Hovězí maso

Hovězí maso

Pavel Vacek | . .

Existuje takové jedno pořekadlo: Pokud chceš vypadat jako kuře, jez drůbeží, pokud chceš vypadat jako prase, jez vepřové a jestli chceš vypadat jako statný býk, jez hovězí. S roky nabytými zkušenostmi jsem zjistil, že se tahle lidová moudra nemají brát na lehkou váhu a proto se podíváme blíže na konzumaci hovězího masa. Chcete přece vypadat jako statní býci, ne?
Určitě znáte několik druhů hovězího. Můžete se s nimi setkat v momentě, když nastartujete své kopí v podobě peněženky a vydáte se ulovit obživu do nejbližšího supermarketu. Budete na stopě hovězího zadního, roštěnce anebo té nejlepší části- svíčkové. Ovšem než uvedete pohyb bankovek směrem od vás k paní za pokladnou do reality, měli byste vědět, že tyto druhy masa se liší nejenom tím, na kterém místě krávy ho vezmeme, ale co nás zajímá nejvíce, tak hlavně tím, že mají celkem výrazně odlišné vlastnosti.

U našich čtenářů předpokládám, že se snaží jíst tak, aby to bylo ku prospěchu jejich svalům, anebo alespoň zdraví. Nejlépe oběma věcem dohromady. Přidáváme do našeho jídelníčku celozrnné produkty, čerstvou zeleninu a snažíme se konzumovat méně nasycených tuků. Hovězí maso je také součástí zdravého jídelníčku, protože obsahuje přiměřené množství tuku a je perfektním zdrojem bílkovin, vitamínů a minerálů.
 
Hovězí maso má charakteristicky červenou barvu, za kterou může svalové barvivo, ale také ji ovlivňuje věk poraženého zvířete. U mladších kusů je barva bledě červená, zatímco u těch starších je tmavě červená. Takže tolik lákavé obrázky rudě zbarveného masa můžou také koneckonců znamenat pěkně tuhou starou krávu. Mezi další ovlivňující faktory patří pohlaví zvířete, plemeno, z kterého pochází, fyzické zatížení konkrétního svalu a taky na výživě zvířete. V obchodě také zjistíte výrazné cenové rozdíly mezi jednotlivými zeměmi původu. Z vlastní zkušenosti vím, že skutečně kvalitní Argentinská svíčková je zážitek nejen pro vaše chuťové pohárky, ale také bohužel pro vaše bankovní konto. Přesto nemusíte klesat na duchu, protože některé české chovy nejsou o nic horší, ale jejich cenová dostupnost je mnohem vyšší.
Typická chuť masa je způsobena přítomností mastných kyselin, která je zvláště výrazná u starších zvířat. Šťavnatost a křehkost masa je ovlivněna obsahem svalových bílkovin (hlavně aktinu a myosinu). Maso je křehčí u lépe krmených kusů. Obsah tuků je nižší starších zvířat, zatímco ty mladší mají tuku více. Avšak vnitrosvalový tuk výrazně zlepšuje chuťové vlastnosti masa, ale pokud je ho velké množství, tak je to obecně vnímáno jako nežádoucí. fillet-steak.jpg
Zjevné výhody hovězího masa:

• hovězí maso má proti vepřovému vyšší obsah železa, zinku, selenu, kyseliny listové a vitaminu B12
• hovězí maso je přirozeným zdrojem CLA (konjugovaná kyselina linolová
• hovězí maso patří k biologicky nejplnohodnotnějším druhům masa
 
Která část je nejlepší?

Každý řez má různé množství kalorií, proteinů a tuků. Kulturisti se často dívají na nutriční hodny a podle toho volí, kterou část masa použijí v tom kterém období přípravy. Samozřejmě. Pokud jste na ton finančně dobře, je pro vás jenom jedna varianta. A to svíčková. Nejenom že je nejchutnější, ale také relativně nejméně tučná. Tedy aspoň z těch nejvíce delikatesních částí. Ovšem né každý si může dovolit investovat do svého svalstva horentní sumy a tak jsou zde další možnosti, převážně v objemovém období, kdy takový roštěnec je velmi vhodnou a cenově dostupnou alternativou. Proto je pro vás připraven tento souhrn živin obsažený v jednotlivých druzích hovězího masa. Jen podotknu, že hovězí neobsahuje sacharidy.
 
100 gramů
  bílkoviny
  g/100g
  tuky
 g/100 g

  kcal  
  plec
    13
   7,5
  122
  žebra
    19,3
   14,8
  185
roštěnec
    28,8
   14
  240
svíčková
    20,6
   7,6
  150
  bok
    19,1
   0,6
  180
  kýta
    20,6
   4,5
  128
 hovězí
  zadní

    15

   9,8
  148
413_1.gif
Plec
Maso je sval, a pokud je hodně zatěžováno, tak má sklony k tomu, aby bylo tuhé. Plec je toho názorným příkladem. Jenomže představuje mnoho kladných bodů, které byste měli vzít do úvahy. Obsahuje hodně pojivé tkáně, konkrétně se jedná o kolagen, který se vařením rozpustí a udělá maso vysoce chutným. Co se týče přípravy, tak je tento typ masa vhodné zpracovat pomalými a vlhkými metodami vaření, jako je třeba dušení.
Žebro
Vhodné na vaření nebo vývar na polévku. Určitě také znáte z mnohých amerických seriálů a filmů ty opulentní grilovací párty. Často je na tom obřím grilu právě žebro z nějakého prérijního býka. U nás takováhle zábava nemá moc velkou oporu, takže si vystačíme spíš s vařením nebo vývarem na polévku.
Roštěnec
Z této oblasti se vyznačuje hlavně tím, že je velmi křehké a může být připraveno jako minutka (bez dlouhé úpravy). Někdy ho najdete pod názvem falešná svíčková, čehož využívají hlavně nepoctiví restauratéři k tomu, aby vás ošálili nápisem steak v jídelním lístku. Často je vám tedy jako steak ze svíčkové servírován právě roštěnec, ovšem za cenu svíčkové. Zkrátka kulturista si musí dát pozor na falsa všude.
 
Svíčková
Svíčková je maso, které se nachází na místě, kde se páteř napojuje na kyčelní kost. Je také hodně křehké a pravděpodobně nejchutnější z celého tvora. Aspoň tedy pro mě. Jeho konzumace nepotřebuje dokonce ani žádnou tepelnou úpravu, o čem svědčí jeho podávání v podobě oblíbeného „tataráku“. Pokud byste ale chtěli maso konzumovat civilizovaně, tepelně upravené, a ne jako nějaký tatar, tak vězte, že příprava svíčkové snad ani nejde pokazit. Prostě to hodíte na pánev, prd otočíte, prd a je hotovo.
 
Bok
Tohle maso je libové a svalovité. Podle předpokladů je poměrně tuhé, ale zato je také chutné. Ideální je, pokud je připraveno jako „medium“ steak. Pokud ho více propečete, tak bude suché a tuhé. BEEF BAREVNA VR JPG.jpg
Kýta
Kýta se stala oblíbená pro svůj nízký obsah tuku. Vhodná pro řízky, pečení, dušení, smažení, vlastně s ním můžete provádět, co chcete. Já, vzhledem k toma že jsem kulinářský blb a antitalent, ho vždycky namelu a hodím poté na pánev. Čas, který ztratíte namletím masa, pak lehce doženete při finální úpravě.
 
 

Není pochyb o tom, že už jste někdy viděli amerického kulturistu, který ve svých videích konzumuje obrovský flák hovězího. Také jste určitě zaznamenali v jídelníčku profesionálů velký podíl hovězího. Ale…druhým dechem je třeba dodat, že cena bifteku v Americe je úplně jinde než v Evropě. Amerika jako světadíl je absolutní velmoc v chovu dobytka a podle toho se odvíjí cena hovězího masa. Takže i kdybych nakrásně chtěl dodržovat jídelníček Jaye Cutlera tak bych si musel jenom na ty bifteky vzít hypotéku.  Tady je dobré se zamyslet nad cenovou výhodou BEEF aminokyselin a pokud hovězí maso absentuje ve vašem jídelníčku, tak jeho výpadek nahradit aspoň tímto produktem.

Hovězí maso jsem tedy nikdy ve velkém nejedl, ale teď vím, že to byla chyba. Až poté, co jsem ho několikrát zařadil do svého jídelníčku, tak jsem poznal, o co jsem přišel. Svaly byly plnější, tužší a mnohem lépe se mi trénovalo. Také na síle se tato změna výrazně projevila. A tím jsem se dostal vlastně zase na začátek. K tomu lidovému rčení. Takže pokud chcete být silný jako býk….

Komentáře: