Tuky

Tuky

Extrifit | 21. 07. 2016

Poslední dobou se mi zdá, že kdo nejí ořechy a tzv. zdravé tuky, jako by ani nebyl kulturista. Pojďme se tedy podívat, jak se to s těmi tuky vlastně má.

Co jsou vlastně tuky?   Tuky jsou sloučeniny glycerolu a vyšších mastných kyselin. Na tyto látky se také tuky ve střevech štěpí. Tuk ve své čisté podobě je nejbohatším zdrojem energie – 1 g tuků má 38 kJ. Podle typu mastných kyselin můžeme tuky zjednodušeně rozdělit na ty zdravé a na ty škodlivé.  

Škodlivé tuky: Všechny tuky – většinou živočišné – které obsahují nasycené mastné kyseliny a nemají žádnou dvojnou vazbu (spojení dvou atomů pomocí 4 elektronů). Tuky s nasycenými mastnými kyselinami zvyšují hladinu cholesterolu v krvi a tím zvyšují riziko srdečně cévních onemocnění. I tyto tuky, ale v malé míře, naše tělo potřebuje. Jsou totiž nepostradatelné třeba pro tvorbu steroidních hormonů. Najdeme je třeba tady: sádlo, máslo, tučné maso  

Zdravé tuky: Tuky, které obsahují nenasycené mastné kyseliny a obsahují minimálně jednu dvojnou vazbu. Nejvýznamnějšími polynenasycenými kyselinami jsou Omega-3 a Omega-6, které se nazývají esenciálními (pro naše tělo nezbytné). Tuky s nenasycenými mastnými kyselinami pomáhají udržovat například správnou hladinu cholesterolu v krvi, podporují správný růst a vývoj u dětí, zlepšují přenos kyslíku, podporují pevnost a odolnost buněk, zpomalují růst nádorových buněk, kvasinek a dalších anaerobních organismů. Najdeme je třeba tady: rostlinné oleje – především lněný, ořechy, semínka, mořské ryby

Potřebuje tělo tuky?   Tuky jsou zásobárnou energie, takže se bez nich tělo neobejde. Důležitý je také fakt, že se v tucích rozpouštějí některé vitamíny (A, E, D). Tuky spolupůsobí při tvorbě buněčných membrán a jsou důležité při vzniku tak důležitých látek jako např. testosteron nebo prostaglandiny. Chrání vnitřní orgány, a v neposlední řadě slouží také jako tepelná izolace těla od případného přílišného chladu. Má-li tělo tuků nedostatek, je nuceno si je samo vyrábět z cukru a uhlohydrátů, ovšem v podstatně větším množství, což je zdrojem tloustnutí.  

Jak se projeví jejich nedostatek?  lněné semínko, lněný olej Více než nedostatek je pro naše tělo škodlivá nerovnováha tuků. Většinou přijímáme více těch špatných – a pak tloustneme a naše buňky nemají dostatek živin pro svou obnovu a růst. Časem se to projeví různými chronickými problémy jako je snížená imunita, cukrovka, astma, vysoký krevní tlak, apod.  Nebo máme zodpovědný přístup a příjem špatných tuků omezíme, ale zapomínáme na rovnováhu esenciálních mastných kyselin, které jsou součástí tuků. Aby tělo fungovalo naplno, musí být v rovnováze příjem Omega-3 a Omega-6 mastných kyselin. Ideální je poměr 1:1, ale v toleranci je až poměr 1:5.  Přestože se snažíme žít zdravě, můžeme nevědomky prohlubovat nerovnováhu v našem těle nerovnoměrným přísunem Omega-3 a Omega-6 mastné kyseliny. Obecně platí, že Omega-6 mastných kyselin máme mnohonásobně více a nutně potřebujeme dostat do těla více Omega-3 mastných kyselin. Omega-6 kyselina je totiž obsažena například v rostlinných olejích, které jsou běžnou součástí našich jídelníčků.

Kde najdeme Omega-3 kyselinu: lněný olej (až 61%), konopný olej, rybí olej (tučné rybí maso jako losos), mandle, vlašské ořechy, lněné semínko  

Kde najdeme Omega-6 kyselinu: řepkový a slunečnicový olej, sójový olej, sezamový olej, margaríny, sezamová semínka, dýňová semínka  

Co umí Omega-3 v našem těle?   Tato esenciální mastná kyselina je opravdu nenahraditelná. Omega-3 snižuje hladinu cholesterolu, je potřebná pro normální vývoj a fungování mozku a je nutná ve struktuře buněčných membrán. Nedostatek Omega-3 způsobuje propustnost těchto membrán a tím umožňuje vniknutí cizorodých látek do buněk – tak vznikají nemoci…  

Nejčastější příznaky nedostatku omega-3: Zánětlivá onemocnění – akné, ekzém, lupénka, artritida Nadměrný ušní maz, lupy Měkké, lámavé a snadno se třepící nehty a vlasy Oslabená imunita, hyperaktivita Nadměrná žíznivost, časté močení Problémy s pamětí, únava Popraskaná kůže na patách a konečcích prstů Velká chuť na tučné potraviny

  Lněný nebo rybí olej? Nedostatek Omega-3 mastných kyselin lze doplnit pravidelnou konzumací mořských tučných ryb. Logicky se nabízí jako alternativa pravidelné užívání rybího oleje. Rybí olej ale neobsahuje primární Omega-3 kyselinu, jen její druhotné varianty. Neobsahuje ani Omega-6 mastnou kyselinu. Díky způsobu získávání (z mořských ryb) může rybí olej obsahovat i znehodnocující obsah (např. těžké kovy).   Lněný olej se vyrábí z lněného semínka, mohou ho tedy užívat i vegetariáni. Je za studena lisovaný, extra panenský a běžně nerafinovaný. Obsahuje nejen primární Omega-3 kyselinu (61%), ale také Omega-6 a Omega-9. Díky tomu je lněný olej zdrojem správného poměru mastných kyselin. Na rozdíl od rybího oleje je chráněn proti oxidaci, takže se po něm neříhá. Lněný olej a lněná vláknina – ideální spojení pro naše zdraví   Lněné semínko je královská potravina. Obsahuje neskutečné množství živin, které jsou velmi přínosné pro náš organismus. Lisuje se z něho blahodárný lněný olej, který obsahuje největší množství Omega-3 mastných kyselin ze všech dostupných potravin. Pokud chceme užívání lněného oleje ještě umocnit, přidejme si do jídelníčku ještě lněnou vlákninu. Ta se vyrábí ze zbytků lněného semínka, které získáváme jako odpad po lisování oleje.    lněné semínko zdraví pro vaše srdce i celé tělo Užíváním oleje a vlákniny současně, dostáváme do těla vše, co obsahuje lněné semínko ve své přirozenosti. Všechny látky a živiny, které obsahuje lněné semínko, tak mohou přirozeně a komplexně vzájemně působit. Lněné semínko je skutečná superpotravina ve všech smyslech toho slova!

Co obsahuje lněná vláknina? Lněná vláknina je prášek, který vzniká mletím ze slupek lněných semínek. Přestože to nejlepší už semínka odevzdala oleji, ještě stále v nich zůstává dost Omega-3 kyselin (cca 9%) a dalších živin. Nejdůležitější pro nás je především samotná přírodní vláknina, kterou nezbytně potřebujeme jako střevní regulátor. Lněná vláknina je také bohatá na vysoce kvalitní bílkoviny a lignany, které působí jako fytoestrogeny.  

Lignany – zdroj zdraví   Lignany jsou látky, které se nacházejí pouze v rostlinách a rostlina si je tvoří na svou ochranu před hmyzem a různými mikroorganismy. Najdeme je v obalech rostliny, z kterých pak získáváme vlákninu. Největší množství lignanů najdeme právě ve lněném semínku – a to až tisíckrát více než v jiných rostlinách. Lignany mají silný antioxidační účinek, také působí antibakteriálně, antivirově a antiparazitárně. Výsledkem je obecné posílení imunity.   Protože lignany fungují jako fytoestrogeny, jsou schopny vyrovnávat hladinu hormonů v těle. To je dobrá zpráva pro ženy v klimakteriu a pro muže v andropauze. Příznaky stárnutí a chybějících hormonů (u žen estrogen, u mužů testosteron) tak lze částečně ovlivnit zvýšeným příjmem fytoestrogenů. Nedostatek a nerovnováha hormonů mimo jiné zvyšuje také riziko rakoviny.

Komentáře: