvičící populace jsou tak profláknuté, že už v této skupině podle mě žádnou reklamu nepotřebují. Co však není tak profláknuté, je povědomí o tom, co vlastně v těle způsobují. Jedná se tady o Synefrin – látku obsaženou v plodech pomerančovníku hořkého (Citrus aurantium). Jedním z mechanismů jeho účinku je vyvolání receptorálního pocitu chladu, který však sami nepocítíme. A proto se hezky hodí do dnešního článku. Tělo se začne automaticky bránit snahou o vyrovnání teploty a tím vzrůstá náš energetický výdej. Příjem této látky zrychluje metabolismus a napomáhá odbourávání tuků. Mimoto nemá v běžných dávkách vliv na zvýšení srdeční frekvence a krevního tlaku a neřadí se mezi stimulanty (Stohs, 2016).

V prvních dvou bodech tohoto článku se jednalo o alternativy, pomocí kterých lze navodit reakci těla bez nutnosti jakéhokoliv příjmu. A i když se třetí bod zrovna příjmu týká, i tady jde o jev, kdy naše tělo reaguje na zdánlivě nehmatatelný podnět. Takže energizující efekt sexu, byť se žádný neuskutečnil, získání „energie“ bez příjmu živin, a také výdej energie v reakci na chlad, který vlastně momentálně neexistuje, jsou pro mě hodně zajímavé skutečnosti. Doufám, že byly zajímavé i pro vás.

Zdroje:

FRANK, Guido KW, et al. Sucrose activates human tastepathways differently from artificial sweetener. Neuroimage, 2008, 39.4: 1559-1569

CHAMBERS, E. S.; BRIDGE, M. W.; JONES, D. A. Carbohydrate sensing in the human mouth: effects on exercise performance and brain aktivity. The Journal of fysiology, 2009, 587.8: 1779-1794

PIVOŇKOVÁ, Věra., 2009: Morfologie lidského těla ve vztahu k vybraným behaviorálním a psychosociálním aspektům. Disertační práce. Praha : Univerzita Karlova. Fakulta humanitních studií. Katedra obecné antropologie. Vedoucí práce Prof. RNDr. Stanislav Komárek, Dr. [online]2009 [vid. 2.5.2020] Dostupné z https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/77892

ROUBÍK, Lukáš.  Moderní výživa ve fitness a silových sportech. Praha : Erasport, 2018. ISBN 978-80-905685-5-6

STOHS, Sidney J. BADMAEV, Vladimir: A Review of Natural Stimulant and non-stimulant Thermogenic Agents. NAtional Center for Biotechnology Information. [online]9.2.2016 [vid. 4.5.2020] Dostupné z.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5067548/

ŠINDELÁŘ, Miloslav. ROUBÍK, Lukáš: Suplementuj efektivně. 1. elektronické vydání. Praha 2020. ISBN 978-80-270-7581-2 (online: pdf)

Komentáře: