Co takhle zkusit nové pomocníky na spalování tuku?

Co takhle zkusit nové pomocníky na spalování tuku?

Pavel Vacek | 11. 01. 2016

Jestli potřebujete pomoc s vyrýsováním, tak by vám právě tento článek mohl být takovou pomocnou berličkou.  Nečekejte „klasické“ spalovače, ale dočtete se o na tak známých, případě používaných pomocnících na spalování tuků, které by právě vás mohli posunout o kus vpřed.

Spalování tuků je univerzálním cílem mnoha sportovců a možná jediný společný cíl, který kulturisté sdílí s průměrnými občany. Jelikož se v kruhu posiloven a výživy jistě pohybujete již delší dobu, pak víte, že k odbourávání tuků přispívá celá řada faktorů.

Za prvé je nutné, abyste měli v pořádku dietu – to znamená správná dávka kalorií, vyvážený příjem sacharidů, bílkovin a tuků. Navíc si musíte být jisti, že vaše tréninky jsou dostatečně časté a intenzivní.

Máte tohle všechno v pořádku? Pak přichází ke slovu suplementy, které mohou proces spalování tuků dále urychlit.

K odbourávání tuků přispívá celá řada ingrediencí. Prakticky všechny směsi na spalování tuků obsahují nějakou z následujících složek: 5-http, extrakt zeleného čaje a kofein, ale existuje i mnoho méně známých látek, které si postupně budují renomé a slibují zajímavý potenciál. Zatímco komerční spalovače tuků se zaměřují především na ingredience se stimulačním účinkem, nové produkty si kladou za cíl především kontrolu hladiny glukózy (a tím inzulínu), blokování absorpce sacharidů a ovlivnění dalších metabolických a neurotrofních dějů. Ačkoliv na výsledky podrobných studií u některých těchto látek si budeme muset ještě chvíli počkat, je už dnes ale jasné, že následující látky vynikají svou účinností a prokazatelným potenciálem ve smyslu spalování tuků. A pokud stagnujete, pak tyto nové látky vám mohou pomoci přiblížit se k vašemu cíli.

BETAINE

Běžně se vyskytuje v některých potravinách, například v pšenici, špenátu, červené řepě či mořských plodech. Betain štíhlé postavě prospívá především svou schopností podpořit intenzitu tréninku a výkonnost. Výzkumy u rekreačních sportovců odhalily, že 14 dní trvající suplementace zlepšila hned několik indikátorů jejich síly. V roce 2009 byly publikovány další výsledky studie, ve které vysokoškoláci dostávali po dobu 15 dnů buď 1,25 gramu betainu, nebo placebo. Bylo zjištěno, že betain podporuje vytrvalost a kvalitu provedení opakování během série dřepů.  Další studie ukázala, že dávka 2,5 gramu podávaná po dobu 14 dnů má výrazný vliv na navýšení počtu opakování a objemu tréninku při provedení bench pressu.

THERMOGEL

EXTRAKT ZE ZELENÉ KÁVY

Celá řada studií přichází s důkazy o tom, že extrakt ze zelené kávy, získaný ze zelených nebo syrových kávových bobů, může výrazně ovlivnit spalování tuků. V roce 2013 byly shrnuty výsledky hned několika výzkumů a publikovány ve vědecké literatuře. Je tedy jasné, že extrakt ze zelené kávy může být účinnou složkou spalovačů tuků a v porovnání s placebem má opravdu slibné výsledky. V rámci další studie bylo prokázáno, že efekt extraktu je závislý na dávce. Dospělým lidem s nadváhou byly podávány 3 různé dávky extraktu, jedna skupina dostávala placebo. Následně byly monitorovány změny tělesné váhy a kompozice. Váhy, BMI a procento tělesného tuku se výrazně lišily ve vazbě na dávku a vše nasvědčovalo tomu, že extrakt zelené kávy je skutečně účinný.

L-KARNITIN TARTRÁT

Jistě, karnitin rozhodně nepatří mezi neznámé a neprobádané.

Jedná se o živinu na bázi vitaminu, která napomáhá transportu mastných kyselin s dlouhým řetězcem přes membránu mitochondrií. Dříve byl karnitin využíván hlavně pro svou schopnost podporovat spalování tuků a jeho využití během tréninku, ale byla navíc odhalena i jeho role v metabolismu hormonů a v rámci podpory regenerace.

Použití dávky v rozsahu 2-3 gramy denně po dobu dvou až čtyř týdnů a důkazy jasně mluví pro užívání karnitinu. Suplementace karnitinem zlepšuje krevní markery týkající se rozkladu svalové tkáně, přičemž dochází ke zlepšení regulace oxidativního stresu. Dále se zlepšuje hladina anabolického proteinu po suplementaci karnitinem v porovnání se skupinou užívající placebo. Další studie z roku 2010 byla provedena se skupinou žen a mužů středního věku, kteří užívali suplement s karnitinem po dobu tří týdnů v dávce 2 gramy denně a současně pravidelně prováděli dřepy. Opět bylo jasné zlepšení markerů týkajících se poškození svalů, stejně jako bolestivosti a oxidačního stresu. Karnitin možná není tak účinným přímým spalovačem, ale napomáhá regeneraci a zlepšuje schopnost svalů tolerovat náročný trénink.

YOHIMBINE HCL

Pokud jste se už dostali do situace, kdy vám chybělo k dokonalosti shodit poslední 3 kila, pak víte, jak moc je to těžké! Yohimbine patří k těm několika málo suplementům, které vám v tom mohou pomoct. Studie s profi fotbalisty zjistila, že když polovina z nich dostávala 40 miligramů Yohimbinu denně (druhá pak placebo s vlákninou), pak sportovci užívající Yohimbin odbourali výrazně více tuku než ti, kteří užívali placebo. Někteří jedinci reagují na přípravek více než jiní, jsou k němu zkrátka vnímavější. Určitě ho tedy vyzkoušejte a sami uvidíte, jak budete na účinnou látku reagovat.

FORSKOLIN

Jedná se o látku produkovanou rostlinou Coleus forskohlii. Forskolin byl v rámci výzkumu sledován hlavně pro svou schopnost měnit buněčný metabolismus. V časopise Obesity byly publikovány výsledky studie, které se účastnilo 30 obézních mužů, z nichž část dostávala placebo a část extrakt forskolinu po dobu 12 týdnů. Forskolin měl za následek úbytek tukové tkáně o 11,2% (u placebo skupiny 1,7%), současně došlo ke snížení procenta tělesného tuku o zhruba 4%. Další výzkum, kterého se zúčastnily studentky vysoké školy, které po dobu 12 týdnů užívaly 500 miligramů forskolinu. Došlo u nich ke zlepšení v množství svalové tkáně a úbytku tuku. Tyto pokroky byly výraznější než u placebo skupiny. Navíc skupina užívající forskolin uvedla, že vysledovala pokles apetitu a současně nárůst energie. Obecně byla látka dobře snášena a dá se říct, že má prokazatelný vliv na snížení váhy a zlepšení celkové tělesné kompozice.

EXTRAKT SKOŘICE

Výrazně kontroluje účinky glukózy, je velmi populární hlavně v rámci kontroly hladiny inzulínu a má výrazný vliv i na spalování tuků. Skořice je oblíbeným kořením a ke kontrole glukózy je využívána už po staletí. V roce 2009 byl proveden výzkum mezi muži a ženami středního věku trpící nadváhou, kterým byl po dobu 12 týdnů podáván extrakt ze skořice nebo placebo. Došlo k výraznému ovlivnění hladiny glukózy i krevního tlaku a současně k navýšení množství svalové hmoty v porovnání s placebo skupinou (účastnici nedrželi dietu, ani necvičili). Suplementace byla dobře snášena, bez vedlejších účinků a výsledky podpořily to, co ukazují i další studie. Na základě všech výzkumů můžeme tvrdit, že skořice a její extrakt může pozitivně ovlivnit celou řadu zdravotních aspektů a má příznivý vliv na tělesnou kompozici.

MALINOVÝ KETON

Poslední dobou se těší popularitě. Právě tato látka patří mezi ty, kde ještě nebylo provedeno tolik studií. Studie tukových buněk, které už byly provedeny, ukazují, že malinové ketony mohou podpořit metabolismus spalování tuků a podpořit expresí některých enzymů a adipokinů napojených na odbourávání tuků. V roce 2013 byly zveřejněny výsledky první studie na dobrovolnících, která používala vícesložkový preparát s obsahem malinových ketonů a prokázala jeho schopnost podpořit spalování tuků a navýšit hladinu energie. Výsledky jsou tedy slibné, i když zatím je relativně málo ověřených důkazů, takže jistě budeme čekat na další studie, a věříme, že výsledky budou pozitivní.

BANANA EXTRAKT

Banana extrakt byl využíván od nepaměti v léčitelství a v rámci kontroly hladiny glukózy. Tyto účinky jsou dány především obsahem kyseliny konsolové a ellagitaninů obsažených v extraktu. Na rozdíl od jiných ingrediencí máme k dispozici studie, které jednoznačně mluví ve prospěch tohoto této látky, a to na bázi lepší kontroly glukózy, potlačení zánětu a získání kontroly nad hladinou lipidů. Výzkumy s dobrovolníky se zvýšenou hladinou glukózy došly k závěru, že následkem užívání extraktu došlo k poklesu hladiny glukózy o 12% již 60 minut po podání a k úbytku zhruba 1,5 kg (bez diety a tréninku. Další studie v roce 2005 kombinovala více ingrediencí, mezi nimiž bylo i 16 miligramů banana extraktu. Suplementaci užívali účastníci studie po dobu 12 týdnů ve vazbě na dietu a trénink. Následně došlo k průměrnému váhovému úbytku o 6kg. Nicméně v rámci této studie nebyla k dispozici placebo skupina.

BÍLÉ FAZOLE

Běžné bílé fazole obsahují inhibitory enzymů, které ovlivňují metabolismus sacharidů, což z nich činí slibné blokátory sacharidů a škrobů. V roce 2007 byla provedena studie, jejímž cílem bylo sledovávat vliv extraktu z bílých fazolí na úbytku váhy. Studie trvala 8 týdnů. Účastníci, kteří užívali extrakt fazolí, zhubli v průměru o 1,7 kg, zatímco placebo skupina jen o 0,8 kg. Podobných výsledků dosáhly i další studie, v rámci nichž užívali muži a ženy trpící nadváhou extrakt z bílých fazolí a došlo u nich k výraznému úbytku váhy i tukové tkáně. K dispozici jsou i další studie podporující tato zjištění. Takže suplementace extraktem z bílých fazolí v návaznosti na nízkokalorickou stravu se jeví jako velmi slibná, neboť podporuje odbourávání tuků a zlepšení tělesné kompozice v porovnání s placebo skupinou.

DENDROBIUM

Extrakt z dendrobia se získává z části stejnojmenné rostliny a v lidové medicíně se po staletí používá především ve východních částech Asie, neboť snižuje krevní tlak, má stimulační a neurotrofní. Jako suplement je zatím komunikován jako trošku kontroverzní, protože produkty s obsahem dendrobia obsahují fenylethylamin, látku velmi podobnou metamfetaminům, která by se podle odborníků v rostlinách vyskytnout neměla, tudíž je tady otázka, zda budou tyto produkty klasifikovány jako výživové doplňky. Zatím je jen málo studií s dobrovolníky. Ty, které byly provedeny, využily produkt obsahující dendrobium a další ingredience. Podávané látky byly dobře tolerovány a zdají se být bezpečné. Nedošlo ovšem k výraznějším změnám ve výkonnosti nebo tělesné kompozici, byť uživatelé udávali zlepšení koncentrace a ústup únavy. Jaké budou další výsledky, tak na to si musíme počkat. Nicméně i zde platí, že je třeba prozatím případně užívat s opatrností.

Komentáře: