Pitný režim při tréninku.

Pitný režim při tréninku.

Pavel Vacek | 10. 11. 2015

dorian_yates_nutrition_interview_a – kopie.jpg
Všeobecně je známo, že dodržování pitného režimu je při vytrvalostních aktivitách velmi důležité. Je to pochopitelné. Tělo ztrácí množství tekutin, energie, ale i minerálních látek a je třeba je co nejrychleji doplnit. Existuje mnoho sportovních nápojů, které se tuto úlohu snaží plnit. Některé to zvládají na jedničku, jiné jsou v tomto ohledu horší. Asi nepřekvapí, když řeknu, že pro silový trénink by doplňování tekutin mělo vypadat odlišně, než například pro běh.
Během sportovního výkonu, tělo přichází kromě tekutin i o sodík. Po skončení zátěže, kdy organismus regeneruje, se odčerpává zejména draslík a hořčík. Tyto úbytky jsou významné zejména při dlouhotrvajících aerobních aktivitách. Nejjednodušším ukazatelem je pocení. Je zažitý názor, že pro aktivity do 30 minut si tělo vystačí s čistou vodou. Je ale mnoho zastánců, kteří vodu upřednostňují obecně raději, než jakýkoliv iontový nápoj. Při silovém zatížení nejsou ztráty tak významné a je proto vhodné volit nápoje s nižším podílem iontů. Osobně si myslím, že většina lidí, kteří navštěvují posilovnu, si vystačí s čistou vodou.

Není vzácné vidět nosit si do posilovny kromě rukavic, zda ručníku i láhev. Je to dobrý zvyk. Není totiž vhodné čekat, až se dostaví pocit žízně. To už je signál nedostatku a zpravidla je již na doplňování tekutin pozdě. Tělo na vstřebání tekutin potřebuje jistý čas a je proto dobré je v malých doušcích doplňovat již v průběhu cvičení. V sportovních nápojích se jako zdroj energie využívají cukry. Ty ale plní kromě energetické úkoly ještě jednu funkci. Pro 3-4% sladký roztok platí, že se vstřebá rychleji a snadněji, než čistá voda. icewater.jpg
A jak je to s teplotou nápoje? Tak na téma jaká teplota nápojů je pro sport a sportovní výkon lepší se vedou diskuse. Určitě by měl mít nápoj jinou teplotu při cvičení v teplém prostředí, jako v provzdušněné a klimatizované posilovně. Obecně platí, že studený nápoj o teplotě asi 14 až 16 º C se snadněji vstřebává. Pro silové sporty se doporučuje pít raději nápoje, které mají o pár stupňů více (18 º C). Přestože studený nápoj může sloužit i na zchlazení, může znamenat pro rozpálený organismus šok a může nastat zúžení cév. Přes zúžené cévy proteče méně krve a zhoršuje se tak prokrvení pracujících svalů.
Častým jevem v našich fitness centrech jsou bary, ve kterých je možné si zakoupit nápoje - různé mléčné sportovní koktejly. Vypít takový koktejl před výkonem, či dokonce během výkonu není rozumné. I hodina před posilováním je často velmi krátkou dobou pro jeho strávení. Nápoj během cvičení tak zůstane ležet v žaludku, co na pohodlném cvičení asi nepřidá. Výjimku ovšem mohou tvořit vysocestravitelné nápoje, jež budou třeba obsahovat vyšší množství aminokyselin, které zajišťují suplementaci během samotného tréninku. Žel bohu, těchto přípravků je v našich končinách skutečně pramálo. 112332010-hormone-story.jpg

Komentáře: