Jakub Caha - Chci být v životě šťastný

Jakub Caha - Chci být v životě šťastný

Pavel Vacek | . .

Dřina, dřina a zase dřina. K tomu provozování fitcentra a běžné zaměstnání. Jakub je pěkný příklad pro ty, kteří neustále hledají výmluvy, proč se nemůžou věnovat kulturistice. cz120429-sw-107b
Na začátek našeho rozhovoru začnu trošku netradičně. Ty provozuješ posilovnu. Jaké to je v dnešní době, kdy je na výběr mnoho sportů a různých pohybových aktivit a každou chvíli tu máme nějakou novinku.  Projevuje se to na počtu návštěvníků?
 
Takže na začátek našeho rozhovoru bych rád pozdravil všechny čtenáře EXTRIFIT a co se týče otázky, tak vůbec není netradiční. V dnešní uspěchané době je zcela běžné, že většina lidí si nenajde čas na sebe, a když už, tak je ta návštěvnost v podstatě sezónní záležitostí, respektive v zimním období a po čase Nového roku je to hojnější v jakékoliv pohybové aktivitě. To jakou pohybovou aktivitu si vyberete je na vás. Já provozuji fitko názvem PRO-LIFE fitness Telč, společně se svou přítelkyní (Petra Linková – více mistryně ČR v Bodyfitness ). Je to spíše taková menší  ,,bouchána“:-) . Co se týče novinek, není v tomto ohledu nijakých velkých změn. Činka je činka a co se týče posilovacích strojů a nebo kardio zóny, nějaké novinky u nás jsou :-). 
 
Ve Vaší posilovně máte také kulturistický oddíl.  Kolik má členů a můžete se pyšnit nějakými úspěchy?

Kulturistický oddíl máme vedený pod názvem SK KAZE Telč a patří mu jisté úspěchy a to především díky závodníkům jako je například: Michal Tosecký, mistr republiky 2009 dorostu, vicemistr republiky Juniorů 2009, 5. místo na mistrovství Evropy, dále má, už jmenovaná, přítelkyně Petra Linková, která je vicemistryně ČR v Bodyfitness, Patrik Pazourek, vicemistr republiky dorostu 2011. Vojtěch Bartoň, mistr Čech 2012, Martin Hybáček 2 vicemistr Čech a další závodníci. Nerad bych na někoho zapomněl, takže uvedu jen pár… Ale celkem nás bude kolem sedmi závodníků, kteří se pravidelně každý rok připravují. cz120429-sw-106a
Trávíš v posilovně hodně času, vídáš mnoho lidí, jakých největších chyb se podle tebe lidi v posilovnách dopouštějí?
 
Při samotném tréninku si je pohlídám a snažím se pomoci, pokud jí klient potřebuje. Dělám to rád a rád sleduji vývoj a postupné zlepšení svých návštěvníků, ale někdy se tu stává, že klient má představu o tom jak vypadat a očekává zázrak, tedy hned…ovšem posilování je o pravidelném tréninku, disciplíně a hlavně o stravě, což tvoří 80% úspěchu. To bohužel podle mě je kámen úrazu určitých jednotlivých klientů, kteří nedodrží například mnou stanovený jídelníček a pak se motají v začarovaném kruhu. Neuvědomují si důležitost kvalitní stravy a pravidelného přijmu živin. Je to jako palivo pro motor. Hledají zbytečně vědu v tom, co mají jíst a kdy.      
 
Ty jsi minulou sezónu závodil a zaznamenal jsi taky nějaké úspěchy. Můžeš se nám pochlubit?

Ano minulý rok jsem závodil. Přecházel jsem s Klasik kategorie do kategorie nad 90 kg a umístil jsem se na třetím místě na MČR.
 
Nyní se na něco chystáš?

Závodím už šestý rok, ale letos jsem se rozhodl zkusit malou změnu. Začal jsem se připravovat od ledna a zkusit dietu na léto a jít soutěžit až na podzim a to na GP Pepa Opava. Tam se chci vrátit zpátky do klasik kategorie.
Jelikož tě už nějakou dobu sleduji, všiml jsem si, že zkoušíš různé druhy tréninků. Jaké tréninkové principy se ti osvědčily a které naopak již zkoušet nebudeš?

Vyzkoušel jsem snad všechno, o čem jsem se dozvěděl, kdo mi co poradil či doporučil. Čas od času zařadím klasický korte trénink, ale jinak jsem věrný tradičnímu kulturistickému splitu. Jinak jezdím všechno podle pocitu, jak se zrovna cítím. Někdy těžké váhy o menším počtu sérii a naopak zase lehčí váhy s více počtem sérii. Řídím se pocitem těla, svalovou kontrakcí a momentálním úsudkem. 
 
V současné době trénuješ jak?

Momentálně mám takovou lehčí rehabilitační fázi, jelikož mě dost zlobí klouby. Ovšem to v zásadě neplatí, pokud jdu odcvičit trénink s mým sparingem partnerem Vojtěchem Bartoněm, ten pokaždé dokáže nakopnout a drží trénink na hodně vysoké intenzitě.

Z tvých videí je zřejmé, že patříš k pořádným dříčům.  Vzpomeneš si na nějaký hardcore trénink, který ti nějakým způsobem utkvěl v paměti?

Díky, snažím se vždy dát do tréninku maximum, pokud síly stačí, ale pokaždé stejně přebijeme zase ten poslední.  Jako byly třeba nohy na leg press - posledních cvik a poslední série, chybělo mi posledních dvacet pět opakování ze sta a Vojta nade mnou řve: Jsme nesmrtelní!!! :-). My totiž máme v PRO-LIFE takový malý svět, takže každý z mých pravidelných klientů a nových návštěvníků ví přesně, o čem je teď psáno :-)
  kuba_2
Dáváš přednost strojům nebo činkám?

Pro mě jsou činky číslo jedna. Stroje používám na konci tréninku a na dokončení, když už není síla a chci procítit svaly. 
 
Máš nějakého trenéra nebo osobu, se kterou spolupracuješ, ať už co se týče tréninku nebo výživy? A ty sám někoho připravuješ?

Celou přípravu si určím sám, až na tu konečnou fázi, kdy se snažím konzultovat s někým zkušenějším. On ten měsíc před závody je hodně citlivý a vyžaduje dost energie i klidu, kterých s tvrdou dietou ubývá. V minulém roce mi pomáhal Luboš Černý.
Na tento rok připravuji celkem čtyři závodníky. Dva juniory, jednoho muže a mou přítelkyni Petru.

Výživa patří neodmyslitelně ke kulturistice. Jak vypadá u tebe takový běžný den v objemové fázi?

Můj běžný den je takový, že se snažím dodržovat časové rozestupy mezi jídly a nepodceňovat naprostou pravidelnost, takže se vše točí kolem jídla. Každé ráno si usmažím šest vajec, k tomu např. celozrnné pečivo a pak už to je během dne hodně o mase a rýži. V současné době se živím také jako malíř natěrač, takže je to trochu boj s tou pravidelností, ale zatím si stíhám vše připravit na každý den i díky své přítelkyni, která se momentálně také připravuje na závody a tím pádem je její jídelníček obdobný.  Zkrátka se snažím jíst kvalitně a ve správném časovém horizontu + doplňky stravy, které k tomu neodmyslitelně patří. Na sladké a podobné prasečiny opravdu už není v žaludku místo. I když chutě se občas dostaví, ale to zná asi každý, kdo držel nějakou dietu :-) cz120429-sw-109a
Co doplňky výživy? Používáš nějaké? A jaké doplňky bys poradil začátečníkům?

Já používám základní doplňky jako je protein, sachariďák, aminokyseliny, před tréninkem Arginine. Občas přihodím creatin. Pro začátečníky určitě protein, aminokyseliny, bílkoviny, kterých nikdy není dost. Když je klient štíhlejší postavy a chce nabrat, doporučím mu sachariďák.   
 
Narazil jsem na názor, že člověk má jen 3 trávicí vrcholy denně a jen ve třech hlavních jídlech (snídaně, oběd, večeře) je schopen přijmout velké množství bílkovin. Zbytek tělo nevyužije. Co si to této myšlence myslíš?

Já tyhle teorie nemůžu potvrdit ani vyvrátit. Podle mě je člověk individualita a příjem potravin, tedy výživy, je dobrý skloubit s denním režimem. Já si myslím, že je důležité se nepřecpávat hlídat si příjem a výdej a trochu pestrost. Tedy každé 3 hodiny jíst určitě, aby byla zachována určitá pravidelnost. Obecně ovšem platí pro ty, kteří se rozhodnou shodit nějaké to kilo a nabrat svalovou hmotu ráno sacharidy, oběd sacharidy + bílkoviny a večer jen bílkoviny…to vše proložit zeleninou a není co zkazit…A jinak můžeme použít pořekadlo - snídani sněz, o oběd se rozděl s přítelem a večeři dej nepříteli. Je to hlavně o tom co chceme, jak chceme vypadat a jaké úsilí jsme ochotní do jídelníčku vložit a to nám neusnadní žádná teorie :-).
U doplňků stravy se neustále řeší, zda fungují. Velice kontroverzní téma, které vždy rozvíří emoce je kloubní výživa a karnitin. Co si o těchto suplementech myslíš?

Já osobně karnitin zařazuji do své přípravy vždy. Obecně platí, že mění tuk na energii a zlepšuje srdeční sval. Navíc zmenšuje pocit únavy. Dále používám rád kloubní výživu z důvodu prevence zranění při tréninku.

Na závěr našeho rozhovoru se tě zeptám na plány do budoucna. Ať už v kulturistice či provozování posilovny.

Tak mé plány jsou takové, že chci dělat to, co mě činí v životě šťastným a spokojeným člověkem. A tím je pro mě především fungující vztah s partnerkou, zachování fitka v jeho oblíbenosti a provozu :-) A tedy v  neposlední řadě, stálá věrnost a spokojenost dosavadních i případných budoucích klientů.
 
Díky za rozhovor  DSCF8338_01

Komentáře: