Jaké spalovače a proč?

Jaké spalovače a proč?

Pavel Vacek | 14. 11. 2015

V první řadě je třeba si říct, že pokud se vaše strava sestává s knedlíků, omastku a šesti dortů, nepomůže vám při shazování tuku ani svěcená voda. První, co musíte udělat je, dát si do kupy jídelníček a ideálně též nastavit aerobně-posilovací program. Bez těchto opatření nemá nejmenší smysl zařazovat jakékoliv spalovače tuku. Přesto je k dispozici poměrně značné množství zkušeností, které praví, že některé spalovače tuků fungují více, jiné méně. Výrobci suplementů používají při jejich výrobě stále nové ingredience a snaží se vyvinout ten nejefektivnější produkt. Seznam výživových doplňků bojujících proti tukům se každoročně rozrůstá. Když je ale něco nové, to ještě neznamená, že je to i lepší. Proto si nyní představíme několik nejúčinnějších spalovačů tuku. VITA-C  

VITAMÍN C   budeme vitamín C posuzovat z hlediska jeho známých přínosů – podpora imunity, regenerace tkání, zvyšování hladiny oxidu dusnatého (NO) – zařadíme ho mezi top doplňky. Bude účinkovat i proti tělesnému tuku? Podle vědců pomáhá vitamín C při hubnutí tak, že podporuje spalování tuku a snižuje únavu. Experiment byl proveden se subjekty s vysokým procentem tělesného tuku a nízkou hladinou vitamínu C v krvi. Byla jim podávána dávka 500 mg nebo placebo po dobu čtyř týdnů. Výsledkem bylo zjištění, že první skupina ztratila více tělesného tuku než skupina dostávající placebo, u které bylo naopak pozorováno zpomalené spalování tuku (11 %).  

DÁVKOVÁNÍ: 500–2000 mg denně s jídlem.  

SELEN
Tento stopový prvek je zásadní pro činnost štítné žlázy. Selen je součástí aktivace štítné žlázy, která napomáhá přeměně thyroxinu (T4) na trijodthyronin (T3), který je zodpovědný za zvýšený metabolismus. Nedostatek selenu v těle může omezit funkčnost této žlázy a zapříčinit snížení její funkce (hypothyroidismus).  

DÁVKOVÁNÍ: 200–400 mcg (mikrogramů) denně s jídlem.    

VÁPNÍK
Víte, že tento minerál je zásadní pro zdraví vašeho kosterního aparátu? Možná jste se také doslechli, že pomáhá i snižovat hladinu tělesného tuku. Vápník reguluje hormon kalcitriol, který nutí tělo produkovat tuk a zabraňuje jeho rozkládání. Pokud má organizmus dostatek vápníku, negativní účinky kalcitriolu jsou potlačeny. Vápník pomáhá také zažívacímu ústrojí vstřebávat menší množství potravinových tuků. Méně vstřebaného tuku znamená to samé, jako když přijmeme celkově méně tuků z potravy.  

DÁVKOVÁNÍ: 1000 mg vápníku denně s jídlem.   

KARNITIN
Tato aminokyselinám podobná látka, syntetizovaná v těle, není typickou aminokyselinou, které tělo používá ke stavbě bílkovin (jako je například leucin, lysin a valin). Karnitin je tvořen několika aminokyselinami a vitamíny a je tělem využíván při několika procesech. Funkce karnitinu, která nás přednostně zajímá, souvisí s přenosem tuku do mitochondrií buněk, jakými jsou například svalové buňky, kde je tuk spalován na energii. Studie říkají, že karnitin, podávaný před cvičením, pomáhá spalovat více tuku a snižuje únavu.  

DÁVKOVÁNÍ: 500–2 000 mg karnitinu ve formě L-karnitinu nebo acetyl-L-karnitinu ráno před snídaní, 30–60 minut před cvičením a večer.  

ZINEK Nedostatek tohoto minerálu je častý u tvrdě trénujících sportovců, obzvláště soutěžních kulturistů, kteří drží rýsovací dietu. Nízká hladina zinku vede ke snížení hladiny testosteronu a inzulínu, podobnému růstovému faktoru-1 (IGF-1). Nedostatek zinku má také následky na produkci hormonů štítné žlázy, což vede ke snížení metabolismu a ztíženému odbourávání tělesného tuku. Studie z University of Massachusetts (Amherst, USA) zjistila, že subjekty, dodržující nízkozinkovou dietu, vykazují velmi nízkou hodnotu metabolismu. Když jim byl dávkován zinek (25 mg) po dobu 20 dnů, jejich metabolismus dosáhl vyšší úrovně než před dietou.  

DÁVKOVÁNÍ: Užívejte doplněk stravy se zinkem (například ZMA) nalačno před spaním. Zajistíte tělu 30 mg zinku a vyhnete se nebezpečí rozvinutí syndromu pomalého metabolismu.    

EXTRAKT ZE ZELENÉHO ČAJE V dnešní době je téměř nemožné najít takový spalovač tuků, který by neobsahoval právě tento extrakt. Vědecké výzkumy ukázaly, že extrakt ze zeleného čaje silně podporuje úbytek tělesného tuku. Zelený čaj obsahuje složky zvané katechiny, mezi které patří epigalokatechin galát (EGCG), zodpovědný za jeho termogenicitu (schopnost spalovat tuky). Vlastnost zeleného čaje napomáhat spalování tukové tkáně má základ ve schopnosti tohoto katechinu inhibovat enzym, který rozkládá norepinefrin. Tento neurotransmiter se účastní regulace metabolismu a procesu spalování tuků.  

DÁVKOVÁNÍ: Pití zeleného čaje je dobrý základ, ale doplňte ho ještě 500 mg extraktu ze zeleného čaje se standardizovaným množstvím EGCG. Užívejte ho třikrát denně před jídlem. Vědecký výzkum ukazuje, že katechiny z extraktu jsou tělem lépe vstřebávány než ty ze zeleného čaje.

KOFEIN Většina faktů, které se týkají zeleného čaje, platí i o kofeinu. Nenaleznete žádný tuky spalující přípravek, který by neobsahoval jednu z forem kofeinu. Stejně tak doplněk stravy obsahující kofein je mnohem účinnější než kofein, obsažený v jakémkoliv nápoji. Kofein se v doplňcích stravy objevuje v mnoha podobách – bezvodý kofein, guarana, di-kofein malát nebo kofeinový extrakt. Kofein napomáhá spalování tak, že se váže na tukové buňky, aby zrychlil jejich eliminaci a omezil ukládání tuku do těchto buněk. Usnadňuje také spalování dalšího tuku během cvičení.  

DÁVKOVÁNÍ: Ráno s jídlem a 1–2 hodiny před tréninkem 100–300 mg kofeinu.  

SYNEFRIN Synefrin je aktivní složka rostliny Citrus aurantium, tj. pomerančovníku hořkého. Jeho chemická struktura je podobná efedrinu. Synefrin ale zvyšuje metabolismus, aniž by zvyšoval tlak či srdeční tep. Pracu­je tak, že stimuluje specifické receptory na tukových buňkách, které pak odstartují rozklad a uvolnění tuku díky zvýšenému metabolismu a potlačení chuti k jídlu.  

DÁVKOVÁNÍ: Užívejte 200–600 mg doplňku z pomerančovníku hořkého se standardizovaným obsahem 5–20 mg synefrinu 2–3krát denně před jídlem.    

Jak zajistit další spalování?   Odbourávání tukové tkáně je postupný proces, který vyžaduje stálé „přikládání polínek do ohně“. Váš suplementační plán, stejně jako váš jídelníček, musí být progresivní. Nejlepším postupem je pomalu zvyšovat dávkování a obměňovat doplňky, které užíváte.  

FORSKOLIN Forskolin je aktivní složkou extraktu z byliny Coleus forskohlii, která roste na Arabském poloostrově a v Indii. Spalování tuku podporuje tím, že aktivuje enzym adenylátcyklázu, který ovlivňuje produkci testosteronu. To vede k aktivizaci hormonu lipázy, která zajistí rozklad tuku, uskladněného v buňkách na energii. Studie Univesity of Kansas (Lawrence, USA) zjistila u mužů s nadváhou, užívajících forskolin po dobu 12 týdnů, značný úbytek tělesného tuku a zvýšenou hladinu testosteronu oproti skupině, které bylo dávkováno jen placebo.  

DÁVKOVÁNÍ: Užívejte přípravek obsahující 20–50 mg forskolinu 2–3krát denně před jídly.    

EVODIAMIN Tento extrakt z ovoce Evodia rutaecarpa stimuluje specifické receptory centrální nervové soustavy, které pak pozitivně ovlivňují rychlost metabolismu. Evodiamin také omezuje hlad a zpomaluje zažívání, což má za následek delší pocit nasycení a vede k stálému vylučování glukózy do krve. Inzulínová hladina tak zůstává stálá a jsou vyloučeny její nechtěné výkyvy, které mají za následek intenzivněj­ší skladování tukových zásob.  

DÁVKOVÁNÍ: 30–50 mg evodiaminu 2–3krát denně před jídlem.  

KETON Z MALINÍKU Tato aromatická složka z červeného malinovníku pracuje podobně jako forskolin. Aktivuje lipázu, která způsobí uvolnění tuku z tukových buněk, který pak může být spálen. Výzkum, provedený na Ehime University (Japonsko), potvrdil, že osoby užívající maliníkový keton orálně nebo ve formě náplastí, shodily více tuku než subjekty užívající placebo.  

DÁVKOVÁNÍ: 100 mg ketonu dvakrát denně před jídlem. 

PROGRAM SPALOVÁNÍ   1. TÝDEN: První týden vašeho spalovacího programu bude ve znamení těchto doplňků.

  • Vitamín C 500–1000 mg se snídaní
  • Karnitin 1000 mg ráno, před tréninkem, v noci
  • Selen 200 mcg se snídaní
  • Zinek 30 mg nalačno 30–60 minut před spaním
  • Extrakt ze zeleného čaje 500 mg před snídaní, tréninkem, večeří
  • Kofein 100 mg se snídaní a 1–2 hodiny před tréninkem

2. TÝDEN: Zvyšte dávkování podle následující tabulky.

  • Vitamín C 1000 mg se snídaní a večeří
  • Karnitin 1500–2000 mg ráno, před tréninkem, v noci
  • Selen 200 mcg se snídaní a večeří
  • Vápník 1000 mg se snídaní
  • Zinek 30 mg nalačno 30–60 minut před spaním
  • Extrakt ze zeleného čaje 500 mg před snídaní, tréninkem, večeří
  • Kofein 200–300 mg se snídaní a 1–2 hodiny před tréninkem

 3.–4. TÝDEN: Do suplementačního jídelníčka přidejte ještě tyto doplňky.

  • Forskolin 20–30 mg dvakrát denně před jídlem
  • Synephrin 5–10 mg dvakrát denně před jídlem
  • Keton z maliníku 100 mg dvakrát denně před jídlem

Komentáře: