Dej ty pracky od mých vloček!

Dej ty pracky od mých vloček!

Pavel Vacek | 20. 11. 2017

Nelze popřít, že fitness strava v určitých fázích podléhá novým, někdy sotva 5 minut starým výzkumům, které často rozmetají zažitou praxi na milion molekul do přilehlého vesmíru. A tak se zničehonic zjeví módní potraviny, trendy a směry, jejichž obětí jsou samozřejmě potraviny se zatuchlou pověstí dlouhodobého užívání v neméně zatuchlé minulosti. A jak se zdá, roli obětního beránka No. 1 na sebe momentálně vzaly ovesné vločky. A to z mnoha důvodů.

Že zvyšují příliš mnoho hladinu inzulínu, podporují pocit hladu, neobsahují bílkoviny a tuky.. (to už tak u sacharidových jídel bývá, takže rýže je další na mušce, zřejmě.) No a průšvih apokalyptického rozměru teprve přijde. Obsahuje totiž lepek! Hrůůza. U toho bych se rád zastavil, páč už přece jen něco pamatuji. Například komouše u moci, chlupy na hrudi jako sexsymbol mužnosti a fitness stravovací trendy v posledních 25 letech. Co ale nepamatuji, je to, že by v uplynulých 20 letech někdo řešil lepek, nedejbože, že by měl dokonce celiakii. On se totiž počet bio a glutenfree a homemade a všelijakých podobně označkovaných potravin blížil nule. Lepek byl všude a nic moc se s tím nedalo dělat. Ty nádherné elektronické domácí pekárny byly k vidění leda tak ve filmech podobných Star treku a jediné pekárny na výrobu domácího bezlepkového chleba měly dva metry na výšku, několik tun, otvor na přikládání dřeva a válel se na ní líný Honza. Bohužel, před pár lety jsme se všude dočetli, že lepek je zlo, které z vás udělá obézního slintajícího a prdícího bernardýna, neschopného trávení potácejícího se v depresi od rána do večera. Najednou mají celiakii všichni (přestože reálně postihuje 1% populace) a lepku se vyhýbáme jak čert kříži. (Bezva způsob, jak si do budoucna přivodit skutečnou intoleranci na lepek) Zato koncerny mají bezva kšeft s glutenfree výrobky, přestože zase tak gletenfree nejsou, zato jsou dražší. Nevadí, zaplatíme. Abychom nebyli v depresi.

Bohužel, já mám vločky pořád v náramné oblibě. Jistě, uznávám, že to má i čistě nostalgické důvody, neboť nemohu nevzpomenout, na má studentská léta, kdy ovesná kaše byla nedílnou a nepostradatelnou součástí mého denního jídelníčku. Jedl jsem ji totiž několikrát denně. Pokud tedy dostávám dotazy na skladbu jídelníčku pro studenta, jenž je finančně limitován, nikdy neopomenu zdůraznit význam ovesných vloček. Považuji klasickou ovesnou kaši za stejnou kulturistickou klasiku, jako je rýže s masem. Ovesná kaše vám dodá spoustu energie, bílkovin při vynikající stravitelnosti, a to vše doslova za pár drobných. Ale…!! Nedávno jsem se dočetl, že se krutě mýlím, neboť ta osobní zkušenost nekoresponduje s výzkumy a fakty.

A proto jsem při psaní tohoto článku oděn v rytířský plášť s významným církevním znakem a vydávám se se svými argumenty na křižáckou výpravu proti všem haničům mé oblíbené potraviny. Za čest a slávu ovesných vloček vám tedy předkládám pár důvodů, proč by naopak neměly ovesné vločky ve vašem jídelníčku chybět.

Ovesné vločky jako předtréninkové jídlo!

Snídaně z ovesných vloček dodá vašemu zesláblému, vystresovanému a doslova „vyždímanému“ tělu pořádnou dávku energie, neboť obsahuje velké množství sacharidů. Kulturisté a kondičně cvičící je také perfektně využijí jako předtréninkové jídlo. S tímto palivem pak zaručeně zvládnou každý trénink, a to je právě ten důvod, proč jsou tak oblíbené mezi sportovci a kulturisty. Ovesné vločky obsahují též naše proteinové svačinky Break!, které jsou svým složením téměř ideální předtréninkovou potravinou.

Ovesné vločky tisíckrát jinak!

Přípravu ovesných vloček hravě zvládne i malé dítě, chutnají skvěle na slano i na sladko a navíc rychle zaženou hlad. Lze je připravovat na stovky různých způsobů. Nejrychlejší je ale jejich zalití teplým nebo studeným mlékem či vodou a na závěr stačí přidat trochou ořechů nebo ovoce. Oblíbené jsou také osmahnuté na pánvi s vajíčky. Zručnější jedinci si mohou připravit ovesné placky, sušenky nebo karbanátky. S trochou fantazie si na nich můžete opravdu pochutnat. A v jaké podobě se dají vločky vlastně sehnat? Nejznámější jsou asi lisovaná celá ovesná jádra, která ale ve vodě či mléce velmi pomalu bobtnají a měknou. Při jejich konzumaci si opravdu požvýkáte. V obchodě se ale také dají sehnat tzv. jemné ovesné vločky. Při jejich výrobě se zmiňovaná jádra před lisováním nejprve nařežou, takže je jejich výsledná konzistence jemnější, a lépe se rozpouštějí. Třetí variantou jsou vločky z ovesné mouky, které jsou hojně využívány při dietách a tvoří součást výživy kojenců. Tyto vločky se rychle rozpustí ve vodě a můžete je jednoduše vypít bez zbytečného přežvykování. Někteří si dokonce připravují nápoj z rozmixovaných ovesných vloček a proteinu.

Ovesné vločky jako prevence před nemocemi!

Kromě zmiňované energie mají vločky i jiné zázračné účinky. Pomáhají při střevních a žaludečních obtížích, poruchách trávení, posilují imunitní systém, tlumí zvýšenou činnost štítné žlázy. Pro svůj nízký obsah kalorií se perfektně hodí k dietám všeho druhu, a navíc by měly napomáhat při odbourávání tuku a cholesterolu z těla. Proto ovesnými vločkami nepohrdnou ani diabetici a osoby se srdečními chorobami. Pozitivních účinků je opravdu celá řada.

Ovesné vločky zvyšují hladinu testosteronu!

Co se mužů týče, ovesné vločky napomáhají zvyšovat hladinu hormonu testosteronu. Vločky tedy spolu s celozrnnými výrobky a obilninami působí nejen jako afrodiziakum, ale jejich konzumace umocňuje schopnost těla budovat svalovou hmotu a současně spalovat tuky.

Ovesné vločky jako zdroj vitaminů!

Pokud jste ovesné vločky do svého jídelníčku ještě nezařadili, nevíte, oč přicházíte. V tomto vynikajícím zdroji energie se totiž skrývá 66 % sacharidů, 16 % bílkovin, 7 % tuku 12-14 % vlákniny. A to není všechno. Vločky jsou vynikajícím zdrojem vitaminů, zejména pak vitaminů A, B1, B2, D, E, kyseliny listové a kyseliny pantothenové. Kromě toho v nich najdete také omega-3 a omega-6 nenasycené mastné kyseliny, jejich výše ale není nijak závratná a do jídelníčku je třeba zařadit také ryby nebo výživové doplňky.

Ovesné vločky jako zdroj minerálních látek!

Vločky mají mimo jiné vysoký obsah železa, který je takřka stejně vysoký jako u masa. Chutná snídaně nebo svačina z ovesných vloček vám dodá také spoustu důležitých minerálních látek, ve vločkách najdete vápník, draslík, fosfor, hořčík, zinek, měď a mangan.

Ovesné vločky jako zdroj esenciálních aminokyselin!

Na základě těchto pozitivních vlastností se ovesné vločky staly základem výživy kulturistů a ostatních sportovců. Kromě vysokého podílu sacharidů si kulturisté také pochvalují vysoké procento esenciálních aminokyselin, které jsou nezbytné pro budování svalové hmoty. Ovesné vločky navíc pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi, to znamená, že bude jeho hodnota nízká navzdory hojné konzumaci bílkovin.

Ovesné vločky do vašich běžných jídel!

Ač se to možná na první pohled nezdá, ovesné vločky můžete přidat do spousty jídel, např. do hovězího nebo kuřecího vývaru jako zavářku, do nádivek, masových rolád, bramboráků, do zeleninových a sladkých pokrmů. Můžeme v nich obalit řízek nebo posypat jimi vařené těstoviny. Výborné jsou také pražené na pánvi. Vzhledem k uchování cenných látek není dobré vločky příliš dlouho vařit. Pozor si dávejte také na jejich skladování, aby vám nezežlukly.

Tak co, ještě si myslíte, že ovesné vločky patří na smetiště dějin fitness stravování? Já tedy rozhodně ne. Netvrdím, že musí sednout každému a že si na nich pochutnáte stejně, jak na hovězích líčkách konfitovaných v červeném víně, ale faktem zůstává, že vločky byly nedílnou součástí jídelníčku všech špičkových kulturistů v době předlepkové. A to není zase tak dávno, kdy nám vládl ještě zdravý rozum..

Komentáře: