Návod na sponzoring II- žádost.

Autor: Pavel Vacek

Rozhodl jsem se po delší době napsat opět něco na téma sponzoring. Text sice bude lehce navazovat na úspěšný článek na toto téma, která dala podnět k mnoha diskusím, ale tentokrát se vyhneme hlubokým úvahám a vrhneme se na skutečný návod. Nebo lépe řečeno žádost. 5
„Dobrej, nechtěli bystemě zponzorovat, cvičim už půl roku ale doplňky jsou strsně drahý kulturistika je můj život chtěl bych byt profesionálem a živit se tim a na jaře chci jít na závody a tak vas chci vás poprosit o nejakou pomoc. Vy prej zponzorujete mlady kluky jako jsem já.“   Zdá se vám předešlý text nereálný a smyšlený? No tak to ani náhodou! Toto je vcelku standardní žádost o sponzoring, která už mě ani nevyvede z míry. Bývají totiž i horší. Např. „Kluci v posilovně řikali že sponzorujete mladý kluky, tak si teda píšu“ No, vlastně ani nevím, který výtvor je z těchto dvou horší, ale vám už je asi jasné, o čem se teď budeme bavit. Předestřel jsem vám dva pádné důvody, proč napsat článek s názvem Návod na sponzoring v druhém díle. Pokusím se vám poradit, jak by takový mail měl vypadat, co by měl obsahovat a čím zaujmout. A je vcelku jedno, jestli si budete žádat o doplňky, nebo nějakou tu populární dotaci třeba na bleší varieté.

Adresát

„Vaše doplňky jsou nejlepší na světě, používám jenom je a jsou super…“ Wauu, paráda, tenhle kluk se mi líbí. Avšak momentíček, je tady zádrhel… Ten klučina je bezva jenom do momentu, kdy v řádku adresátů najdete mailové adresy snad všech firem zabývajících se sportovní výživou. Takže pokud lžete, jako když tiskne, je dobré si dát pozor, abyste zůstali neodhaleni. Nikdo nechce dělat s někým, kdo lže, ještě než stihne napsat dobrý den.

Oslovení

Tím jsme se dostali k oslovení vysněného mecenáše. „Dobrej“, „zdravím“, „zdarec borci“ jsou oslovení o právě vyrašící chlup dvanáctiletého puberťáka lepší, než „čest práci soudruhu“. Někdo tohle dilema řeší mazaně tak, že oslovení pro jistotu nepíše vůbec. Zkuste někdy přijít na pracovní pohovor a představit se řediteli slovy „Zdarec borče, tak sem tady a chci po tobě tu práci, né. Víš co, já jsem strašně dobrej a beze mě to tady půjde do kopru. Takže jsem dost rád, že sedíš borče, protože jak sám slyšíš, tahle nabídka by tě beztak posadila na zadek.“ Jako je fakt, že tohle by pravděpodobně nikdy neslyšel, ale pokud by za váma nestál přímo Miloš Zeman ve futrech státního podniku, tak pravděpodobně půjdete žádat zpátky zase na pracák. Tam jsou zvyklá na všelijaká oslovení.

I v žádosti o sponzoring něco chcete, tudíž je třeba podle toho jednat a tykání musí jít stranou. Taky je dobré zjistit si z veřejně dostupných  zdrojů, po kom to chcete. Poté už zvolte pouze velmi, velmi konzervativní oslovení Dobrý den pane ….. 

Představte se

Ani to není zvykem. Z mailu se sice dá vyčíst, že ho poslal knedlíček.chrudos@seznam.cz, ale horko těžko z toho můžete rozšifrovat leda tak maximálně pohlaví žadatele. A to jenom možná. Takže se v úvodu uveďte celým jménem a v případě sportovní žádosti také váš věk. Někdy totiž o sobě píšou kulturisté coby sportovci s perspektivou a přitom časem zjistíte, že si píšete s 45-letým junákem. Jasně, pár závodů si ještě určitě odkroutí, ale na titul Mr. Olympia už ta perspektiva asi stačit nebude.

Čím jste zajímaví

cvičím už dva roky, ale jak jistě víte, příprava je finančně náročná….“, případně „cvičím rok a na jaře bych chtěl zkusit svojí první soutěž…“ Tady bych vás mohl odkázat na první článek o sponzoringu, ale krátce si to vyjasníme zde. Kluci, holky, chlapi a ženy, víme to. Ano, příprava na soutěž je finančně náročná. Stojí jak pěkná rodinná dovolená, přičemž vám pak pár cizích lidí zatleská, dostanete medaili za 30,- Kč vč. DPH a vy jedete domů. Cestou vypleníte McDonald, jak jste vyřízení z diety a řeknete si, že už nikdy víc…. Jenže za rok tam stojíte znova a to je na tom to nádherný.   Děláte to pro sebe. Pro svůj dobrý pocit ze sebe samotného. Kulturistika byla vždy finančně náročná, a přesto nikdy nebyly lepší podmínky pro její provozování, než nabízí dnešní doba. Toto prostě není argument pro vašeho mecenáše. Zrovna tak, jako že se chystáte na svou první soutěž. No fajn, to je skvělé a budeme vám fandit. Možná podpoříme samotnou soutěž, ale sponzorovat něčí koníček? Proč jako? A kde je jistota, že na tu soutěž skutečně dorazíte?

Bohužel, každého, diváky, sponzory, televizní kamery, média, zajímá něco odlišného. Něco extra. Máte výjimečné výsledky? Sem s nimi. Postrádáte symetrii, ale přesto jste výrazně nadprůměrně osvalen? Hmm, to je zajímavé. Máte znalosti o doplňcích výživy, dokážete rozpoznat jejich účinky a předat nám své zkušenosti? O tom by se dalo pokecat. Máte zajímavý mediální projekt a zároveň solidní výsledky? Fajn, představte nám to. To vše může padnout na úrodnou půdu. Ale musíte být jiní, odlišní. 679C8348-68

Hlídejte se

V době neexistence soukromí musíte být neustále ve střehu. Dá se o vás zjistit téměř vše. Můžete díky tomu na sebe upozornit tak, jak by se vám to dříve nikdy nepovedlo, ale zároveň je to dvousečné v tom, že vaše aktivity na síti mohou leckoho odradit. Stačí si hodit do googlu váš e-mail a leckdy se člověk nestačí divit. Diskuse v pervers seznamce, obhajoba nacismu, či komunismu, to všechno není zrovna lákavá vizitka.
Vnímejte také image jednotlivých značek. Například Extrifit se bude dost těžko hrnout do sponzoringu rozšafně nagelovaných týpků útočících na tituly v kategorii physique. Ale to ještě neznamená, že jiná značka nebude preferovat právě tento směr. 

Vyjádřete se stručně a jasně
Většina managerů extrémně dlouhé maily nečte a již automaticky kliká na ikonku koše. Není na to čas. Buďte tedy struční. Vyjádřete jasně váš požadavek a vaši představu. Některé žádosti však připomínají spíše Šifru mistra Leonarda. Musíte se složitě probírat textem, skládat jednotlivé střípky dohromady, abyste nakonec zjistili, že dotyčný je jenom zarytým fandou a chce pouze triko, ve kterém by se prezentoval v rozcvičovně. Je mu to prostě blbé a tak kolem toho chodí jak kolem té příslovečné horké kaše. Nebojte se, nic se vám nestane a jediné zlé, co by na vás mohlo z monitoru vyjuknout je věta, že nám je líto, ale trika právě došly. Což ovšem nebyl tento příklad a klučina se samozřejmě mohl promenádovat po závodech v barvách Extrifitu.

Přiložte fotku

Je až s podivem, kolik kulturistů si žádá o sponzoring bez přiložené fotky. A hned s druhým podivem je, když už fotku přiloží, v jak naprosto děsivé kvalitě je. Jednou mi dokonce taková fotka zpříjemnila pošmourné odpoledne, když jsem na jejím základě svolal rodinu, abych vyvolal kvíz: Kdo první uhádne, co je tam vyfoceno, dostane bonbón. Na výsledku jsme se neshodli a pytlík sladkostí zůstal ušetřen. Přesto to nechápu. Občas mám pocit, že mnoho lidí nedělá nic jiného, než se od večera do rána fotí a pak přijdou snímky, které by dotyčného měly vyobrazit v tom nejlepším světle a jediným výsledkem je rozmazaná šmouha. Anebo naopak. Fotka je prohnána tolika úpravami, že to ve výsledku působí nevěrohodně, až směšně. Doporučení tedy zní: Posílejte ostrou fotku celého těla, udělanou v dobrých světelných podmínkách.  Anebo rovnou fotky z vašich soutěží a sportovních úspěchů.

Přečtěte to po sobě

Ani tohle není samozřejmé. Pokud se necítíte jako reinkarnovaný Karel Čapek, klidně si to nechte zkontrolovat od nejlepších češtinářů ve třídě. Nebo aspoň v rodině. Nepůsobí nikdy extra dobře, když je text přecpaný hrubkami, bez diakritiky a čárek v souvětích. Znovu připomínám, že výše popsaná „žádost“ není ojedinělá a už vůbec ne vycucaná z prstu.  Tak bacha na to.
A jsme u konce. Doufám, že jsem vám trochu pomohl a tak trochu i těm, kteří se těmito požadavky v jednotlivých firmách zabývají. A zároveň vám přeju, ať vám chodí zamítavých odpovědí co nejméně a vy našli toho pravého sponzora, který vám pomůže plnit vaše sportovní cíle tak, jako se to daří Extrifitu a jeho Extrifit teamu.

P.S.: Extrifit, odměnil tento rok nejúspěšnější sportovce mistrovských soutěží v kategoriích dorostu a juniorů částkou přesahující 250 000,- Kč. Více podrobností zde:

https://www.extrifit.cz/clanky-extrifit-vas-odmeni-za-vysledek-na-jarnich-soutezich.html 913990_421414944625587_1791116791_o