Zdraví začíná uvnitř

Zdraví začíná uvnitř

Pavel Vacek | . .
Chodíte pravidelně do posilovny, abyste měli vytvarované svaly a pevné tělo. Pravidelně zařazujete kardio, které vám pomáhá k plochému břichu a k dobré fyzičce. Navenek tedy vypadáte dobře a zdravě. Ale co vaše tělo uvnitř? Věnujete stejnou pozornost také svým ledvinám a srdci? A co vaše játra – jak jsou na tom? Pokud jste do této doby péči o vnitřek těla spíš zanedbávali, tak je na čase to změnit. A my vám poradíme jak!   Podíváme se hlouběji pod svaly, na naše orgány (ledviny, srdce, mozek, játra a plíce), které musí tvrdě pracovat, aby udržely celý organismus v činnosti. Možná se vám téma dnešního článku nezdá jako příliš zajímavé nebo přitažlivé, ale uvědomte si, že právě díky dokonalé souhře všech vnitřních orgánů, může naše tělo fungovat a je schopné zvládat náročný trénink, ale i každodenní povinnosti. A když už věnujete tolik pozornosti svojí fyzické kondici, neměli byste zapomínat ani na tyto „neviditelné“, ale velmi důležité „součástky“, bez nichž by o nějaké špičkové výkonnosti nemohla být ani řeč. bbb2   MOZEK aneb váš mikro-manažer Žádný jiný orgán toho neumí tolik, jako tento 0,9 kg vážící houbovitý útvar složený z miliardy neuronů. Jedná se o nejkomplexnější živou strukturu ve vesmíru. Mozek reguluje všechny tělesné aktivity, od myšlení a paměti, přes tlukot srdce, rovnováhu, držení těla a dokonce i imunitní reakce. V podstatě všechno, co v těle probíhá, je řízeno mozkem. Proto je důležité se o něj dobře starat. Potom vás budou poslouchat i ostatní části těla. Jeden z nejlepších způsobů, jak pečovat o svůj mozek, spočívá v tom, že jej budete udržovat v pohybu. Když trénujete, zvyšuje se příjem kyslíku do mozku, což umožňuje jeho optimální funkci. Následně pak dochází ke zlepšení paměti, soustředění i myšlení. Což je dalším plus pro čas strávený v posilovně. A co se týká tréninku pod širým nebem, tak ten může paměť a pozornost podpořit až o 20%. Takže, když je venku hezky, nezavírejte se pouze v posilovně, ale sedněte na kolo, obujte brusle nebo běžte k vodě. A jak podpořit mozek pomocí jídelníčku? Pro rozvoj nervových vláken v mozku jsou nezbytné mastné kyseliny, proto si ke svačině můžete přidat hrst vlašských ořechů.   LEDVINY jako váš filtr v těle Ledviny jsou párovým orgánem ve tvaru fazole a velikosti pěsti. V aktivním životním stylu hrají velice důležitou roli – filtrují totiž odpadní produkty z krve, vylučují hormony, napomáhající regulaci krevního tlaku, pomáhají organismu udržet potřebné množství tekutin. Ledviny mají pro sportovce značný význam – pomáhají k udržení rovnovážné hladiny minerálů v krvi (sodík, fosfor a draslík – látky, které ztrácíte během tréninku pocením). Pokud chcete svým ledvinám pomoci, tak pijte hodně tekutin, abyste podpořili hydrataci. Ta je totiž pro funkci ledvin důležitá a i díky ní je následně možné udržet vyváženou hladinu krevních minerálů. Ledviny regulují také hladinu elektrolytů, v okamžiku dehydratace dochází k elektrolytovým abnormalitám, což může vyústit v křeče a bolesti svalů (ve vážnějších případech pak k poruchám srdeční činnosti). Množství vody, které potřebujete, závisí na mnoha faktorech, ale každopádně věnujte pitnému režimu větší pozornost za teplého počasí, kdy se víc potíte. Stejně tak je třeba víc pít, když plánujete náročnější trénink. Nejlepší kontrolou hydratace je vám jistě známá kontrola moči. Ano, nezní to zrovna přitažlivě, ale čirá moč je dobrým indikátorem odpovídajícího příjmu tekutin. Dávejte si také pozor na to, když si berete proti bolestem léky – například ibuprofen. Časté užívání takových léků, může vést k poškození ledvin. Obzvlášť u lidí, kteří již ledvinovými poruchami trpí. Pečovat o ledviny můžete také díky vyvážené, zdravé stravě. Ledvinám dokonce prospívá, když budete jíst např. fazole.   franco-columbu-blowing-up-a-hot-water-bottle   PLÍCE aneb velký silák Za den zvládnete nějakých 20 000 nadechnutí. Vaše plíce hrají důležitou roli v každém okamžiku. Jejich úkolem je získávat kyslík ze vzduchu, který dýcháte a přenést ho do krve. Z krve se naopak do plic uvolňuje odpadní produkt, zvaný oxid uhličitý. V průběhu tréninku zatížení plic roste: počet nádechů za minutu narůstá během 30-45 minutového cvičení z 12 na zhruba 20. Plíce mají obrovskou schopnost zvýšit v případě potřeby svoji kapacitu. To ale vyžaduje adekvátní péči a zacházení. Vyhýbejte se cigaretovému kouři (jak aktivnímu, tak pasivnímu kouření), které dráždí dýchací cesty a způsobuje záněty + poškození buněk v plicích. Vzhledem k tomu, že plíce ovládají svaly bránice, pak vám procvičení svalstva trupu pomůže posílit i funkci plic. Svalstvo trupu aktivujete takovými cviky, jako jsou například vzpory, ale také shyby nebo tlaky. Jsou to totiž svaly na přední a zadní straně hrudníku, které ovlivňují zvedání a pokles hrudního koše a mají vliv i na vaše plíce. Posilováním této partie můžete tedy svým plícím prospět. Zdraví vašich plic (a nejen jich) může ohrozit i obezita. Obezita s sebou přináší ukládání velkého množství tuku a to i v oblasti hrudníku. Plíce tak mají méně potřebného prostoru. Tuky se navíc v těle neukládají nejenom nad orgány, ale také kolem nich, případně způsobují ucpávání krevních artérií. Mohou vést mimo jiné k tzv. ztučnění jater a k vysokému krevnímu tlaku – tím se narušuje i činnost ledvin. Proto je důležité, abyste si udržovali normální váhu, jedli zdravě a pravidelně cvičili. Když toto vše zkombinujete, jste na dobré cestě být zdraví a v dobré kondici.   JÁTRA – multifunkční zázrak Játra jsou největším orgánem lidského těla. Plní funkci továrny (vytvářejí látky nezbytné pro trávení a zajišťují srážení krve) a dále čističky (filtrují škodlivé látky z krve). Pro aktivní jedince je důležité i to, že játra mění cukry na glykogen (zdroj energie během tréninku), dále také uskladňují některé důležité vitaminy. Játra mají také výraznou schopnost regenerace. Můžete přijít zhruba o 25% jaterní tkáně a ona pak doroste zpět. Nadváha zvyšuje riziko steatózy jater. Jakmile se v játrech ukládá tuk, dochází k jejich zvětšení a v některých případech dokonce k poškození jaterních buněk. Abyste tomu zabránili, snažte si hlídat váhu. V případě, že vám lékař zjistil vysokou hladinu triglyceridů (forma krevního tuku), snažte se ji snížit pomocí diety a cvičení, vyhýbejte se především rafinovaným cukrům. Pozor také na alkohol, který je pro játra toxický a jeho zvýšená konzumace může vést k zánětu nebo permanentnímu poškození jater. Navíc kombinace alkoholu a některých léků může játra vážně ohrozit. O škodlivosti užívání anabolických steroidů se snad netřeba ani zmiňovat.  262404_10152778411725276_652021547_n   SRDCE – jedinečná pumpa Srdce je pumpa, která zásobuje naše tělo okysličenou krví, tím udržuje v činnosti všechny ostatní orgány. Pro sportovce je silné a zdravé srdce zárukou dlouhého a kvalitního života! Bohužel koronární srdeční potíže jsou stále jednou z hlavních příčin úmrtí. Snažte se proto o své srdce pečovat opravdu svědomitě. Vaše srdce je sval, a čím lepší je vaše kondice, tím více krve přečerpá srdce na jeden „zátah“, což znamená, že nemusí vynakládat takové úsilí, aby tkáně zásobilo krví. Pravidelný aerobní trénink, jako je běh, eliptický trenažér či jiný aerobní přístroj (zhruba 30 minut několikrát týdně) podporuje výkonnost vašeho srdce. Cvičit byste měli zhruba 75-80% svého maximálního výkonu. Pak můžete počítat s nejvýraznějším kardiovaskulárním benefitem. Zamyslete se proto nad sebou, zda aerobní trénink nezanedbáváte. Pod kontrolou byste ale měli mít i hladinu svého LDL („špatného“) cholesterolu, tím totiž výrazně snižujete riziko srdečních onemocnění. 5-10 gramů vlákniny denně vám pomůže snížit hladinu tohoto nežádoucího cholesterolu (do jídelníčku proto zařaďte ovesné vločky a celozrnné produkty).   Jak jste se mohli sami při čtení tohoto článku přesvědčit, tak péče o vnitřek těla není nijak složitá a ta troška práce za to určitě stojí. Jestliže chcete vypadat dobře navenek, tak musíte začít uvnitř.

Komentáře: