Kousek zdravější pizzy

Kousek zdravější pizzy

Pavel Vacek | 12. 11. 2015

Asi se nenajde moc lidí, kteří by neměli rádi pizzu. Bohužel je také fakt, že standardní verze pizzy nepatří zrovna k těm nejzdravějším jídlům, které bychom si mohly dopřávat, jak by se nám chtělo. Ale pozor - z konzumace pizzy nemusíte mít takové obavy, pokud vyměníte některé ingredience a z obávané kalorické bomby, plné tuku, sacharidů a kalorií, se stane jídlo vhodné i pro sportovce.  

S klasickou pizzou je to jako s mnohými jinými jídly – na jedné straně je mimořádně oblíbená a na druhé straně – právě vzhledem k vysokému obsahu tuku – není zrovna moc zdravá. Samozřejmě, že vás nechceme zcela od pizzy odradit a nutit vás, abyste se této dobroty vzdali. Jen vám chceme dát pár rad, abyste pizzu zkvalitnili ve smyslu zásad zdravé výživy. Proto pro vás máme pět poměrně jednoduchých receptů.

Pizza s grilovaným kuřecím masem (8 porcí) Ingredience na přípravu jsou následující: 250 ml omáčky na barbecue (omáčka na grilování) nebo můžete použít rajčatový základ, 400 gramů celozrnné pizzy (průměr cca 30 cm), 350 gramů grilovaných kuřecích prsíček pokrájených na nudličky, 80 gramů na kousky nakrájené cibule, 85 gramů nastrouhaného sýru gouda (může být uzený nebo normální), 85 gramů nastrouhané nízkotučné mozzarelly Postup na přípravu: Rozpalte troubu na cca 230 stupňů, odlejte ¾ omáčky a rozetřete ji na pizzový základ. Rovnoměrně posypte pizzu kuřecím masem, cibulí a nastrouhaným sýrem. Dejte pizzu na plech a pečte 12-15 minut anebo do té doby, než se sýr nerozteče a základ pizzy je křupavý. 1 porce obsahuje : 276 kcal, 21 gramů bílkovin, 33 gramů sacharidů, 7 gramů tuku a 1,5 gramu vlákniny  

Tuňáková pizza (8 porcí) Benefitem u této pizzy je přidané avokádo , které obsahuje velké množství vlákniny, draslíku a mědi a vitamínu B6 a E, a také pro srdce zdravé mononenasycené tuky. Ingredience na přípravu jsou následující: 185 gramů čerstvého sýru, 400 gramů celozrnné pizzy, 350 gramů tuňáka ve vlastní šťávě, kterého zbavíte tekutiny, 120 gramů baby špenátu, po třech kolečkách z červené, zelené a žluté papriky (dohromady 300 gramů), 75 gramů nakrájeného avokáda, 180 gramů nakrájeného rajčete (cca 1 středně velké), 170 gramů nízkotučné nastrouhané mozzarelly Příprava: Troubu rozpalte na 230 stupňů. Rozdělte rovnoměrně čerstvý sýr na celou plochu pizzy a stejně postupujte i s tuňákem, špenátem, paprikou, avokádem, rajčetem a mozzarellou. Pečte 15-20 minut, nebo do té doby, než se sýr nezapeče a okraje pizzy nejsou křupavé. 1 porce obsahuje : 311 kcal, 23 gramů bílkovin, 34 gramů sacharidů, 10 gramů tuku a 2,5 gramu vlákniny

Vegetariánská pizza (8 porcí) Abychom nepřinášeli recepty pouze pro „masožravce“, tak se dočkají své pizzy i vegetariáni, a nebo zkrátka ti, kteří nemusí mít na talíři pokaždé maso. Navíc sója, která je zde uvedená jako jedna ze surovin, podporuje produkci růstového hormonu a zároveň napomáhá spalování tuků. Budete potřebovat: 275 gramů těsta na pizzu, 425 ml omáčky na pizzu, 16 sójových koleček uvařených podle návodu na obalu, 2 polévkové lžíce dressingu (nejlépe italského), 150 gramů nakrájené zelené papriky, 70 gramů hub, 1 polévkovou lžíci nakrájeného česneku, 170 gramů nastrouhané nízkotučné mozzarelly a olej ve spreji Postup: Troubu rozpalte na 220 stupňů a formu na pečení (cca 23x33 cm) vystříkejte olejem ve spreji. Těsto natlačte do formy tak, aby mělo zvýšený okraj a těsto potřete omáčkou na pizzu. Na těsto pokládejte sójové kostky a přidejte papriku, česnek, houby a sýr. Pečte 20 minut, případně dokud se sýr nerozteče a okraje pizzy nebudou křupavé. Upečenou pizzu vyndejte z trouby a nechte asi tak 5 minut odstát předtím, než ji rozkrájíte. 1 porce má asi 270 kcal, 18 gramů bílkovin, 33 gramů sacharidů, 8 gramů tuku a 4 gramy vlákniny.  

Pizza „Havaj“ (8 porcí) Jestliže vám nevadí kombinace slané-sladké, tak si jistě pochutnáte i na této pizze. Navíc ananas obsahuje enzym, který pomáhá štěpit bílkoviny, což znamená, že jich do svalů můžete absorbovat více. Suroviny k přípravě: 400 gramů celozrnné pizzy, 250 ml omáčky na pizzu, 225 gramů minimálně 90% šunky pokrájené na malé kostky, 55 gramů nakrájené cibule, 560 gramů ananasu pokrájeného na kostky, 80 gramů sýra (např. eidam) a 80 gramů nastrouhané nízkotučné mozzarelly Postup na přípravu: Troubu rozehřejte na 230 stupňů, pizzu potřete omáčkou a rovnoměrně na ni pokládejte šunku, cibuli, ananas a sýr. Pizzu pečte asi 10 minut, nebo do té doby, než se sýr nezapeče a okraje pizzy nebudou křupavé. 1 porce obsahuje zhruba 295 kcal, 17,5 gramů bílkovin, 39 gramů sacharidů, 8 gramů tuku a 2,5 gramů vlákniny.    

PITA FIESTA (8 porcí) Aneb trošku netradiční pizza, ale velmi chutná. Mimo jiné díky fazolím, které jsou bohaté na kyselinu listovou – jeden z důležitých vitamínů skupiny B (B9), který je důležitý pro produkci a funkci nových buněk. Budete potřebovat: 175 gramů hodně libového hovězího masa, 1 čajovou lžičku mletých chilli papriček, 170 gramů salsy (pokud vám nevadí ostřejší jídla, tak klidně pikantní salsy), 2 placky pita chleba, 150 gramů konzervovaných tmavých fazolí, 80 gramů méně tučného, chuťově výrazného, sýru Postup je následující: Troubu rozpálíte na 220 stupňů, na pánvi opečete hovězí maso a přidáte chilli. Jak opečete maso, tak dejte na pita placky salsu a na to potom přidejte upečené maso, fazole a sýr. Naplněné pity pečte 5-10 minut, aby byly celé křupavé a sýr se rozpustil. Každou pitu rozkrájejte na 4 kousky. 1 porce obsahuje 111 kcal, 10 gramů bílkovin, 12 gramů sacharidů, 3 gramy tuku a 2,5 gramu vlákniny.  

Sami vidíte, že ani tak dobré jídlo, jako je pizza, nemusí být z vašeho jídelníčku vyřazeno. Stačí jen pár drobných úprav a i taková dobrota se může změnit v jídlo, které si občas můžete dopřát.   

Komentáře: