Nechuť k tréninku vás zničí

Nechuť k tréninku vás zničí

Pavel Vacek | 05. 09. 2016

 Otálení a odkládání věcí a povinností na „zítra“ se přihodí každému z nás. Ani já jsem nikdy nepřinutil upřeným pohledem levitovat špinavé nádobí a duševně se s ním spojit v samoočistném a sebeúklidném procesu. Ale odkládání věcí na příště může znamenat, že vaše předsevzetí, vaše cíle, anebo vaše dřívější lopotná práce zhyne pomalou a trýznivou smrtí, lemována náhrobky s vytesanými větami oplývajícími slovními spojeními typu: já jsem tenkrát…, za mlada jsem taky byl…, kdyby mohl atd…Určitě jste to slyšeli kolem sebe již mnohokrát, argumenty jako:„ Jsem moc unavený.“  „Až si koupím nové tepláky.“  Anebo rádoby odhodlané „Dám si ještě jednu, poslední“, či „Od pondělí začínám.“ Nikdy jsem nepochopil v čem je pondělí lepší než úterý nebo čtvrtek. Dokonce ani nedokážu posoudit chuť dvacáté cigarety, která je jistě tak odlišná od chuti čtrnáctého čvaňháka.  Rozhodně jsem však přesvědčen, že tyto věty nám ospravedlňují něco, do čeho se nám ve skutečnosti příliš nechce. Zároveň nám ale brání v tom, abychom dělali činnosti, kterou opravdu dělat máme, abychom si splnili ty cíle, které jsme si předsevzali.

Cvičení můžete odložit z několika důvodů. Např. z víry ve vlastní sebeklam, že na tom vlastně nejste ještě tak špatně a že ty fotky, na kterých jste poněkud kypří, jsou jen důsledkem špatného úhlu v postavení fotografa a vás. Nebo se naopak bojíte selhání či snad průměrnosti. Bohužel, pokud nepodstoupíte námahu, nikdy se nedozvíte, jak na tom vlastně jste. Zároveň vás mohu bezpečně ujistit, že ti sebevědomí jedinci, disponující pevným vysportovaným tělem, na tom byli ve svých začátcích obdobně jako vy.  Nezávisle na mnohých jiných důvodech je velmi pravděpodobné, že si zkrátka neumíte zorganizovat svůj čas. Práce, škola, povinnosti k rodině, to všechno vám může snadno přerůst přes hlavu. Pokud si neurčíte pevně danou hodinu, ve které se budete věnovat tréninku, ocitnete se na konci dne v časové tísni, kde chtě-nechtě budete muset něco oželet. Pokud se setkám s někým, kdo má zájem o posilování, přesto ještě nezačal, tak v drtivé většině je jeho důvodem, že na to bohužel nemá čas. Lidé si snad myslí, že jakýsi „opravdový“ trénink musí trvat tři hodiny. To ovšem není v žádném případě pravda. Pro určitý svalový progres vám vystačí trénink třikrát týdně po maximálně 1,5 hodině. 

Pokud budete otálet nebo bojovat s vlastní leností, může vám to mimo jiné způsobit množství dalších škodlivých věcí: negativní pocity včetně sebekritiky, deprese a pocit viny, zbytečné výčitky k sobě samému, pokles energie, pocity únavy a nadměrnou ospalost. Věřte mi, že vím, o čem je řeč. Anebo schválně: sáhněte si do svědomí, kolik z vás nešlo na trénink, ne z objektivních příčin, ale prostě jen proto, že se vám nechtělo. Troufám si říct, že pocity viny a rozmrzelost se dostavila ihned poté, co vás lenora přešla. Ale většinou bylo na trénink již velmi pozdě. 
Zkuste vyzkoušet pár tipů, které vám pomůžou pustit se do tréninku, anebo vás dokážou vykopat z vyhřátého tepla domova.

Postupujte zvolna! Nemusíte hned kopírovat šestidenní dvoufázový tréninkový split nějakého profíka. Zvyk trénovat rozvíjejte postupně, abyste si mohli pomalu přisvojovat správné návyky a postupně začlenit cvičení jako nedílnou součást vašeho života.

Dejte si rozumné cíle! Není třeba nahlásit všem okolo, že do měsíce shodíte 30 kilo, nebo že za tři roky vyhrajete Mr. Olympia. Dávejte si menší motivace, kilo za týden, za dva. Není kam spěchat. Pokud budou vaše předsevzetí nerealistická, ztratíte bleskurychle chuť k jejich dosažení.


Najděte si motivovaného partnera! Stará pravda říká, že ve dvou se to lépe táhne. Zároveň je jasné, že je mnohem těžší čelit výčitkám spolucvičence než svým vlastním. Pocit zodpovědnosti vůči druhému vám pomůže přivyknout si pravidelnému tréninku mnohem rychleji.

Zvolte si příhodnou denní dobu! Dobrý tip pro opravdu vytížené jedince je cvičit brzy po ránu. Máte odcvičeno a po celý zbytek dne se již nemusíte zabývat myšlenkou, kde ušetříte nějakou tu minutku na trénink.

Nečekejte, až se vám bude chtít! Můžete se zrovna tak dočkat toho, že se vám nebude chtít nikdy. Dorian Yates se kdysi ve slavném výroku vyjádřil v tom smyslu, že pokud by měl naslouchat svým instinktům, seděl by leda tak v hospodě. Pamatujte, že i lehký trénink je lepší, než žádný trénink. 

Zkuste střídat místo! Jak se říká, změna je život. Občasná změna prostředí vám pomůže nalézt novou motivaci, zpestří váš trénink a vytrhne ze stereotypu.

Odměňte se! Po splnění svých cílů si udělejte radost. Je jedno, pokud to bude nějaká dobrota, nebo kus oblečení, díky kterému bude vidět vaše snaha. Už od mala dostáváme za splněný úkol malé dárečky, tak proč v tom nepokračovat.  Pozitivní vzpruha obvykle funguje.

Mějte rádi sami sebe! Není nic špatného na tom, udělat si čas sám na sebe. Vyhraďte si pro sebe několik málo hodin, přes které tzv. nejede vlak. Jsou prostě vaše a vy je chcete věnovat sobě a svému tréninku.

Otálení je bohužel životním faktorem, nezávisle na tom kolik máte pevné vůle a disciplíny. Jinými slovy, očekávejte problémy, ale nenechte se jimi odradit. Pamatujte: hlavním cílem je pokrok a překážky jsou jenom omezení rychlosti na cestě ke zdravějšímu a silnějšímu tělu.

Komentáře: