Zinek. Co o něm vlastně víme?

Zinek. Co o něm vlastně víme?

Pavel Vacek | 16. 11. 2015

Zinek známe všichni, ale, k čemu všemu je vlastně dobrý? Několik užitečných informací, které se vám budou určitě hodit.

Zinek všeobecně patří spolu s hořčíkem mezi nejdůležitější minerální látky, které tělo potřebuje.  Nachází se v každé tkáni lidského těla a přímo se podílí na dělení buněk a je také vynikajícím antioxidantem. Naopak nedostatek této látky může způsobit neplodnost u žen a mužů a s ním spojené snížené libido, což je způsobeno nižší produkcí testosteronu. Nízká hladina zinku v těle zhorší působení stresu na lidský organismus a zrychluje proces stárnutí, takže hlavně ženy by měly nyní zbystřit.

Na co je tedy zinek dobrý?

Zinek podmiňuje správné vidění a chuť, má vliv na metabolismus cukrů, bílkovin, hormonů a vitamínů, ovlivňuje růst a dělení buněk a proto je pro kulturistu naprosto nezbytný.
Bez zinku by lidské tělo prostě nemohlo za žádnou cenu fungovat.

Zinek chrání proti infekci a dělá hladkou a čistou pleť, zinek udržuje nízkou hladinu cholesterolu v krvi, proto pomáhá proti kardiovaskulárním potížím. Snižuje tvorbu akné, aft, napomáhá hojení ran a regeneraci po tréninku, zároveň také pomáhá při nejrůznějších ekzémech.
Tělo pomáhá chránit před nachlazením, chřipkou, zánětem spojivek nebo chronickým únavovým syndromem a udržuje dobrý stav prostaty každého muže.

Znamená to, že máme brát zinek jako potravinový doplněk? 
 

Ano. Jestli, tvrdě trénujeme, každopádně. Užíváme-li zinek ve formě doplňku výživy, je potřeba zvýšit příjem vitamínu A, vápníku a fosforu. V některých doplňcích se zinek vyskytuje ve formě sulfátu či glukonátu, v jiných zase v chelátové podobě. To je nejvhodnější forma, protože ve formě chelátu ho organismus umí nejlépe využít.

Proto mohu upřímně doporučit náš V44, který vašemu tělu dodá potřebný zinek, ale také vitamín A, vápník a fosfor. Nepodceňujte roli vitamínů a minerálů při tvorbě svalové hmoty nebo při dietě. Vaše tělo je potřebuje stejně tak jako kyslík. Když je nebude mít, nebude tělo správně fungovat.

Berte zinek společně s vitamínem B6 a B12!

Nás by mělo hlavně zajímat, že zinek ovlivňuje proteosyntézu, což je tvorba bílkovin, a tím tedy tvorbu svalů, a o to nám přece jde. A proto je zinek potřebný pro správnou funkci bílých a červených krvinek. Ve větším množství se vyskytuje v našich kostech, slinivce, ledvinách, játrech a pokožce.

V jakých potravinách ho najdeme?

Běžně se zinek vyskytuje v některých potravinách, samozřejmě v mase, některých mořských živočiších (např. ústřice) a v mléce. Dále zinek najdeme v dýňových jádrech nebo v ořeších. Zinek se také vyskytuje v celozrnných výrobcích a luštěninách, problém je ale v tom, že jej tělo z této rostlinné stravy nedokáže plně využít. Nedostatkem zinku jsou asi nejvíce ohroženi vegetariáni, alkoholici a osoby se zažívacími potížemi.

A jak se vlastně nedostatek této látky projevuje?
 
Jednak změnou chutí – touhou po slaných a sladkých jídlech, průjmem, nedostatkem energie, zvýšenou únavou, neplodností, špatným imunitním systémem, potížemi s nervovým systémem. Nejspolehlivější je ale podrobit se přímo konkrétnímu testu na obsah zinku v těle.

Jaké má zinek pozitivní účinky?

Zinek hraje zásadní roli v produkci anabolických hormonů, přímo ovlivňuje výkon a rozvoj síly. Dostatečný přísun této látky by měl podpořit produkci třech nedůležitějších hormonů, testosteronu, růstového hormonu a inzulínu. Dostatek zinku také znamená více energie a zlepšení látkové výměny. A proto berte zinek společně s naším bulharským tribulem a výsledky se jistě dostaví!

U mužů navíc zinek podporuje libido a snižuje pravděpodobnost rozvoje rakoviny prostaty a dalších typů rakoviny. Známé jsou jeho antioxidační účinky, kdy zabraňuje poškozování buněk volnými radikály.

Zinek a dobrá nálada

Zinek také podporuje činnost nervového systému, zmírňuje deprese a zlepšuje náladu. Zásadní roli hraje při produkci nervových přenašečů a hormonů. Zinek reguluje tvorbu dopaminu, chemické látky, která zlepšuje náladu a učení. Osoby s nedostatkem zinku se také potýkají se sníženou aktivitou, která má za následek i zhoršení nálady.

Kromě nedostatku zinku vám může hrozit i předávkování (vyšší příjem než 170 mg/den). Vždy je dobré znát horní limity pro příjem této minerální látky. „Otrava“ zinkem se pak projeví špatnou imunitou a neplodností, stejně tak jako jeho nedostatek. Doporučené dávkování u sportovců je v rozmezí 15 – 50 mg denně. Ke ztrátě zinku dochází například při pocení nebo u mužů ztrátou ejakulátu ve spermatu.
Třeba takový dvouhodinový trénink nohou vás může doslova vysát z vašeho potřebného množství zinku, proto je důležité jej přijímat ve formě potravinových doplňků.

Test nakonec

Vezměte si 1 -2 čajové lžičky sulfátu zinku do úst. Pokud to chutná jako voda, máte silný nedostatek zinku v těle. Pokud cítíte lehce kovovou chuť, je hladina zinku v těle nižší. Pokud se vám chuť bude zdát protivná – silně kovová a nepříjemná – je hladina dostačující. Test není stoprocentní, každý máme totiž jiné chutě, ale je to dobrý začátek.

Bez zinku se zkrátka vaše tělo neobejde. Můj názor je, že každý, kdo tvrdě trénuje, by zinek měl brát jako potravinový doplněk, protože tím maximalizujete svoje potenciální výsledky. Takže jděte do něho. 

Komentáře: