Jan Caha


Sportovní dietolog a trenér



Všechny články bloggera

Musím se cpát sacharidy pro maximální výkon, nebo je to vlastně jedno?

Autor článku: Jan Caha

I když diskuse okolo sacharidů chladne, tak oblíbenost méně sacharidového stravování našla svoje pevné místo nejen ve světě fitness, ale obecně mnoha sportovních disciplín, se kterými se můžeme ve fitness centrech setkat. Díky tomu se tak ještě pořád potkáváme s mnoha nevyjasněnými otázkami a možná i nepochopením konzumace sacharidů ve sportu, o to více v tom našem fitness - velmi těžko definovatelném sportu s různými cíli.

Zobrazit celý článek

Musím se cpát sacharidy pro maximální výkon, nebo je to vlastně jedno?

Jsou moje ledviny a játra v ohrožení, když jím 2 g bílkovin na kilo?

Autor článku: Jan Caha

Když dnes dojdete k lékaři a řeknete mu, že konzumujete více jak 2 g bílkovin na kilogram tělesné hmotnosti, tak se pravděpodobně zhrozí, pokřižuje a začne vám hledat vhodného dárce pro transplantaci ledvin a jater. Zničení jater a ledvin vysokým konzumem bílkovin je totiž jedním z nejzažitějších paradigmatů, se kterými se v lékařském pohledu na kulturistiku a fitness setkáváme.

Zobrazit celý článek

Jsou moje ledviny a játra v ohrožení, když jím 2 g bílkovin na kilo?

5 důvodů proč trénovat (aspoň) doma

Autor článku: Jan Caha

Trénink v domácích podmínkách se nám nyní stal každodenním chlebem. Musíme vystačit s gumou, malými jednoručkami, zátěžemi, které by nás ani nenapadlo ve fitku vzít do ruky, anebo jednoduše s vlastní vahou. Nic moc, co by vás zdánlivě vedlo k velikému progresu. Možná, ale jen zdánlivě. I z domácího tréninku se dá vytěžit hodně, pokud se opravdu snažíte najít možnosti, které vám otevírají nové dveře rozvoje postavy.

Zobrazit celý článek

5 důvodů proč trénovat (aspoň) doma

Pečivo ani mléko do výživy nebo diety nepatří? Ale jděte…

Autor článku: Jan Caha

Do dnešního článku jsem si vybral dva časté mýty, se kterými se setkávám snad na denní bázi. Ne snad v oblasti kulturistiky a fitness, kde jsou přeci jen sportovci již trochu vědomostně posunuti nad běžnou veřejnost. Ale právě u oné běžné veřejnosti. Podíváme se společně na to, jestli pečivo nebo mléko do naší výživy patří, zda lepek zalepuje střeva anebo zda mléko zahleňuje.

Zobrazit celý článek

Pečivo ani mléko do výživy nebo diety nepatří? Ale jděte…

Je 40 g bílkovin opravdové využitelné maximum na porci?

Autor článku: Jan Caha

Dávka 40 g bílkovin na porci je již skoro magická. Motá se okolo ní mnoho doporučení, dokonce ji můžeme považovat za něco jako svatý grál příjmu bílkovin. Několikrát denně bychom měli přijmout 30-40 g bílkovin, které znamenají ideální proteosyntézu a přinesou nám objemy srovnatelné s rannými léty Arnolda Schwarzeneggera. Toto přesvědčení není špatné, nicméně ve světle moderní vědy, jsme toto doporučení schopni dnes již aktualizovat a říct: „to záleží…“

Zobrazit celý článek

Je 40 g bílkovin opravdové využitelné maximum na porci?

Suplementace pro začátečníka – opravdu nemusím kupovat vše?

Autor článku: Jan Caha

Dvě nejzákladnější věci v začátečnickém fitness vývoji je bezesporu trénink, výživa a snad i později získaný nadhled nad celou fitness problematikou. Bohužel až příliš velký důraz se na úkor těmto dvěma (třem) opravdovým veličinám dostává suplementům. Vím, možná si teď řeknete, co to tady vlastně plácám, vždyť jsme na stránkách prodejce doplňků stravy. To je proti logice…

Zobrazit celý článek

Suplementace pro začátečníka – opravdu nemusím kupovat vše?

6 pravidel, které vás posunou od začátečníka ve fitku k pokročilému cvičenci

Autor článku: Jan Caha

Pokud vám věta: „chci přibrat aspoň 3 kg během dvou měsíců“ připadá jak vystřižená z prvotřídního scifi filmu, tak jste na správném místě. Následujících 6 rad by vám mohlo pomoci se posunout z těch proradných začátečnických vod k tréninku pokročilého, a konečně se tak odlepit k vysněným výsledkům práce v posilovně.

Zobrazit celý článek

6 pravidel, které vás posunou od začátečníka ve fitku k pokročilému cvičenci

Rýže, těstoviny, nebo brambory? Který zdroj sacharidů je pro moje svaly nejlepší?

Autor článku: Jan Caha

Vybrat ten nejlepší zdroj sacharidů do svého jídelníčku, je často oříškem, kteří řeší nejeden fitnessák a nadšenec do železné hry. Často pak jeho uvažování skončí u obligátního kuřete s rýží. Na tom není nic špatného, je to dle mého ale velká škoda. I fitness jídelníček totiž může být pestrý, barevný a plný kvalitních na mikroživiny bohatých potravin.

Zobrazit celý článek

Rýže, těstoviny, nebo brambory? Který zdroj sacharidů je pro moje svaly nejlepší?

Kreatinový otok, proteinem oddělaná játra nebo suplementy plné chemie. Zapomeňte na nesmysly o suplementech!

Autor článku: Jan Caha

Současný informační servis je úžasný. Nabízí nám mnoho možností, jak získat přesně tu informaci, kterou chceme a hledáme. Dokonce jsme tak daleko, že pouhé zadání slova „protein“ do googlu, nabídne 576 milionů výsledků během ani ne půl vteřiny. Jak skvělé… I když…jak skvělé? To asi úplně ne. Dodal bych jak skvělé, ale dvojsečné, dokonce nepřehledné a hlavně hlavu motající. Proč? Protože právě díky tomu má možnost nejen kvalitní informace, ale také kdejaké broscience „nutričních vědců“ z fitka v Horní dolní (nebo z každého fitka pro přesnost) se stává stejně dostupné a mám pocit, že jejich prezentace slibuje zaručenou pravdu hodnotnější než dlouholetá vědecká bádání. 

Zobrazit celý článek

Kreatinový otok, proteinem oddělaná játra nebo suplementy plné chemie. Zapomeňte na nesmysly o suplementech!

5 „věcí“, které pomohou našemu spánku

Autor článku: Jan Caha

V předchozím článku, který jste měli na našich stránkách možnost číst před několika dny, jsem se věnoval pěti věcem, které významně ovlivňují náš spánek. Tedy ovlivňují, negativně ovlivňují, abych byl přesný. V tom dnešním se budeme věnovat přesnému opaku, a to: čím si můžeme pomoci, a co nám zlepší kvalitu spánku, ať již z pohledu výživy, stereotypů nebo třeba suplementace. 

Zobrazit celý článek

5 „věcí“, které pomohou našemu spánku

Jak hubnout a proč zvolit Fatall®

Autor článku: Jan Caha

Období spalovačů je tady, a s ním i rostoucí zájem o to, najít tu nejlepší cestu, jak shodit pár kilogramů tuku nebo podpořit svůj výkon. Je zřejmé, že tím hlavní hybatelem vašeho úspěchu bude vhodná výživa a trénink, nastavení kalorického deficitu a vhodná kombinace živin. To jsou prvky, kterým jsme se již věnovali několikrát. Jen tedy pro shrnutí, jaké jsou nejdůležitější a doporučené prvky vašeho denního režimu při snaze o hubnutí?

Zobrazit celý článek

Jak hubnout a proč zvolit Fatall®

Naturální Olympie – neporovnatelná se jmenovkyní, ale i tak vrcholná!

Autor článku: Jan Caha

A je to tu zase, slovo „natural“. V poslední době zmiňované snad častěji, než kdy dříve a stále více rozdělující naši sportovní scénu na dva tábory. Jak možná tušíte, jsem na straně sportovců soutěžících v naturálních soutěžích, a na otázku „jsi natural“ s hrdostí sobě vlastní odpovídám: „ano, celoživotní a nikdy tomu nebude jinak…“

Zobrazit celý článek

Naturální Olympie – neporovnatelná se jmenovkyní, ale i tak vrcholná!