JAKÁ JE SÍLA MYŠLENKY?

JAKÁ JE SÍLA MYŠLENKY?

Pavel Vacek | . .

V posilovně trávíte dlouhé hodiny, svoji stravu máte vyladěnou do posledního detailu.
A co váš mozek? V jaké je kondici?
A nemyslím tím, jak jste chytré nebo vzdělané.
Mám na mysli to, jakou máte motivaci, jestli se chcete posouvat dál. Někam, kam jste původně třeba ani neměly namířeno. 398608_190591667706689_124548986_n.jpg
Dost možná jste nikdy neuvažovaly o tom, že byste zkusily nějakou soutěž, závody ve fitness nebo něco podobného.
Jenže pak přišly týdny, měsíce tvrdého tréninku a stravování a vy jste najednou měly pocit, že byste výsledky svého snažení a dřiny, chtěly někde předvést.
 
Často se nám může stát, že měníme své plány a že se chceme z ničeho nic posunout ještě o kousek dál.
Bohužel dost často v takových situacích podceňujeme psychologickou přípravu. A přitom právě v těchto chvílích bychom si měly připustit, že mozek hraje mnohem větší roli, než jsme jindy ochotné si připustit a že při podání fyzického výkonu na něj nesmíme zapomenout.
 
Lidská mysl a tělo tvoří jeden celek, je to takové nerozlučné partnerství. Mozek ale nezvládne všechno sám. Musíme mu ukázat, jak na to. Pokud vaše mysl nefunguje v souladu s tělem, nemůžete očekávat brilantní výsledky prakticky v ničem. Vy vlastně sabotujete samy sebe!Řada psychologů, kteří spolupracují se sportovci, se shodují v tom, že fyzickou kondici může nepřipravená psychika ovlivnit více, než si je ochotna řada lidí vůbec připustit.
 
Mozek má větší moc, než si mnozí myslí. Právě v něm jsou uloženy myšlenky a vzpomínky. Jestliže vám někdo v dětství řekl, že z vás nikdy nic nebude, tak si to pamatujete pravděpodobně dodnes a nejspíš ho budete mít v hlavě navždy.
 
Pro sportovce bývá překvapivé zjištění, že jejich přípravu může ohrozit vzájemné porovnávání s ostatními soupeři či tréninkovými partnery. To, co se zdá být dobrou motivací, může být ve skutečnosti spíš na škodu.
 
Jestli tomu nevěříte, tak si přečtěte následující řádky.

423119_406595976021002_110711512276118_1730425_1329343774_n.jpg
Moje kamarádka se připravovala na závody v běhu. Trénovala se zkušenější kamarádkou – běžkyní, která byla samozřejmě výrazně lepší, rychlejší.A proto se moje kamarádka cítila po každém tréninku jako „poražená“. Jistě, ve skutečnosti i poražená byla. Sama si to zpočátku nepřipouštěla, ale velice jí to brzdilo a na její motivaci to působilo jako „žíravina“. Měla několikrát pocit, že nestojí za nic, že přípravu vzdá. Nakonec se s tímto problémem svěřila zkušenému běžci – kamarádovi – který jí poradil, ať začne trénovat sama a přestane se srovnávat s někým, kdo běhá o několik let déle.Pomohlo jí to. Maraton sice nevyhrála, ale nezanevřela na běhání a trénuje dál.   Jak se vyhnout ztrátě motivace, jak se dobře připravit i psychicky?
V následujících odstavcích se pokusím navést vás na správnou cestu, nejen co se týká efektivního tréninku, ale především efektivního nastavení vaší mysli.   Podívejte se se mnou na čtyři „motivační body“, které jste možná už slyšely.
„ Je důležité myslet jako šampion „

Tahle myšlenka není vůbec špatná! To, jak vnímáte samy sebe, se odrazí výrazně i v realitě.
  Úspěšní trenéři mají oblíbený slogan: „Nečekej, až budeš šampion. Trénuj, chovej se a funguj, jako bys jím byl“.
Tato rada se vztahuje na to, aby si sportovec věřil, trénoval na maximum, dával do své přípravy všechno a upnul se na svůj nadcházející výkon. V žádném případě v tom nehledejte radu, jak arogantně přehlížet soupeře.
 
Konkrétní přístup se bude lišit v závislosti na příslušné sportovní aktivitě.
Každá sportovní disciplína má svá specifika a i příprava se bude lišit. Úspěch samozřejmě spočívá i ve volbě správné techniky. Dobrý trenér by vám měl pomoci najít vhodnou cestu, jak formovat nejen vaše tělo, ale i mysl.
Pokud se účastníte nějaké soutěže, tak je dobré nechat si vaše vystoupení nahrát a potom vaše vystoupení zhodnotit a postupně analyzovat případné chyby a hledat způsob, jak se ji pro příště vyvarovat.
img_1298309313_1.jpg
„ Úspěch je z jednoho procenta ovlivněn inspirací a z 99 % perspirací „

Není tomu tak. Inspirace hraje důležitou roli, než si myslíte.
Bez ohledu na to, jak tvrdě trénujete, vaše fyzické možnosti budou takové, jaké vám umožní vaše psychika.
Na profesionální úrovni je úspěch z 80 – 90 % dílem psychiky. Toto je názor odborníků a já s ním souhlasím. Podle zkušených psychologů jsme schopni podat svůj životní výkon ve chvíli, kdy se naučíme sáhnout do tzv. emočních rezerv. Co to znamená?
Fyzicky můžete být naprosto na vrcholu, ale je důležité, aby stejně byl naladěný i váš mozek. Během přípravy v mysli shromažďujete údaje a pocity, které vám během závodu umožní podat svůj nejlepší výkon. V podstatě si tak během tréninku před-programujete svůj následný úspěch. Tato technika může být velmi efektivní, určitě ji vyzkoušejte. Sestavte si svoje osobní prohlášení – vaši VĚTU, kterou si v duchu pronesete vždy, když vstoupíte do posilovny. Uvidíte, že tím získáte mnohem víc, než si teď možná myslíte.

„ Musíte se dostat do té správné zóny „

Musíte být ve své správné zóně a soustředit se na plně na svůj cíl. Je to velmi důležité.
Možná si projdete metodou pokus – omyl, než se naučíte soustředit na to, co je pro vás v danou chvíli důležité a než si to uvědomíte. Můžete být talentovaná, mít natrénováno a přesto budete narážet na výpadky vaší koncentraci, díky kterým nebude schopná dotáhnout tréninky a vlastně ani závody, soutěže, do úspěšného konce. Za poruchou koncentrace může stát například i hormonální výkyvy. Stejně tak ale může být příčina vysloveně situační. Stačí se pohádat s partnerem nebo mít konflikt s někým blízkým. Takové věci se samozřejmě stávají a mohou výrazně nerušit trénink. Bohužel se proti tomu nelze příliš obrnit. Důležité ale je, snažit se takové potíže vypustit z hlavy alespoň v době tréninku. Když cvičíte, jde o situaci, které se účastní výhradně vaše svaly a mysl soustředěná na výkon.
Každý sval má svou vlastní „osobnost“. Zkuste se při procvičování svalové partie – například nohy – zaměřit na něco, co tento sval dobře charakterizuje. Může to být vytrvalost, odvaha, trpělivost apod. Jestliže svalovou partii propojíte s nějakým vodítkem vaší mysli, máte šanci na vysoce kvalitní trénink, jaký byste možná bez správně naladěné mysli nezvládly. 374636_329450610402206_110711512276118_1490331_324604909_n.jpg
„ Neradujte se z výsledku, dokud závod úplně neskončil „

Není samozřejmě zcela správné předem počítat s úspěchem. Neoslavujte dopředu, pokud ještě závod neskončil.
Co vám ale určitě pomůže, tak to je pozitivní naladění. Díky němu si můžete vybudovat zdravou sebedůvěru. Pokud máte něco dotáhnout do úspěšného konce, tak je nutné mít vědomosti, jak o tréninku, tak dietě. V případě, že se chystáte na soutěž ve fitness, měly byste mít přehled i v oblasti líčení a účesu, vhodného oblečení a dalších náležitostí. Zkrátka je dobře být na vše připravená. A to i na případné překážky, které se mohou vyskytnout. Mezi ně jistě patří tréma, únava, potíže s koncentrací.
Samozřejmé je, že nenakráčíte na soutěž s tím, že budete kolem sebe vykřikovat, že máte jisté vítězství. Ale určitá dávka sebedůvěry je na místě.
 
Představte si svoji cestu k úspěchu

Někdy není jednoduché si sám sebe představit v roli úspěšného člověka.
Zkuste se držet těchto několika základních rad, které vám mohou k úspěšné vizualizaci pomoci.
 
1. Začněte dokonalým uvolněním svého těla
Uvolněte veškerou fyzickou tenzi a proveďte několik dechových cviků.
Několikrát se zhluboka nadechněte a také zhluboka vydechněte.
 
2. Hluboce se koncentrujte
Čím víc budete soustředěná, tím jasnější bude vaše představa. Vize mohou být krátké, třeba jen tříminutové.
Když budete mít více času, tak mohou trvat i více minut. Záleží na vás.
 
3. Žijte přítomností
Toto je samo o sobě hodně důležité. A nejen pro to, abyste byla úspěšná ve sportu.
Pokud tuto radu přeneseme jen na sport, tak spočívá v tom, abyste se představila sama sebe, jak zvládáte daný fyzický výkon právě teď.
Měla byste mentálně „cítit“, jak tělo pracuje a zažívá konkrétní emoce.
 
4. Zapojte všechny smysly – zrak, sluch i pohybové vnímání
V duchu byste měla vidět zcela jasný obraz svojí představy, oživte ji ale i zvukem.
Výborně funguje, když si pustíte oblíbenou muziku, která vás naladí na tuto vlnu nejen po psychické stránce, ale také po fyzické.
 
A moje osobní rada na závěr?
Dobře se zamyslete nad tím, čeho vlastně chcete dosáhnout. Dívejte se na celou problematiku jako na celek a buďte k sobě upřímné, abyste si včas dokázaly uvědomit a také připustit, o co vám ve skutečnosti jde a že to děláte opravdu pro sebe a proto, že samy chcete! 522693_547469008618014_1625599360_n

Komentáře: